• چهارشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٨-٠٩:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٧٤٨
الهام فخاری:

مرزهای دنیا ساختگی است

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: کودکان به ما یاد می دهند که مرزهای دنیا ساختگی است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی امروز سه شنبه 19 آبان به همراه حجت نظری و مجید فراهانی اعضای دیگر شورای شهر تهران از دو مدرسه که به کودکان کار خدمت رسانی می‌کنند، بازدید کردند.

فخاری با بیان اینکه مدارس پرتو با نظارت شهرداری و زیرساخت های شهرداری عمل می‌کند و با اشاره به اینکه هفته آینده روز جهانی مهاجران است گفت: در دیدار با کودکان از آنها یاد میگیریم که مرزهای دنیا ساختگی است چراکه کودکان از هر ملیتی و با هر سطح طبقاتی با یکدیگر دوست شده و همراه هستند. تلاش مجموعه شهری کاهش مرزهای ساختگی به حداقل است.

وی با اشاره به شعار شهر تهران شهری برای همه گفت: مردم دربردارنده همه گروه های سنی  به خصوص نوجوانان هستند و همچنین خدمات اجتماعی مشمول تمام کسانی می شود که چه در اینجا زاده شده و چه مهاجر هستند.

رئیس کمیته اجتماعی با ابراز خرسندی گفت: خوشبختانه در فضاهای شهرداری شهر تهران تلاش شده تا خدمات اجتماعی برای کودکان ارائه شود.

وی گفت: مراکز پرتو و مراکزی از این قبیل که به کودکان کار خدمت رسانی می کند باید به مجموعه های هم افزا تبدیل شوند. 

فخاری با اشاره به بایستگی حفظ کرامت و منزلت اجتماعی افراد گفت: توجه به خودباوری و خودکارآمدی کودکان کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: همه با هم برای حل مشکل و منع کار کودکان از ریشه تلاش می‌کنیم تا به این هدف آرمانی برسیم که هیچ کودکی به کار وادار نشود اما در شرایط کنونی دست‌اندرکاران آموزش در مدارس می‌توانند در راستای حذف شکل‌های مختلف کار کودک، در بهبود توانمندی‌های خانواده/سرپرست کودک نقش‌آفرینی کنند.

مدرسه فرهنگ که مخصوص آموزش افغانستانی ها است، این مدرسه مسئولیت سوادآموزی 196 دانش آموزی که  به دلایل مختلفی از تحصيل در مدارس دولتی محروم هستند برعهده دارد .

20 سال از تاسیس این مدرسه می گذرد و کودکان در این محل تا زمانی که شرایط ورود آنها به مدارس دولتی فراهم شود تحصیل می‌کنند.

برخی از والدینی که تا حدودی توان مالی دارند و خیرین هزینه های این مدرسه را تامین می کنند. و معلم های این مدرسه که اکثر آنها دانش آموزان قدیمی همین مدرسه هستند، به صورت داوطلب در این محل خدمت می‌کنند و حقوق ناچیزی که دریافت می‌کنند تنها هزینه رفت وآمد آنها را تامین می کند.

نزدیک به 50 درصد دانش آموزان این مدرسه کودکان کار هستند که معلمین و مشاوران این مدرسه از طریق مصاحبه با والدین کودکان رضایت تحصیل کودکان را اخذ می کنند.

این کودکان صبح ها در مدرسه به تحصیل می‌گذرانند و پس از آن هریک به محل کار خود می رود.


حسین سوختانلو مدیر حقوقی مدرسه فرهنگ کارکرد اصلی مدرسه را سواداموزی افغانستانی هایی دانست که از تحصيل در مدارس دولتی جامانده اند.

وی همچنین از مجوز انتشار مجله کودکان آفتاب و مجوز نشر کتاب ادبیات داستانی برای افغانستانی ها خبر داد و گفت: سالانه 50 کتاب نشر می شود.

سوختانلو دغدغه مهم مسئولان مدرسه فرهنگ را تامین فضای آموزشی دانست و گفت فضای کنونی مدرسه از ایمنی و ثبات لازم برخوردار نیست. همچنین بخشی از هزینه های آموزشی خرج پرداخت اجاره ملک می شود.

الهام فخاری با اشاره به اهمیت آموزش های مهارتی از وجود این آموزش ها و مشارکت با سازمان فنی و حرفه ای پرسید سوختانلو در پاسخ گفت: دوره های نحوه کنترل خشم و مهارت های رفتاری، کاهش آسیب های جنسی و اعتیاد برای معلم های مدرسه فرهنگ برگزار شده است و تلاش شده معلم ها در این زمینه ها تقویت شوند.

سوختانلو با بیان اینکه فضایی برای آموزش های مهارتی برای کودکان نداریم افزود: تمرکز ما در بحث سواداموزی کودکان است اما اگر فضا داشته باشیم تمام ظرفیت های لازم تبدیل مدرسه فرهنگ به مجتمعی با ارائه کلیه خدمات از جمله سواداموزی و حرفه آموزی را داریم.

رئیس کمیته اجتماعی همچنین باتاکید بر اهمیت آموزش والدین درخصوص برگزاری جلسات آموزشی برای والدین پرسید که پاسخ منفی بود و به دلیل کمبود فضا آموزش های والدین در جلسات اولیا و مربیان خلاصه شده است.

فخاری در خطاب به شهردار منطقه 17 بااشاره به زمان بر بودن اقدامات شهرداری تا نیل به هدف گفت:  ایجاد فضای مناسب و شاد برای دانش آموزان از جمله اقداماتی است که باید با تسریع در فعالیت ها انجام شود.

وی با اشاره بر رویکرد دوره پنجم شورای شهر  در تعریف مدلی برای آموزش کودکان کار به نحوی که لطمه ای بر رابطه سرپرست و کودک وارد نشود افزود: همچنین توانمند کردن سرپرست یا والدین کودکان کار و در معرض خطر نیز باید در دستور کار باشد. لایحه حمایت از سرپرست را باید از طریق کودکان پیش ببریم.

رئیس کمیته اجتماعی افزود: می توانیم مجتمع فرهنگی جدیدی تعریف کنیم که مدرسه و فضای سواداموزی را در دل خود جای داده و در کنارش حرفه آموزی و مهارت های مختلف را هم به کودکان ارائه دهیم.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران با اشاره بر ظرفیت سراهای محله گفت: می توان در راستای حرفه آموزی به دانش آموزان از ظرفیت سرای محله بهره برد.


مرکز پرتو موسسه غیردولتی نهال واقع در منطقه 19 که در روزهای شنبه تا چهارشنبه به بحث سوادآموزی و در روزهای پنجشنبه و جمعه حرفه آموزی و مهارت های دیگر به کودکان ارائه می شود و همچنین در این مرکز وعده های صبحانه و ناهار و هزینه ایاب و ذهاب به کودکان ارائه می شود.

تمام بودجه طرح مدارس از کمک خیرین تامین می شود و فضای آموزشی را شهرداری در اختیار گذاشته است.

ایجاد انگیزه برای ادامه تدریس، تکریم عزت نفس کودکان، بهداشت و سلامت و همچنین مهارت آموزی از اولویت های این مرکز است.

برای سنجش سطح فرهنگ و آموزش و معیشت خانواده  بازدید از منزل کودکان انجام می شود. این کودکان پس از 5 سال تحصیل در مرکز پرتو در مراکز آموزش و پرورش تعیین سطح شده و ادامه تحصیل می کنند.

الهام فخاری با اشاره به همکاری داوطلبانه گفت: بعضی از افرادی هستند که در زمینه آموزش موسیقی و هنرهای تجسمی اعلام علاقه مندی کردند. موسیقی و هنر تاثیر بسزایی بر روحیه کودکان دارد و آنها را از بزه دور میکند.

وی افزود: انجمن هایی که از در زمینه کودکان کار و مواردی از این قبیل اقداماتی انجام می دهند باید از معافیت های خاصی از قبیل پرداخت انشعابات برخوردار باشند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: