• يکشنبه ٢١ دی ١٣٩٩-١٠:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٤٠
ناهید خداکرمی مطرح کرد:

لزوم ترسیم وضعیت جمعیتی شهر تهران / پراکندگی جمعیت اتباع خارجی در مناطق 22 گانه شهر تهران

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پراکندگی اتباع خارجی در مناطق شهر تهران بسیار زیاد است و اغلب در شرایط سختی نیز زندگی می کنند لذا ساماندهی آن‌ها مستلزم اقدامی عاجل است گفت: مشخصات دموگرافیک و جمعیت شهر تهران نشان می‌دهد که این شهر استثنایی نه تنها پایتخت کشور که یک ایران را با همه تنوع‌های قومی، فرهنگی و زبانی در دل خود جای داده است، بنابراین شناخت وضعیت موجود جمعیتی در مناطق و محلات تهران امر مهمی است که با مطالعات انجام شده اطلاعات ذیقیمتی در حال جمع آوری است که امیدواریم انتشار آنها بتواند با ایجاد و تولید موج‌های فکری عمیق و هدفمند ، باب ضرورت تمکین حاکمیت به تغییر در بسیاری از قوانین بالا دستی کشور را بگشاید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران ناهید خدا کرمی در دویست و شصت و سومین جلسه شورا به قرائت نطق پیش از دستور پرداخت.

خدا کرمی در ابتدای نطق خود گفت: همانگونه که اطلاع دارید خوشبختانه سند سلامت شهر تهران به سفارش کمیته سلامت و با همکاری قابل تحسین مرکز مطالعات شهرداری در دست تدوین است که یکی از اهدافش ترسیم وضعیت جمعیتی و مشخصات دموگرافیک ساکنین شهر تهران و استخراج شاخص ها و نیاز های سلامتی شهر وندان است. به عنوان عضوی از کمیسیون سلامت و نماینده شورا در ستاد جمعیت شهرداری تهران  انشاء الله سلسله سخنانی را درباره وضعیت جمعیت شهرتهران برای بهره برداری سیاست‌گزاران شهری و کشور به اشتراک خواهم گذاشت.

خدا کرمی سپس ادامه داد: سرمايه انساني از اصلي ترين عوامل رشد و توسعه شهرها است و عدم توازن یا کاهش اين سرمايه، فرايند رشد و توسعه را به تاخير مياندازد. متاسفانه جمهوري اسلامي ايران از جمله کشورهايي است که با کاهش نرخ باروری، کاهش رشد جمعیت و افزایش پیوسته فرار مغزها روبرو بوده است. طبق آمار ارائه شده از سوي سازمان ملل، در بين 72 کشور در حال توسعه در جهان، ايران رتبه سوم فرار مغزها را با توجه به جمعيت خود دارا است و البته تعداد زیادی از پناهدگان خارجی را نیز پذیرا شده است.

خداکرمی افزود: نرخ باروری یکی از مهم ترین شاخص های جمعیتی است که در سیاست‌گزاری ها اهمیت فراوانی دارد. در واقع این شاخص، اصلی ترین پیش بینی کننده ساختار سنی و جنسی جامعه در آینده میباشد. براساس این ساختار باید برنامه های مدونی به ویژه در زمینه ی سلامت تدوین شود.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد:  نرخ 1/2 برای باروری کلی به عنوان نرخ جایگزینی تعریف شده است. این مقدار تضمین میکند که جامعه روند ترمیم و جایگزینی خود را در ادامه حفظ کند که این عدد در شهر تهران 7/1 برآورد شده است که بسیار نگران کننده است.یعنی حتی هر 2 نفر نمی‌توانند مثل خود را در آینده داشته باشند.

خداکرمی افزود: مشخصات دموگرافیک و جمعیت شهر تهران نشان می‌دهد که این شهر استثنایی نه تنها پایتخت کشور که یک ایران را با همه تنوع‌های قومی، فرهنگی و زبانی در دل خود جای داده است. شناخت وضعیت موجود جمعیتی در مناطق و محلات تهران امر مهمی است که با مطالعات انجام شده اطلاعات ذیقیمتی در حال جمع آوری است که امیدواریم انتشار آنها بتواند با ایجاد و تولید موج‌های فکری عمیق و هدفمند ، باب ضرورت تمکین حاکمیت به تغییر در بسیاری از قوانین بالا دستی کشور را بگشاید.

خداکرمی ادامه داد: در راستای تدوین سند سلامت بررسی های گسترده ای در پراکندگی جمعیت شهر تهران صورت گرفته است که امروز قصد دارم تا درباره پراکندگی جمعیت اتباع خارجی در مناطق 22 گانه شهر تهران صحبت کنم.

وی افزود: حدود 550 هزار پناهنده یا مهاجر افغانستانی در استان تهران زندگی می‌کنند که از این تعداد مجموعاً بیش از 96 هزار  نفر  که حدود 24 هزار خانوار  می شوند در مناطق مختلف شهر تهران ساکنند و البته آمار غیر رسمی تعداد بسیار بیشتر از این ارقام است.

خداکرمی اظهار داشت: اغلب این فارسی زبانان عزیز در تهران در شرایط سختی به کار مشغولند ولی از چرخه بانکی ، اقتصادی، مالیاتی و حتی اجتماعی فرهنگی کشور خارجند.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: چرخش مالی حقوق و دستمزد آنان در سیستم بانکی کشور غایب است، و از طرفی علی‌رغم دریافت خدمات شهری در نظام پرداخت عوارض جایی ندارند . برای یک کارگر افغانی که بیش از 30 سال است در ایران زندگی می‌کند، گرچه خوشبختانه با درایت رهبری بچه‌هایش به مدرسه می‌روند، ولی هنوز نمی‌تواند یک حساب بانکی داشته باشد، خانه بخرد، گواهینامه داشته باشد و از برخورداری از بسیاری از امکانات اولیه محرومند.

 وی یاد آور شد: بنابراین لزوم اصلاح و بازنگری در قانون مهاجرت و تسهیل در شرایط اخذ اقامت اتباع خارجی بخصوص افغان‌ها که سال‌هاست در تهران زندگی می‌کنند،  یا در ایران بدنیا آمده اند احساس می شود و قطعاً علاوه بر اینکه بر ارتقای کمی جمعیت تأثیر خواهد داشت از نظر حقوقی و اخلاقی نیز شایسته یک کشور مسلمان است که پناهجویانش تحت شرایطی بتوانند اقامت و تابعیت سرزمینی را که برای زندگی برگزیده‌اند بدست آورند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: در بسیاری از مناطق شهرداری مانند مناطق  18،19،2 و 5 افغان‌ها در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند، به خصوص که این آمار توسط شهرداری استخراج شده است و طبیعتا آمار غیر رسمی بسیار بیشتر است. ما با اطلاعات جمع‌آوری شده در مناطق تهران از تمامی اتباع می‌بینیم، در تمام تهران پراکنده هستند و ساماندهی آن‌ها مستلزم اقدامی عاجل است. من  سعی می‌کنم در سلسله سخنرانی‌هایی راجع به کلونی‌های پایتخت صحبت کنم تا بتوانیم سیاست‌گذاری‌های لازم را درباره این کلونی‌ها تدبیر کنیم.

 

هر که را در خاک غربت پای در گل ماند ماند

گو دگر در خواب خوش بینی دیار خویش را

263-3

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: