• يکشنبه ٢٤ آذر ١٣٩٨-١٣:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٧٩٣
محمدجواد حق شناس در گفتگو با "آزادی"مطرح کرد:

نباید این احساس ایجاد می‌شد که روحانی از دانشجویان دوری می‌کند/ حضور رئیسی را به فال نیک می‌گیریم اما انگار گوشه چشمی به 1400 دارد

نه فقط آبان که آذر 98 هم با همیشه فرق داشت. روز دانشجو را دو روز دیرتر و آن هم در دانشگاهی برگزار کردند که انتظار نمی‌رفت! اینکه رئیس جمهور حقوق‌دان بعد از نمایش آن چهره امنیتی روی دیدار با دانشجویان را نداشت یا ترسید که زیر سنگینی انتقاداتشان توان قد راست‌کردن نداشته باشد را نمی‌دانیم، هر چه بود این 16 آذر، 16 آذر نشد. حتی ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه که در اقدامی بی‌سابقه به دانشگاه رفت هم در جلب نظر دانشجویان موفق نبود!

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  به نقل از «آزادی»، بدون شک فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه علت تفاوت‌های این 16 آذر بود اما باید دید که رویکرد آقایان توانست مقصودشان را حاصل کند یا خیر؟ به اعتقاد کارشناسان پاسخ منفی است. نه روحانی با آن مراسم نمایشی به بهبود وجه اجتماعی خود کمکی کرد نه رئیسی با آن مراسم نمایشی‌تر به محبوبیت خود افزود.


محمد جواد حق‌شناس، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با « آزادی» ضمن انتقاد از رویکرد رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو گفت: «انتظار نمی‌رفت که روال موجود در همه سال‌ها بدون دلیل دچار خدشه و وقفه شود. انتظار می‌رفت که رئیس جمهور در همان روز شانزده آذر و در محل و مکانی که جامعه دانشگاهی و دانشجویی آن را به عنوان را به یک نماد دانشگاهی می‌شناسد حضور پیدا کند. در عین حال لازم بود که فضا و فرصت را برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی فراهم کنند تا اگر سخن و نقدی وجود دارد خیلی صریح و بدون محدودیت بیان کنند و به گپ و گفت با رئیس جمهور می‌نشستند. آقای روحانی هم باید از این گپ و گفت استقبال می‌کرد و حتی اگر امکان داشت به صورت مستقیم و زنده پخش می‌شد یا حداقل رسانه‌های اینترنتی این کار را می‌کردند.»


وی تاکید کرد: «نباید به سمتی برویم که احساس شود که رئیس جمهور سعی دارد از مواجه با دانشجویان دوری کند. حداقل نباید این ذهنیت را ایجاد می‌کردند». عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه عدم مواجهه با دانشجویان به بهبود وجه آقای روحانی نزد افکار عمومی که بخشی از آن هم دانشجویان هستند، کمکی می‌کند، گفت: « به نظر من بهبود وجه آقای روحانی نزد دانشجویان و افکار عمومی به رفتار ایشان در نشست طراحی شده برای این روز داشت. اگر قرار بود در یک محیط پاستوریزه بیاید و برود همین مدلی که ایجاد شد، مناسب بوده است. محیطی که رئیس جمهور بیاید و از باب رفع تکلیف سخنی بگوید، پرسش و پاسخی در کار نباشد و حضوری است با جمع عده‌ای که عمدتا از مقامات دولتی هستند و با کارت دعوت آمده اند. اما گر قاعده‌ای باشد که به روز دانشجو مفهوم دهد، این رویکرد قطعا کمکی نکرد. به هر حال روز 16 آذر نماد ظلم ستیزی دانشگاه، نماد مبارزه با استبداد و کودتای 28 مرداد و مداخلات بیگانگان در آن مقطع تاریخی و .. است.

نمی‌شود که در این فضا دانشجو یا حداقل تشکل‌های دانشجویی شناخته شده و نمایندگان آنان سالی یک بار هم این فرصت را نداشته باشند که به نمایندگی از دانشگاهیان با رئیس جمهور حرف بزنند. قاعده این است که رئیس جمهور در این روز بیشتر شنوده باشد و اجازه دهند که این تشکل‌های دانشجویی از انجمن اسلامی گرفته تا بسیج دانشجویی و تحکیم و گروه های مستقل این فرصت را داشته باشند که در عین حال که منتقد هستند، بر اساس قاعده رفتاری دانشگاه یعنی حاکمیت روش علمی پرسش و پاسخ و پاسخگویی حرف های خود را بزنند.»


حق‌شناس در واکنش به حضور رئیس قوه قضاییه در دانشگاه که از جمله برنامه‌های متداول این روز نبوده است، نیز گفت:‌ » با توجه به حضوری که آقای رئیسی در سال 96 در فضای سیاسی کشور از خود نشان داد، به نظر می‌رسد که همچنان گوشه‌چشمی به انتخابات 1400 دارد و این حضور در دانشگاه نیز به نظر من با آن نگاه بلندمدت و میان‌مدت بی‌ارتباط نیست.»


وی با تاکید بر اینکه « باید این حضور را به فال نیک بگیریم» گفت: « اصل حضور ایشان در دانشگاه خوب است اما اگر بخواهد در قاعده یک رویکرد تنظیم شده و برنامه‌ریزی شده باشد و آقای رئیسی نتواند با آن بدنه دانشجویی دیدار کند یا اجازه ندهند که آن خواستگاه اصلی و بدنه اصلی دانشگاه که امروزه از اوضاع چندان راضی نیست و عصبانی و دلخور است در نشست حضور نداشته باشند و فرصت بیان مطالب را نداشته باشد باز هم کمکی نخواهد کرد. فلذا معتقدم که اصل حضور آقای رئیسی با هر بهانه و نیتی مغتنم است اما امیدوارم که ایشان در مراجعات و حضورهای بعدی خود به برنامه ریزان گوشزد کنند که تمایل دارند با بدنه دانشچجی و اصل جنس که ما در دانشگاه‌ها به عنوان معلم با آن سروکار داریم تماس و مراوده داشته باشند. این رویکرد است که کمک می‌کند مسئولان به خصوص در سطح سران سه قوه امکان تماس با بدنه اجتماعی را از دست ندهند.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: