• چهارشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٨-٠٩:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٧٤٩
محسن هاشمی در دیدار با شورایاری های منطقه 19:

شورای محله، یک نهاد مویرگی از فصل مترقی شوراها در قانون اساسی است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شورای محله، یک نهاد مویرگی از فصل مترقی شوراها در قانون اساسی است گفت: شورایاری فرزند و میوه وتداوم شوراهاست و به از جنس شورای شهر می باشد، وهمانگونه که نقش شوراها در مدیریت شهری، سیاستگذاری و تقنین ونظارت است، شورای محله نیز باید همین نقش را بعنوان یک نهاد خرد جمعی، نقشی کارشناسی و مشورتی در سطح محله ایفا کند واز درگیر شدن وتصدی گری در فعالیتهای اجرایی بپرهیزد.


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در همایش شورایاران منطقه ۱۹ گفت: همانطور که می‌دانید شورای محله یک نهاد مویرگی از فصل مترقی از قانون شوراهاست که آیت الله طالقانی بنیان گذار ان بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: در ابتدا از آیت الله طالقانی بعنوان مبدع و پیگیر این اصل و آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان ارائه دهنده لایحه تاسیس شوراها و از حجت الاسلام سید محمد خاتمی بعنوان آغازگر ایجاد شوراها در کشور یاد کنیم.

وی ادامه داد: شورایاری فرزند و میوه وتداوم شوراهاست و به از جنس شورای شهر می باشد، وهمانگونه که نقش شوراها در مدیریت شهری، سیاستگذاری و تقنین ونظارت است، شورای محله نیز باید همین نقش را بعنوان یک نهاد خرد جمعی، نقشی کارشناسی و مشورتی در سطح محله ایفا کند واز درگیر شدن وتصدی گری در فعالیتهای اجرایی بپرهیزد.

محسن هاشمی گفت: اگر ما فاقد جامعه مدنی و تشکل های مردم نهاد باشیم، با یک جامعه توده ای مواجه خواهیم بود و رفتار جامعه توده ای، رفتار واکنشی و هیجانی است، در حالیکه نهادهای مدنی جامعه را به سوی عقلانیت و هوشمندی سوق می دهد.

وی افزود: اتفاقات آبان ماه، نمونه ای از رفتار توده ای بخشی از اقشار جامعه بود، اگر ما فضا را برای جامعه مدنی باز کنیم، طبیعتا با فعالیت نخبگان و شکل گیری فضای گفتگو و نقد در افکار عمومی، جامعه از رفتار توده ای به سوی رفتار مدنی گرایش پیدا می کند و اعتراضات خشن و کور جای خود را به رفتارهای هدفمند و عقلایی می دهد.

هاشمی با بیان اینکه نهاد شورایاری ها، علاوه بر اینکه در حوزه مدیریت شهری، نقش مشورتی دارد می تواند در جامعه مدنی هم نقش محوری در محله را ایفا کند گفت: چرا که تنها تشکل مدنی که با انتخابات آزاد تشکیل می شود، شورایاری ها هستند و می توانند در ساماندهی معضلات اجتماعی و مدیریت اجتماعی محیط محله نقش موثر ایفا کنند.

وی گفت: اگر می گوییم که باید برای دوره ای سخت آماده شویم به معنای آن نیست که همان رفتارهای گذشته را ادامه دهیم و فقط به لحاظ فیزیکی و انتظامی ایجاد آمادگی کنیم، بلکه باید در شرایط سخت مدل رفتاری مجموعه حاکمیت، اعم از دولت، مجلس، مدیریت شهری و سایر نهادها و دستگاهها بسوی عملکرد انقباضی در هزینه و انبساطی در کار سوق پیدا کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: باید با منابع کمتر، کار بیشتری انجام دهیم واین به معنای حذف تشریفات و زوائد از بودحه ها، دقت و صرفه جویی در انجام هزینه ها و کارآفرینی وتلاش برای عبور از روزمرگی است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری نیز در این حوزه کار فراوانی انجام دهد گفت: نیازمند افزایش چابکی و اثربخشی ساختاری و کاهش موازی کاری و اتلاف منابع هستیم و در این حوزه نهاد شورایاری می تواند نقش موثری در بهبود عملکرد و کارایی شهرداری در سطح محله ومنطقه ایفا کند.

به گفته محسن هاشمی نقش مستقل نهاد شورایاری در فعالیتهای مدنی است که شورای محله می تواند بعنوان معتمد در ساماندهی آسیبهای اجتماعی نقش محوری پیدا کند و به مرکزی جهت رسیدگی به مشکلات آسیب دیدگان و بی پناهان تبدیل شود، تعامل شورای محله با مساجد، خیریه و دستگاههای خدمت رسان در حوزه آسیبهای اجتماعی مانند بهزیستی، کمیته امداد و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری می تواند راندمان این دستگاهها را با توجه به شناخت محلی شورایاری افزایش دهد و گرهی از زندگی نیازمندان، آسیب دیدگان و اقشار در معرض فشار زیاد بگشاید.

وی افزود: باید بپذیریم که در شرایط سخت، بدون وحدت و همدلی و استفاده از همه ظرفیتها نمی توانیم از سد مشکلات عبور کنیم و قطعا توان و همت شهروندان موثرتر و قدرتمندتر از توان دولتی و حکومتی است.

رییس شورای اسلامی شهر  تهران در مورد سیاست محله محوری مدیریت شهری نیز گفت:  اگر شهرداری منطقه با مشورت شورای یاری ها، بتواند مسایل محلی را بدرستی تشخیص دهد و راهکار اجرایی حل آنها را پیدا کند، قطعا موفق تر از شرایط فعلی خواهد بود، در حوزه سرانه های خدماتی بخصوص تاسیسات شهری مانند سرویس های بهداشتی، ایستگاههای آتش نشانی، پارک ها، ایستگاههای حمل ونقل عمومی، میادین میوه وتره بار، فضاهای فرهنگی و پارکینگهای عمومی ، پروژه های محلی را می توان به صورت زودبازده برحسب اولویت ها تعریف وبه نتیجه رساند تا رضایت شهروندان از مدیریت شهری و نهاد شورای محله بهبود یابد.

محسن هاشمی رفسنجانی خاطر نشان ساخت: بنابراین نقش نهاد شورایاری نباید در حد بازگو کردن مشکل و طرح معضلات، در حد دردل کردن و رساندن گلایه های شهروندان تنزل یابد چرا که این مساله را رسانه ها و فضای مجازی می توانند انجام دهند، شورایاری باید بتواند هم مساله و معضل را بدرستی تحلیل و بصورت کارشناسی ریشه یابی کند و هم راهکار و راه حل را تدوین ومشخص کند و بعنوان یارشورا آن را در اختیار ما در شورای شهر قرار دهد که بتوانیم در تدوین مصوبات، برنامه ها ونظارت مورد استفاده قرار دهیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: