• يکشنبه ١٥ تير ١٣٩٩-١٦:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٣٩
احمد مسجدجامعی با اشاره به حادثه درمانگاه سینا مهر گفت:16-224

شهروندان تاوان مدیریت ناهماهنگ دستگاه ها را می پردازند

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تاکنون سه گزارش راجع به سه آتش سوزی مهم تهران را داده است که در هر سه آنها به مساله بلاتکلیفی اشاره شده است، گفت: شهروندان تاوان مدیریت ناهماهنگ دستگاه ها در این گونه مسائل را می پردازند. مساله سردرگمی موضوعی است که ضابط اجرای احکام ایمنی، مشکل دارد و باید تکلیفش روشن شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  احمد مسجدجامعی در جریان دویست و بیست و چهارمین جلسه شورا که به بررسی حادثه کلینیک سینا مهر اختصاص داشت پس از استماع سخنان شهردار تهران که در بخشی از آن به حادثه پلاسکو اشاره شده بود، گفت: آقای شهردار از حادثه پلاسکو آغاز کردند، من این موضوع را یک مرحله عقب تر می برم که  بر می گردد به آتش سوزی و  حریق ساختمانی در خیابان جمهوری که یکی-دو نفر نیز جان عزیز خود را از دست دادند و این بحث در همان نخستین جلسه بعد از حادثه به شورا کشیده شد.

اخطارها مدام تکرار شده است

عضو شورای شهر تهران افزود: گزارش های امروز را که با آن گزارش ها مقایسه می کردم متوجه شدم در همان گزارشی که 7 مهر94 ارائه شده و مربوط به همان آتش سوزی خیابان جمهوری است ، دقیقا به این نکته اشاره شده است که سازمان آتش نشانی رونوشتی از اخطار به ساختمان های ناایمن را به دستگاه قضایی فرستاده که برابر شاخص ها ساختمان های غیر ایمن بوده و با آنها برخورد شود اما از این اقدام نتیجه قضایی نگرفته است.

وی با بیان این که این موضوع دوباره بعد از حادثه پلاسکو تکرار می شود اظهار داشت:  درگزارشی که پس از حادثه پلاسکو خانم دکتر آباد می دهند می گویند 18 مصوبه در خصوص سازمان آتش نشانی داریم که البته من حساب کردم بیشتر است. خانم آباد در گزارش خود می گویند از 17 هزار بازدید کارشناسان سازمان آتش نشانی و ایمنی، 3هزار ساختمان اخطار دریافت کردند.

آتش نشانی به عنوان ضابط قضایی، اختیار ندارد

مسجدجامعی ادامه داد: از ریاست سازمان آتش نشانی آقای داوری پرسیدم و ایشان  می گویند از این سی هزار مورد که در گزارش امروز بود ده هزار مورد دست کم وضعیت ناایمن دارند. آن گزارش پلاسکو ادامه می دهد که رونوشت این اخطارها برای اماکن و برای هفت سازمان و نهاد مسئول به ویژه حوزه قضا ارائه شده ولی منشأ اثر نبوده است.

عضو شورای شهر تهران ضمن بیان این نکته که این اتفاق پیوسته در طول این سالها تکرار شده است یادآور شد: سازمان آتش نشانی به عنوان ضابط قضایی اختیار ندارد تا نسبت به برخورد و پلمپ این اماکن اقدام کند. در واقع مکرر می گوییم و اخطار می دهیم اما سرانجام چه؟ وقتی شاهد این اتفاقات تلخ و ناگواریم چه نتیجه ای از این همه اخطار گرفته ایم ؟

وی با ذکر یک مثال گفت: پلیس امکان قانونی دارد و عمل می کند و می تواند یک ماشین را متوقف و با متخلف برخورد کند. اما سازمان آتش نشانی امکان عمل ندارد و تنها تذکر می دهد. الان بارها این حوادث تکرار شده و پس از مدتی با حادثه بعدی فراموش می شود.

بلاتکلیفی دستگاه ها در بر خورد با تخلفات

مسجدجامعی ضمن بیان این که خود تاکنون سه گزارش راجع به سه آتش سوزی مهم تهران را داده که در هر سه آنها به مساله بلاتکلیفی اشاره شده است گفت: شهروندان تاوان مدیریت ناهماهنگ دستگاه ها در این گونه مسائل را می پردازند. مساله سردرگمی موضوعی است که ضابط اجرای احکام ایمنی، مشکل دارد و باید تکلیفش روشن شود.

وی در ادامه افزود: اگر آتش نشانی به این جایگاه رسیده که امروز از آن تشکر می کنیم، به دلیل آن است  که پیشترها خیلی کارها انجام شده، خیلی مصوبات بوده، اعتبارات مشخص شده و ردیف بودجه و حساب جداگانه برایش تعریف شده. اما همان موقع هم که این ها نبود باز مشکل اصلی همین بلاتکلیفی در اتخاذ تصمیم و اجرا بود. به واقع در موارد پیشین هم کم و بیش تذکر می دادند اما ضمانت اجرا نداشتند.

مسجدجامعی در ادامه با طرح این پرسش که در طول این مدت برای کنترل و نظارت بر اماکن چه کردیم تا شاهد آتش سوزی و حوادث دیگر نباشیم، گفت: اسناد پیشین هم هست که ما مدیریت یکپارچه ایمنی را بایستی ایجاد کنیم و گاهی هم کم و بیش اقدام شده که موثر هم بوده است. الان آتش نشانی با دستگاه اورژانس هماهنگ است. اما دستگاه های دیگر هم بودند که بایستی در این مدیریت یکپارچه تعریف می شدند.

آن چه را در گذشته بحث و نتیجه گرفته شده اجرا کنیم

عضو شورای شهر تهران با توجه به تکرار برخی بحث ها که در گذشته به آن ها پرداخته شده است گفت: آن راه کارهایی را که روشن است دوباره تکرار نکنیم. به سمت اجرایی و عملیاتی شدن آنها پیش برویم. مسأله روشن است. مجلس، دولت، شورای عالی استان ها و دیگران باید چه کنند؟ طبیعتا کارهایی تعریف شده و قرار بوده انجام شود که لازم است به دنبال آنها باشیم.

وی درپایان ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه و عموم مردم برای حادثه درمانگاه سینا اطهر گفت: فوت همکارمان عبدالرضا داوودی شهردار ناحیه 4 منطقه 6  و شهرساز  شناخته شده، بهنام اتابکی را هم که به دلیل کرونا جان خود را ازدست دادند تسلیت عرض می کنم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: