ادامه مطلب

مهر ۲۵, ۱۳۹۶
نویسنده : shahab
دسته بندی : شوراها

استفاده از روش‌های پیشگیرانه و شیوه‌های نوین در برف روبی و یخ‌زدایی در پایتخت



در نشست نگهداشت زمستانی شهر تهران؛ برف‌روبی و یخ‌زدایی شبکه معابر بر استفاده از روش‌های پیشگیرانه و شیوه‌های نوین در برف روبی و یخ‌زدایی در پایتخت تأکید شد.

به اعلام ایسنا، نشست علمی- تخصصی “نگهداشت زمستانی شهر تهران؛ برف‌روبی و یخ‌زدایی شبکه معابر” با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان حوزه معاونت خدمات شهری، حمل‌ و نقل و ترافیک و همچنین مدیران و کارشناسان حوزه‌های مرتبط در مناطق 22 گانه،پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث مدیریت شهری و در جهت تبیین نتایج و دستآوردهای پروژه مطالعاتی “تدوین دستورالعمل فنی-مدیریتی برف روبی و یخ زدایی شبکه معابر شهر تهران” در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

محمدحسین جابر انصاری معاون خدمات شهری و امور خودرویی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ابتدای این نشست علمی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر کاهش مصرف نمک در زمان برف‌روبی و یخ زدایی معابر گفت: مصرف نمک علاوه بر آثار مخرب زیست‌محیطی به‌شدت به سازه‌های عمرانی، پل‌های فلزی و بتنی و روکش خیابان‌ها آسیب می‌رساند و لذا از سال 1393 پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران کاهش مصرف نمک برای یخ‌زدایی معابر در دستور کار شهرداری تهران قرارگرفته و میزان استفاده از آن در سال 95 به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: با استفاده از روش‌های جدید و تغییر در حالت نمک (محلول یا کریستال) و همچنین پاشیدن آن توسط خودروهای مکانیزه  نمک‌پاش، آسیب‌رسانی به محیط‌زیست به حداقل کاهش می‌یابد و خوشبختانه با تأمین ماشین‌آلات و دستگاه‌های محلول ساز و محلول‌پاش ویژه و استفاده از ماده جایگیزین CMA به جای نمک گام بزرگی در جهت جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و همچنین افزایش عمر سازه‌ها شهری برداشته ‌شده است.

جابر انصاری با اشاره به این‌که در سال 1395 حدود 30 درصد از عملیات برف‌روبی به‌طور مکانیزه انجام‌شده، اظهار امیدواری کرد که در سال 96 این رقم به بالای 50 در صد برسد.

وی اظهار کرد: برای تحقق این امر تجهیز ناوگان خودرویی و مکانیزه کردن برف‌روبی در شهر تهران در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهر تهران قرارگرفته است و با هدف حمایت از تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی تعداد 60 دستگاه از ماشین‌آلات تخصصی برف‌روبی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی خریداری‌ شده است.

معاون خدمات شهری و امور خودرویی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: برای اولین بار صلاحیت پیمانکاران بر طبق دارا بودن ماشین‌آلات مکانیزه رتبه‌بندی شده است و در این رتبه‌بندی تعداد 8 پیمانکار موفق به احراز رتبه شدند. ضمناً برای سال 1396 تعداد سایت های برف‌روبی پیش‌بینی‌شده 162 سایت خواهد بود.

جابر انصاری چالش‌های این حوزه را نقص در قوانین و مقررات موضوع برف‌روبی، وجود انتظارات غیرمنطقی، عدم همکاری شهروندان و مدیران بخش خصوصی و دولتی در روزهای برفی در خصوص شناور کردن حضور در محل کار، عدم همکاری شهروندان در مواقع بارش برف جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی، عدم همکاری رسانه‌ها در تشویق و اطلاع‌رسانی به شهروندان در جهت رعایت نکات روزهای برفی و فقدان منابع به‌منظور تأمین ماشین‌آلات مکانیزه موردنیاز ابر شهر تهران برشمرد و پیشنهاد داد: نسبت به تدوین و تصویب قوانین مرتبط با موضوع برف‌روبی و وظایف شهروندان و مراکز دولتی و خصوصی، ارائه آموزش شهروندی در مقاطع تحصیلی به‌منظور ایجاد فرهنگ شهروندی به‌ویژه در موضوع برف، همکاری رسانه‌ها خصوصاً رسانه ملی در امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با موضوع برف و فراهم آوردن زمینه و بستر لازم جهت تفریح و لذت بردن شهروندان از پدیده برف  اقدام گردد.

در ادامه سعید مطهری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی تجارب جهانی در یخ‌زدایی و برف‌روبی پرداخت و گفت: در اغلب شهرهای بزرگ و برف‌گیر دنیا عملیات مقابله با موج بارش و سرما شامل دو گام پیشگیری از یخ‌زدگی و یخ‌زدائی است.

وی با پرداختن به روش‌های متداول سنتی و روش‌های مدرن در یخ‌زدایی گفت: شیوه سنتی که پاشش مخلوط شن و نمک جامد است باعث تخریب روسازی آسفالت، انفعالی بودن، انتقال شن پاشیده شده از روی سطح خیابان به داخل زهکش‌ها و کانال‌های کناری و درنتیجه انسداد آن‌ها و درنهایت لطمات جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست خواهد بود درحالی‌که می‌توان از روش‌هایی مثل ایجاد دستگاه‌های گرمازا جهت ذوب یخ روی جاده‌ها و حتی پیشگیری از یخ‌زدگی سطح پل‌ها و معابر استفاده کرد.

مطهری با ذکر ناکارآمدی نسبی روش سنتی در یخ‌زدایی معابر یادآور شد: استفاده از شیوه‌های نوین علاوه بر کاهش خسارات و صدمات وارده به پوشش معابر و خیابان‌ها موجب کاهش اثرات زیست‌محیطی و تخریبی پوشش گیاهی و فضای سبز نیز می‌گردد.

لازم به ذکر است که در ادامه این نشست علمی – تخصصی، طرح پژوهشی تدوین دستورالعمل فنی –مدیریتی برف‌روبی و یخ‌زدایی در شبکه معابر شهر تهران» توسط مجری پروژه، برای حاضرین به‌تفصیل تشریح شد و اهم نتایج و خروجی های آن مشتمل بر اولویت بندی معابر شهر تهران جهت انجام عملیات برف روبی تحت نرم افزار GIS، پیشنهاد سایت های برف روبی جدید در سطح شهر تهران تحت نرم افزار GIS، ارزیابی دقیق انواع مواد یخ زدا و انتخاب نمک به عنوان بهینه ترین ماده یخ زدا(به شرط استفاده درست و مناسب)، و در نهایت تدوین سناریوی کامل برف روبی در زمان پیش از بارش، حین بارش و پس از بارش ارائهشد.

بر طبق اعلام روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در پایان شرکت‌کنندگان در نشست نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه و باهدف ارتقاء کیفی پروژه مطالعاتی مذکور ارائه دادند و اظهار امیدواری کردند که این دستورالعمل پس از سیر قانونی در قالب یک سند برای اجرا به مناطق 22گانه شهرداری ابلاغ گردد.

انتهای پیام



Source link

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

این خبر را به اشتراک بگذارید :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*