• چهارشنبه ١٦ بهمن ١٣٩٨-١٣:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٠٨
محسن هاشمی رفسجانی در مراسم میثاق با امام خمینی(ره) بیان داشت؛

اجماع بی سابقه اوایل انقلاب به دلیل حضور همه سلایق در صحنه بود

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر امام خمینی(ره) در سال 1357، به گونه ای عمل می کردند که قرار بود فقط یک سلیقه در میدان باشد، قطعا آن اجماع بی سابقه و نماز و تظاهراتهای میلیونی رخ نمی داد گفت: امروز اگر می خواهیم انقلاب و نظام را حفظ کنیم باید مصالح کشور و معیشت مردم را بر آبروداری اولویت بدهیم، نه آنکه با بزرگنمایی قوتها و سفیدنمایی مسایل به نحوی تبلیغ کنیم که خودمان هم باورمان بشود که این سرخی رو، اثر سیلی نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی و سایر اعضای شورا با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  با آرمان های امام خمینی(ره) تجدید میثاق کردند و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی داشتند.

محسن هاشمی در این مراسم گفت:   این سومین سالی است که بعنوان رییس شورای اسلامی شهر تهران و برای  تجدید میثاق با آرمانهای انقلاب اسلامی، در مرقد امام خمینی حضور پیدا می کنیم.

وی ادامه داد: در دوسال قبل، عرض ضمن اشاره به بحرانهای همزاد و هم افزای دهه نخشت انقلاب و دوره فعلی اشاره کردم که :

شرایط فعلی ما به نوعی شاید دشوارتر از دهه نخست انقلاب باشد چرا که حضور واعتماد عمومی مردم به حاکمیت که مهمترین سرمایه نظام در برخورد با چالشها بوده است نیز بدلیل مسایل رخ داده در دهه های اخیر دچار آسیب شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: سال گذشته نیز با اشاره به روش امام در مدیریت بحران که بر دو عنصر عقلانیت در تصمیم گیری و اتکا به مردم در عمل همراه بود، عرض کردم:

چشم اندازه پیش روی وضعیت بین المللی ایران و فشارهای فزاینده اقتصادی و دیپلماتیک نشان می دهد که ما باید انتظار بدتر شدن شرایط را داشته باشیم نه بهتر شدن آن.

محسن هاشمی گفت: در این فضا، گروههای مرجع جامعه که بتوانند حرکتهای اجتماعی، اعتراضات و تنش ها را مدیریت کنند اهمیت ویژه ای پیدا می کنند و سوال اینجاست که ما با مرجعیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی چه کردیم؟

وی تصریح کرد: البته باید اعتراف کنم با وجود آنکه بصورت کلی، وضعیت فعلی را از دوسال قبل پیش بینی کرده بودیم اما سرعت کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، فراتر از تصور بود و بخصوص در وقایعی نظیر  کشته های آبانماه، سقوط هواپیمای  اکراین و رد صلاحیتهای مجلس، شکافهای عمیقی در باور عمومی ایجاد کردیم.

هاشمی اضافه کرد: اما امسال و در پله نخست گام دوم انقلاب، می خواهم به موضوع مهمتری اشاره کنم که شاید در وقایع آینده تاثیرگذاری جدی داشته باشد.

رییس شورای اسلامی شهر ترهان در ادامه خاطر نشان ساخت: همه می دانیم که اصلی ترین و فراگیرترین شعار انقلاب: "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" بود اما آیا مهمترین انتظارات و مطالبات مردم از حکومت، همین سه موضوع است، یا موضوعات مهمتری نیز وجود دارد که اگر ما آنها را تامین نکنیم، تامین این سه هدف برای جامعه کافی نیست.

هاشمی ادامه داد: پاسخهای فراوانی به این موضوع از سوی صاحب نظران و دانشمندان حوزه های مختلف داده شده است که بعضا با ترسیم نیازهای سلسله مراتبی فرد و جامعه، برخی از نیازها را در طبقات زیرین واولیه و برخی را در طبقات بالاتر وثانویه قرار داده اند که بصورت خلاصه می توان گفت که نخستین نیازهای فرد وجامعه نیازهای فیزیکی و ایمنی است و اگر آنها محقق شد، فرد وجامعه بدنبال نیازهای ثانویه و شکوفا شدن حرکت می کنند.

وی افزود: در اسلام این نیازهای اولیه را معیشت می گویند، معیشت یعنی تامین خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت، آموزش و امنیت حداقلی برای فرد که با توجه به شرایط اجتماعی، احساس اختلال در زندگی خود نکند.

هاشمی در ادامه گفت: طبیعتا معیشت در یک جامعه مانند ما از یکطرف با جامعه ای مانند سوییس و از طرف دیگر با کشوری در آفریقا متفاوت است، حتی در ایران تامین معیشت در 50 سال قبل با امروز تفاوت دارد و عرف جامعه است که حداقل معیشت را تعیین می کند.

وی اظهار داشت: بنابراین جامعه ای که معیشتش تامین نباشد، طبیعتا نمی تواند بدنبال نیازهای ثانویه نظیر دین و اخلاق باشد همانطور که در روایت داریم: لامعاش له، لا معاد له یا پیامبر فرمودند: اگر نان نبود، نه نماز می خواندیم ونه روزه می گرفتیم: فَلَوْلا الْخُبْزُ ما صَلَّینا وَلا صُمْنا.

هاشمی همچنین افزود: بسیاری از جامعه شناسان و تحلیلگران بین المللی یکی از دلایل فراگیر شدن انقلاب اسلامی در اقشار عمومی جامعه را بهبود شرایط اقتصادی ایران بدلیل چند برابر شدن قیمت نفت در دهه پنجاه عنوان کرده بودند.در مقابل این نگاه که تامین معیشت جامعه، اصلی ترین وظیفه حکومت است، یک عادت رفتاری در میان ما ایرانیان وجود دارد که آبرو داری مهمترین مساله می دانیم.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به ضرب المثل "با سیلی صورت را سرخ نگهداشتن"، گفت: این ضرب المثل  انعکاس همین عادت رفتاری است که گویا از مردم به حکومت منتقل شده و ما مسئولان، حفظ آبروی نظام و نشان دادن وضعیت مناسب از کشور و چیدن ویترینی آبرومند را مهمترین مساله می دانیم و بخاطر آن، حقایق درونی تلخ جامعه را پوشانده، کتمان، انکار می کنیم و به تدریج باور می کنیم که وضعیت خوبی داریم. در حالیکه حفظ نظام از حفظ آبروی نظام مهمتر است و اگر ما بخاطر آبروداری، طوری حرکت کردیم که اصل نظام و رضایت عمومی را از دست دادیم، قطعا در مقابل اسلام و خدا، پاسخی نخواهیم داشت.

محسن هاشمی تاکید کرد: برای اینکه ما در تله آبروداری و انکار حقایق نیفتیم، باید نقاط مثبت و ضعف، همه با هم وهریک در اندازه و اثرگذاری خود دیده شود نه اینکه نقاط مثبت را برجسته و نکات منفی را کمرنگ و کوچک جلوه دهیم، تا ویترین مناسبی را برای کشور ایجاد کنیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به وقایع اخیر که در کشور حادث شده گفت: در همین ماههای گذشته شاهد چند حادثه مهم در کشور بودیم، حوادث ابانماه، ترور سردار سلیمانی، تشییع جنازه باشکوه ایشان، فاجعه کرمان و حادثه سقوط هواپیما، هریک از این حوادث بار مفهومی و پیامدهای خاصی دارند که باید تحلیل شود، از این پنج حادثه، یک حادثه یعنی تشییع جنازه میلیونی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مثبت و 4 حادثه دیگر برای نظام و قدرت ملی منفی بودند اما ما به گونه ای عمل کردیم که نقطه مثبت را بزرگ و نقاط منفی را کوچک جلوه دادیم، نتیجه اینگونه عملکرد هم این می شود که احساس می کنیم حضور مردم در تشییع حاج قاسم، همگرایی با یک سلیقه خاص است و به نحوی در تایید صلاحیت ها عمل می کنیم که عمدتا یک سلیقه وجناح در میدان باقی بماند اما این تضعیف انقلاب و قدرت ملی است.

وی یاد آور شد: اگر امام خمینی در سال 1357، به گونه ای عمل می کردند که قرار بود فقط یک سلیقه در میدان باشد، قطعا آن اجماع بی سابقه و نماز و تظاهراتهای میلیونی رخ نمی داد، ایشان حتی گروههای مارکسیستی و غیرمذهبی را هم از مبارزه طرد نمی کردند و شاهد حضور همه ایرانیان و آحاد مردم در تظاهرات در کنار هم بودیم.

هاشمی افزود: امروز هم اگر می خواهیم انقلاب و نظام را حفظ کنیم باید مصالح کشور و معیشت مردم را بر آبروداری اولویت بدهیم، نه آنکه با بزرگنمایی قوتها و سفیدنمایی مسایل به نحوی تبلیغ کنیم که خودمان هم باورمان بشود که این سرخی رو، اثر سیلی نیست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که  مسئولان کشور با اتکا به لطف خداوند وتدابیر مقام معظم رهبری، انقلاب را از این گردنه دشوار و چالشهای همزاد وهم افزا عبور بدهند و وعده ای که در سرود جمهوری اسلامی به مردم دادیم که هم دین وهم دنیای آنها را تامین کنیم، تحقق پیدا کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: