• يکشنبه ٧ شهريور ١٤٠٠-١٤:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٣٢٣
ناصر امانی مطرح کرد:

طی چهارسال گذشته کدام یک از مشکلات فناوری شهر را مرتفع کردند؟

عضو شورای ششم شهر تهران با انتقاد از عملکرد سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری دوره پنجم تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد گزارش بدهد باید بگوید ما بر اساس برنامه چه کاری کردیم، از گذشتگان چه ایرادی گرفتیم و خودمان در طول این چهار سال چقدر این ایرادات را مرتفع کردیم؟ این که صدها صفحه گزارش ارائه دهند که اگر ذهن ما کامپیوتر هم باشد نمی‌تواند آن‌ها را ضبط کند، پس چه سوال و انتقادی می توانیم بکنیم؟

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران ناصر امانی، عضو شورای ششم شهر تهران صبح امروز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر و هفته دولت به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت جدید اشاره کرده و گفت:  توجه همه مردم ایران و رسانه‌ها  به فرمایشات دیروز مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت جدید که فرمایشات بسیار استراتژیک و راهبردی بود و نقشه راه دولت برای چهار سال آینده بود را جلب می کنم.

او ادامه داد: در ابتدا خود شورا را خطاب قرار می‌دهم؛  دوستان و رئیس محترم هیئت جلسه ضرورت گزارش سازمان‌های تابعه معاونت‌های شهرداری چیست؟ اگر قرار باشد سازمان‌ها در شورا گزارش دهند نگرانم چند ماه آینده شورا فقط به همین گزارش‌ها اختصاص پیدا کند در حالی که تمام این گزارش‌ها یک بار قبلا توسط شهردار سابق و یک بار هم توسط معاونت ها ارائه شده است. ضمن اینکه در گزارش تغییر و تحول شهرداری به تفسیر با چاپ عالی و به شکل رنگی به آنها اشاره شده است.

این عضو شورای ششم شهر تهران اضافه می‌کند: سوال دوم این است که  گزارش‌های فوق چه مشکلی از شهر تهران و مردم حل می‌کند؟ اگر هدف اطلاع رسانی مردم و رسانه‌ها است چند بار اتفاق افتاده آن هم یک طرفه با پروپاگاندای پر تمتراق،پول‌پاشی‌های فراوان در حوزه روابط عمومی، شرکت پیام رسا و  همشهری و پروژه تهران 1400. به نظر من وقت ارزشمند شورای شهر که هزینه زیادی برای مردم تهران دارد اگر گزارش و بحثی در آن می‌شود باید یکی از این ویژگی‌ها زیر را داشته باشد:  1؛ مساله جدی از شهر تهران حل کند. 2؛ کار نظارتی شورا را متبلور و متجلی کند. 3؛ صحبت‌های مردم و نظرات شورایارهای مطرح شود.4؛  برای سیاست گذاری شورا مفید و موثر باشد. 5؛  مدیران اجرایی و ارشد کشور که در حوزه مدیریت شهری تاثیرگذارند به صحن آمده و بگویند چه کمکی می‌خواهند به ما بکنند.

امانی با اشاره به گزارش فرجود،رییس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران، اظهار کرد: دیروز عصر فهمیدم ایشان قرار است گزارش دهد و دیشب اسناد مربوط به حوزه فنآوری و شهر هوشمند در دوره پنجم را تا نیمه شب مطالعه کردم تا با مردم تهران سخن بگویم.  به عنوان یک خادم کوچک که یک دوره معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران بوده و برنامه دوم پنج ساله دوم را راهبری کرده تحلیلی ارائه خواهم داد که مطابق با اسنادی است که در دوره گذشته مدیریت شهری ( پنجم) تهیه شده است. سه سند درباره هوشمندسازی شهر و حوزه IT مطالعه کردم؛ ابتدا سند تغییر و تحول شهرداری که در سال 96 توسط آقای دکتر نجفی اولین شهردار دوره پنجم در صحن علنی قرائت شد، دوم لایحه برنامه پنج‌ساله شهرداری که توسط شورای پنجم تهیه، تصویب و ابلاغ شد و سوم گزارش سند تغییر و تحول شهرداری که در خرداد 1400 آقای حناچی شهردار سابق تهیه و در صحن ارائه و منتشر کرد.

او اضافه کرد: سند اول  گزارش تغییر و تحول شهرداری است که مطابق با آن عیب و نقصی نبوده که در حوزه فنآوری در گزارش نیامده باشد یعنی هر چه دیدند ضعف، کاستی، عیب و اشکال است که به برخی از آنها اشاره می کنم: نبود برنامه راهبردی و عملیاتی روشن برای توسعه فاوا؛ یعنی  در این 12 سال سازمان فنآوری اطلاعات و ارتباطات هیچ برنامه عملیاتی روشنی نداشته است. واگذاری هدف توسعه شهر هوشمند به سازمان فاوا در حالی که شهر هوشمند در همه ابعاد توسط توسعه شهری تعریف می‌شود و فنآوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ابعاد آن است. عدم انطباق کامل و بعضا مغایرت کامل بین فعالیت‌های سازمان با تکالیف برنامه دوم شهرداری که موارد فوق در حوزه برنامه و عملکرد است.

معاون مالی و اقتصاد شهری اسبق شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه اداری و مالی عدم اجرای تکلیف ماده 135، عدم اجرای تکلیف ماده 134 برنامه دوم شهرداری مبنی بر تامین نیم درصد از بودجه سالانه شهرداری از محل درآمدهای سازمان فاوا؛ اعلام کردند برنامه پنج ساله دوم فاوا نیم درصد اعتبارات شهردرای را تامین کند و چون تامین نکرده کار اشکال دارد. ای کاش می‌گفتند چند درصد از درآمدهای شهرداری  طی این چند سال  تامین کردند!  توزیع نامناسب منابع کلیدی سازمان که طی آن  بیش از یک سوم پرسنل فضای کاری و هزینه های عمومی سازمان در بخش های ستادی شامل مدیر عامل و مالی و اداری صرف می‌شود که  از اشکالات دوره اسبق مدیریت شهری بوده در حالی که موارد فوق بیشتر اشکالات تخصصی است.

او با اشاره به اشکالاتی که در حوزه فناوری و اطلاعات در گزارش نجفی، شهردار اول دوره پنجم درباره دوره مدیریت شهری 12 ساله جهادی آمده است، اظهار کرد: توجه کمتر به ارائه خدمات الکترونیکی نهایی به شهروندان و توجه عمده به سامانه‌های داخل شهرداری از جمله این موارد است؛ یعنی اعلام کردند که به توسعه IT  هیچ توجهی نداشتند و فقط به توسعه آن در داخل شهرداری توجه داشتند. سطح پایین یکپارچگی میان سامانه‌های موجود که ارائه خدمات الکترونیکی را دشوار می‌سازد. عدم برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت خدمات و ارتقای رضایت مشتریان سازمان، توزیع جغرافیایی نامناسب دفاتر خدمات الکترونیک شهر، عدم آمادگی مرکز داده‌های شهرداری برای مقابله با حوادث نظیر زلزله از دیگر موارد است .

او با طرح این پرسش که در برنامه پنج ساله سوم قرار بوده شهرداری و سازمان فنآوری چه کاری انجام دهد، اضافه کرد: جدولی تهیه و  10 شاخص  تعریف کردند؛ درصد ساختمان‌های اداری شهرداری تهران که دسترسی به شبکه اینترانت پهن باند ندارند؛ شرایط فعلی صفر درصد در پایان برنامه 95 درصد. درصد حملات سایبری ناموفق به کل حملات سایبری؛ در ابتدای برنامه صفر درصد و در پایان برنامه 99  درصد، درصد مجموع داده‌های شهرداری بر مبنای استانداردهای حکمرانی ساختارمند و شناسنامه دار شدن آن‌ها، در زمان تدوین برنامه صفر درصد و در پایان دوره 100درصد. میانگین زمان پاسخگویی به خواسته‌ها و شکایات ثبت شده؛ در ابتدای برنامه 15 ساعت و قرار بوده در پایان برنامه به 12 ساعت برسد، درصد استقرار کامل سامانه‌های مدیریت منابع شهرداری در اول برنامه سوم صفر درصد در سال 1402 که پایان برنامه است 100 درصد، نسبت تخصیص بودجه مأموریت فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری به کل بودجه شهرداری تهران در ابتدای برنامه صفر درصد و در پایان برنامه 5درصد، نسبت تعداد سایت‌های اشتراکی مخابراتی و ارتباطی به کل سایت‌های مخابراتی شهر در ابتدای برنامه صفر درصد و پایان برنامه 2 درصد و هر سال قرار بوده 1.25 درصد  افزایش یابد،  نرخ رشد میانگین زمانی صدور مجوز و گواهی در دفاتر خدمات الکترونیک در ابتدای برنامه صفر درصد  و در طول برنامه هر سال 10 درصد باید بهبود پیدا کند، نرخ رشد سرویس‌های شهروندی در ابتدای برنامه صفر درصد در طول برنامه هر سال 19 درصد  و پایان برنامه به 59 درصد برسد، نرخ رشد آمادگی الکترونیکی کردن شهرداری تهران در ابتدای برنامه صفر درصد و هر سال پ درصد و در پایان برنامه به 50 درصد برسد. این اهداف کمی است و اهداف کیفی نیز قرار بوده عملیاتی شود اما نشده آن هم زمانی که دوسال به پایان برنامه مانده و فرصتی نداریم

این عضو شورای ششم شهر تهران تاکید کرد: بر اساس مقدمه‌ای که گفتم بایستی معادل نقدی که به دوره قبل در سند تغییر و تحول سال 96 کرده بودند کار انجام داده باشند.  آنچه در گزارش شهردار سابق تهران در این حوزه به عنوان مهمترین دستاورد  ذکر شده، 3 مورد بوده است؛ اول؛  توسعه فیبر نوری تا 105 کیلومتر؛ خودشان اشاره کردند  1705 کیلومتر فیبر نوری در شهر تهران داریم و گفتند در این چهار سال 105 کیلومتر توسعه دادند یعنی قبول دارند که 1650 کیلومتر  آن مربوط به  12 سال است. مهم‌ترین دستاوردشان به اعتقاد من که روی آن تبلیغات گسترده کردند اپلیکیشن و سایت تهران من است. بگویند چقدر هزینه کردند و چه تعداد نیرو وارد سازمان فاوا شده تا این سایت راه اندازی و راهبری شود. و سومین اقدام شهرداری الکترونیک با 23 سامانه جدید که می‌شود به برخی از آنها اشاره کرد؛ چه سامانه ای و برای حل چه مشکلی؟

امانی اضافه کرد: اساسا در این حوزه بر اساس تحلیل‌های فوق دستاودرشان تقریبا معادل هیچ بوده است. الکترونیکی کردن سامانه خدمات شهری یکی دیگر از قول هایی بوده که دادند این درحالی است  بیشترین هزینه‌های ما در حوزه نگهداشت است و مهم‌ترین آن  در صورت وضعیت‌ها، ایشان برای سامانه‍ای کردن آن گفتند طرح داده‌اند اما هنوز صورت وضعیت‌ها ن دستی تهیه می‌شود و اشکالات فراوانی دارد. مهمتر از همه منطقه 2 را پایلوت شهر هوشمند کردند و به جانمایی حاشیه پارک‌ها اشاره کردند؛ واقعا هوشمندسازی منطقه دو فقط هوشمندسازی پارک‌های حاشیه ای بوده است؟! به نظر من بیشتر به یک طنز شبیه است تا به هوشمندسازی شهر.

این عضو شورا ادامه داد: پروژه‌های حوزه خدمات شهری بسیار متکثر است و در هر منطقه ویژگی خاص خودش را دارد. این که در شیک‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه 2 یک موضع پیچیده را پایلوت‌کنند اصلا دستآوردی نخواهد داشت. در حوزه حمل و نقل و ترافیک  موفق نشدند اطلاعات خودرویی منطقه 2 را از پلیس راهور تهران بگیرند و نمی‌دانم اطلاعات تردد منطقه‌ای خودرویی دارند یا نه و اگر دارند هنوز نتوانستند تجزیه و تحلیل درستی کنند. دبیرخانه شهر هوشمند انگیزه راهبری در منطقه دو نداشته و سازمان هم هیچ نظارتی بر مناطق شهرداری تهران نکرده است.

امانی تاکید کرد: شرکت‌های پیمان کاری که برای این طرح انتخاب کرده بودند هزینه های زیادی بر سازمان تحمیل کردند. اگر کسی می‌خواهد گزارش بدهد باید بگوید ما بر اساس برنامه چه کاری کردیم. از گذشتگان چه ایرادی گرفتیم  و خودمان در طول این چهار سال چقدر این ایرادات را مرتفع کردیم. این که صدها صفحه گزارش ارائه دهند که اگر ذهن ما کامپیوتر هم باشد نمی تواند آن‌ها را ضبط کند، پس  چه سوال و انتقادی می توانیم بکنیم؟

11-7

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: