• يکشنبه ١٠ مرداد ١٤٠٠-١٦:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٠٩٩
الهام فخاری :

پایبندی به حق مردم سوگند ما بود بر این عهد ماندگاریم

الهام فخاری در نطقی ایراد کرد: پایبندی به حق مردم سوگند ما بود و امروز هم در این راستا بر حق مردم برای برخورداری از زندگی شایسته، آب و هوای پاک و خانه سالم، آبادی، آزادی و آگاهی و احترام به همه افراد پافشاری می‌کنیم و بر همان عهد هستیم.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران الهام فخاری در شورای اسلامی شهر تهران ری و تجريش آخرین نطق پيش از دستور خود را قرائت کرد.

 او در ابتدای سخنان خود گفت: امروز بر آن هستم که اشاره کوتاهی بکنم به سرفصل‌های مهمی که در طی چهار سال گذشته تلاش کردم به‌اتفاق همکارانم در راستای احقاق حق‌به‌شهر و تامین منافع عمومی دنبال کنیم. در این راستا تعدادی از طرح‌هایی بوده که به صورت فردی یا مشترک با بقیه همکاران تهیه و تنظیم و پیشنهاد کردیم و برخی طرح‌ها و لوایحی هم بوده که به اهتمام دیگران تهیه شده بود و ما از باب تامین منافع عمومی و اصول و چارچوبی که بر آن سوگند خورده و پایبند بودیم دنبال کردیم.

الهام فخاری یکی از مهم‌ترین موارد این طرح‌ها را طرح مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شهرداری تهران بر شمرد و افزود: مسئولیت‌پذیری سازمانی یا شرکتی مصوبه‌ای بود که به همت اعضای محترم شورای چهارم به تصویب رسیده بود و باید مواردی را در طی سال‌های بعد پیگیری می‌کردیم که ما آن‌ها را انجام دادیم و در تکمیل آن طرح مسئولیت‌پذیری اجتماعی شهرداری تهران را ارائه کردیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خاطر نشان ساخت: یکی از محورهای دیگر حمایت‌های اجتماعی از حق کودکان و نوجوانان به شهردر قالب تحقق الگوی شهر دوستدار کودک که مصوبه‌ای مربوط به ادوار گذشته شوراها بود و در این راستا بخش مهم دیگری از کار ما حمایت از کودکان کار و خیابان بود و بهبود وضعیت اجتماعی آنها در بستر و چارچوب قوانین شهری و وظایف مدیریت شهری.

او افزود: یکی دیگر از اهم وظایف‌مان در چارچوب قانون رسیدگی به افراد بی‌سرپناه وآسیب‌دیده اجتماعی بود که تلاش کردیم در طی این چهار سال تعداد و کیفیت مددسراها یا گرمخانه‌ها را برای ارائه خدمات به بی‌سرپناهان افزایش داده و بهبود ببخشیم. به‌ویژه برای رسیدگی به وضعیت زنان گرمخانه‌های ویژه آنان را راه‌اندازی کردیم.

به گفته فخاری پیگیری مصوبه شهر دوستدار سالمند موضوع دیگری بوده که پیگیری کرده است.

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد:  بازنویسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه‌های ورزشی و عدالت استخدامی و منوط کردن صدور پروانه و گواهی ساختمانی به رعایت ضوابط مناسب‌سازی در راستای خدمات به افراد دارای معلولیت، موضوع دیگری بود که برای حمایت از گروه‌های اجتماعی انجام شده است.

او در ادامه به طرح تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر تهران اشاره کرد و افزود:   برای اولین بار در کشور در حوزه مدیریت شهری بحث تعیین حریم آثار هنری مورد توجه قرار گرفت و  با همراهی همکاران مصوب شد. یکی دیگر از اقدامات مهم نظارتی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد دوازده ساله موسسه همشهری بود که در شورای پنجم به نتیجه رسید.

الهام فخاری در ادامه خاطر نشان ساخت: بحث سیاست‌های اصلاحی در تبلیغات فرهنگی شهری، توجه به بهداشت و سلامت روان در مدیریت شهری، مناسب‌سازی وضعیت حمل و نقل و ترافیک برای کودکان، کاهش خطرپذیری فضاهای شهری برای بانوان، ساماندهی و حمایت از کودکان کار، فضای امن حاشیه مدارس، تجهیز مددسراهای ویژه بانوان با توجه به همراه داشتن کودک به وسیله برخی بی‌سرپناهان از جمله دیگر موارد مهم است.

او ادامه داد: آنچه که لازم می‌دانم بدان اشاره کنم چند طرحی هست که متاسفانه بنا به دلایل گوناگون به دوره پنجم نرسید و در مناسبات میان کمیسیون‌ها بی‌نتیجه ماند. یکی از مهم‌ترین آنها طرح بهبود فضای عمومی کسب‌و‌کارهای فرهنگی و هنری شهر تهران هست که فوریت آن تصویب شده بود اما به شورای پنجم نرسید.

فخاری با بیان اینکه تلاش  شده  با توجه به تنوع، تکثر و گوناگونی سبک زندگی مردم در شهر پیگیر خواسته‌ها و حقوق آنان باشیم و کارهایی را در دستور قرار بدهیم که خود مردم در نظرسنجی‌ها به عنوان اولویت‌های شهری تعیین کرده بودند گفت: بحث آلودگی هوا و مسائل اجتماعی از جمله مهم‌ترین‌ها بودند. و بحث حمل و نقل عمومی که در توسعه مترو و به‌ویژه در اولویت قرار گرفته بود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه افزود: من در طول چهار سال خدمتم نزدیک به 20 نطق پیش از دستور داشتم و نزدیک به 40 تذکر کتبی فردی یا مشترک با دیگر همکاران در موضوعات گوناگون خطاب به شهردار و دیگر مدیران شهری ارائه کردم. یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید اینجا از آن یاد کنم پیگیری حق مردم محله وصال و محلات پیرامونی دانشگاه تهران بود که با اهتمام همکارانم در شورای شهر و همکاری و پیگیری مدیران وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه طرح توسعه دانشگاه تهران متوقف شد و می‌توانیم بگوییم حقوق مردم بر اموال و املاکشان احقاق شده است که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شورای پنجم در همکاری با نهادهای مدنی و فعالان دانشجویی برای احقاق حق‌به‌شهر است.

او ادامه داد: من مروری داشتم بر آنچه که در این چهار سال در شورای شهر پیگیری کردم. افتخار عضویت در شورای اسلامی شهرستان شمیرانات را داشتم. تلاش کردم در شورای فرادست پیگیر مسائل در مقیاس بزرگتری باشم و در شورای اسلامی استان تهران هم افتخار عضویت داشتم و همینجا از همراهان و همکاران در شورای اسلامی استان تهران هم سپاسگزاری می‌کنم. از همکارانم در کمیته‌های اجتماعی، هنر و شهر دوستدار کودک و عزیزانی که در دفتر من رو برای پیگیری مسائل و پیشبرد امور یاری کردند سپاسگزاری می‌کنم.

فخاری افزود: همچنین از همه کسانی که در طی این چهار سال در شناسایی مسئله‌ها و پیگیری کارها همراهی و یاری کردند سپاسگزارم. تشکر می‌کنم از نمایندگان ادوار گذشته شوراها، همکاران شورای شهر تهران و شوراهای فرادست. همچنین سپاسگزاری می‌کنم از دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی که با کمک و همراهی آنها ما در فضایی امن و سالم توانستیم کارها را پیش ببریم.

او ضمن قدردانی از مدیران، کارکنان و کارگران و دبیرخانه اجرایی شورای شهر، عوامل دست اندرکار صحن  شورا ادامه داد: لازم می‌دانم یادی کنم از دو سال کرونایی که در طی این چهار سال خدمت بر ما گذشت. با وجود دو سال کرونایی امور شهر متوقف نشد. از ریاست محترم شورا به‌واسطه مدیریت خوب شرایط و عدم توقف امور و فعال بودن شورا در همه این بحران‌ها و فراز و فرودها تقدیر می‌کنم. به‌ویژه یاد می‌کنم از نمایندگی کردن جامعه در چالش‌ها و بحران‌ها. شورای پنجم صدای مردم بود و این صدای مردم بودن را در تدوین و تصویب برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و در موضع‌گیری‌ها و پیگیری‌هایی که داشت نشان داد.

فخاری افزود: من پس از گذشت این چهار سال لازم می‌دانم که اینجا به‌صراحت بگویم به خودم می‌بالم به عنوان یک دانش‌آموخته زیست شناسی، علوم جانوری و یک روان‌شناس در کنار همکارانم زندگی، مردم و هم‌زیستانم را به‌راستی دوست داشته و دارم و برای زندگی سالم، حق‌به‌زندگی، برابری و بهروزی همه تلاش کردم و به تلاشم ادامه خواهم داد.

او به نخستین نطق پیش از دستور خود در سال 1396 که فرازی از نیایش امام سجاد (ع) بود اشاره داشت و ادامه داد: امروز آن نیایش را در این یکشنبه هم برای خودمان و هم برای منتخبان مردم در شورای ششم بازخوانی می‌کنم که ایشان فرمودند:" بارخدايا، به تو پناه می‌برم از برانگيختگی آز و تندی خشم، و چيرگی حسد، و ناتوانی شكيبايی، و كمی قناعت و سركشی و تندی خوی، و از اندازه گذشتن در خواهش نفس و پافشاری در باطل، و از پيروی از دل‌آورد (هوس)، و پيچيدن از راهِ راست، و از خواب بی‌خبری، و از كوشش بيش از نياز و برگزيدن باطل بر حق، و پافشاری در گناه، و كوچك شمردن معصيت، و بزرگ دانستن طاعت؛ و به تو پناه می‌برم كه چون قدرتمندان بر درويشان سرفرازی كنم، و تنگدستان را خُرد شمارم و ريشخند زنم يا به تهيدستان نرسم و از حال زيردستان، چنان كه بايد وارسی نكنم يا بهر آن كس كه به ما نيكویی كرده باشد ناسپاس باشم؛

به تو پناه می‌بريم از ياری به ستمگر و خواركردن ستم‌ديده يا برآمدن در طلب چيزی كه سزاوار ما نيست يا دم زدن از چيزی كه نمی‌دانيم؛

و به تو پناه می‌بريم از اين كه قصد فريفتن كسی را در دل داشتن باشيم و شيفته‌ كردار خود گرديم يا آرزوهای دراز در سر بپروريم؛ و به تو پناه می‌بريم از زشتی نهاد و ناچيزشمردن گناهِ كوچك و از دست يافتن شيطان بر ما، و به تو پناه می‌بريم كه ما را روزگار به سختی دراندازد يا بر ما ستم شود؛

و به تو پناه می‌بريم از اسراف كردن و نداشتن معاش به اندازه‌ نياز، و به تو پناه می‌بريم از سرزنش دشمنان و نيازمندی به همانندان، و از زندگانی در سختی، و از مرگ ناگهانی دور از عمل صالح و تقوا؛ و به تو پناه می‌بريم از "دريغ بزرگ" و "مصيبت بسيار" و از بدترين تيره‌بختی و بد‌فرجامی، و از نوميدی از ثواب و از فرودآمدن عِقاب؛

بارخدايا، بر محمد و خاندان او درود فرست

و ما را و همه‌ ايمان‌آورندگان را از زن و مرد، از همه‌ اين امور در پناه رحمت خود بدار، ای مهربان‌ترين مهربانان".

الهام فخاری در پایان سخنانش ایراد داشت: پایبندی به حق مردم سوگند ما بود و امروز هم در این راستا بر حق مردم برای برخورداری از زندگی شایسته، آب و هوای پاک و خانه سالم، آبادی، آزادی و آگاهی و احترام به همه افراد پافشاری می‌کنیم و بر همان عهد هستیم.

16-315

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: