• سه شنبه ١٧ فروردين ١٤٠٠-١٨:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١١١٥
در جلسه شورا ارائه شد:

گزارش مسجدجامعی از تهرانگردی با خادمان شهر

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: مجموع برنامه‌های مدیریت شهری در نوروز به گونه‌ای نشاط عمومی را در شرایط سخت کرونا و مشکلات اقتصادی فراهم کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی درجلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: لازم است مواردی را هر چند کوتاه توضیح ‌دهم. اولین نکته این که نیازی به دخالت ما در سنت‌ها نیست زیرا سنت‌ها خود را نوسازی، تجدید و روزآمد می‌کنند. به عنوان مثال سبزه هفت سین زمانی گندم بوده، بعد عدس و بعد شبدر شده است. شکل آن هم ابتدا در سینی،  بعد در بشقاب و بعد روی کوزه شده است. یعنی سنت راه خود را پیدا کرده و ادامه داده است.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به نامگذاری روز سیزده فروردین به نام روز طبیعت گفت: یکی از کارهایی که شد سیزده بدر را در تقویم روز طبیعت نام گذاشتند. دلیل آن هم این بود که می‌گفتند نحس بودن حضور در خانه در این روز خرافه است و از این رو آن را روز طبیعت نام گذاری کردیم.  
اگر هفت سین خود را روز آمد نمی‌کرد از بین می‌رفت
وی ادامه داد: بحث این است که به گونه‌ای فرهنگ سازی شود تا سنت ها ضمن روزآمدشدن صدمه هم نبینند. مثلا طرفداران محیط زیست می‌گویند چرا در سفره نوروز، ماهی باید باشد. باید گفت این یک سنت است که وجود داشته و تغییر کرده و به این  جا رسیده. سنتها زیاد هستند مثلا قدیمی‌ها می‌گفتند ماهی که دُم می‌زند سال تحویل می‌شود و درساعت تحویل به ماهی نگاه می‌کردند که دم زد یا نه. 
مسجدجامعی با بیان این که اینها سنت‌هایی است که تاریخ و تجربه دارد و خودش را روز آمد می‌کند یادآور شد: اگر هفت سین خود را روز آمد نمی‌کرد از بین می‌رفت، اصلا علت ماندگاری هفت سین و  نوروز این است که خود را روز آمد می‌کند وعلاوه بر این خودش را به امیرالمومنین (ع) و سنت‌های ملی، محلی و آیینی وصل می‌کند. این حوزه جایگاه دخالت ما نیست نه اینکه نشود بحث علمی و دانشگاهی در باب آن انجام داد بلکه سخن این است که آنها جایگاه خود را دارند .
تهرانگردی با تطهیرکنندگان، پاکبانان و خانواده هایشان
عضو شورای شهر تهران در ادامه به تورگردانی خانواده های گروهی از زحمتکشان شهری پرداخت و گفت: تورگردانی، نکته مثبت و قوت برنامه‌های نوروزی بود و خود من توفیق داشتم که تور گردان تطهیرگران بهشت‌زهرا و پاکبانان شهر، به همراه خانواده‌هایشان باشم. حرکت خوبی بود. این گروه های شغلی در سال گذشته بیشترین آسیب را دیده‌اند. در باره حساسیت کار این عزیزان همین بس که اطرافیان شخص متوفی، به دلیل خطرات حاصل از کرونا، برای انجام امور کفن و دفن دنبال عزیز خود به بهشت زهرا نمی‌رفتند اما اینها کار خود را انجام می‌دادند.
کسانی که به شهرنشینان خدمات می دهند
 اما خود در داخل شهر زندگی نمی کنند
وی به تاثیرات برگزاری تورهای این چنینی اشاره کرد و گفت: نمی‌دانید خانواده های تطهیرکنندگان و پاکبانان که مسئولیت شستشوی اموات و نظافت شهر را بر عهده دارند  چه احساسی داشتند. آن ها دربرابر یک احترام اجتماعی قرار می‌گرفتند و به این باور رسیده بودند که حتی با همین اقدام کوچک به اینها توجه شده است. فضای بسیار خوب و مثبتی بود و خواهش من این است که اینگونه برنامه ها را ادامه دهند.
مسجدجامعی به سکونت پاکبانان و تطهیرکنندگان در نقاط حاشیه ای شهر تهران اشاره کرد و اظهار داشت: نکته‌ای را که می خواهم بگویم مربوط به کمیسیون حمل و نقل شهری است. تمام عزیزانی که در این تورها شرکت داشتند در حاشیه شهر تهران زندگی می‌کردند. این نشان دهنده این است که سهم هزینه جابه جایی در شهر در سبد خانوار آنها چقدر مهم است، من با تک تک آن ها صحبت کردم و مطلبی در این باره نوشتم که چاپ شد. حتی یک مورد هم نبود که در شهر زندگی کند.
توجه به سلبریتی ها مانع از توجه به اقشاری که خدمات اصلی شهر را ارائه می دهند نشود
 
عضو شورای شهر تهران با یادآوری این نکته که ما ساکنان شهر تهران از خدمات آنها بهره‌مند می‌شویم اما هیچ‌کدام از آنها درون شهر تهران زندگی نمی کنند گفت: زمانی که ما مطرح کردیم اعتبار برای حمل و نقل شهری را نامحدود کنیم تا هرچه می‌تواند جذب کند، با حرف های این عزیزان، اهمیتش معلوم و به عینه برای من روشن شد. این تورگردانی یک روزه و گفت‌و‌گوی من با آنها نکات بسیاری داشت که امیدوارم در جاهای دیگر از این استفاده شود.
وی در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این گونه تورهای تهرانگردی بیان داشت: از اقدامات دوستان برای راه اندازی تور در گرمخانه‌ها و همین طور تورگردانی پاکبانان، تطهیرگران و دیگر نیروهای خدماتی و خانواده‌های  آن ها بسیار سپاسگزارم. ما معمولا دنبال سلبریتی‌ها هستیم، این کار خوبی است اما نباید به قیمت فراموش شدن این اقشار جامعه که خدمات اصلی شهر را انجام می‌دهند تمام شود.
18-284

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: