• چهارشنبه ٧ اسفند ١٣٩٨-١٢:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٢٧٢
ناهید خداکرمی:

با هم، ویروس را متوقف می‌کنیم

مدتی است که ویروس کرونا و بیماری منتج از ابتلا بدان تبدیل به موضوع گفت‌وگو‌های روزمره مجازی و حقیقی شهروندان شده است؛ به‌خصوص که این ویروس در برخی ‌شهر‌های کشور نظیر قم، رشت و تهران منتشر شده و در حال تکثیر است. آشنایی با روش‌های پیشگیری و درمان فردی و اینکه علامت اصلی آن چیست و کی و کجا مراجعه شود نیز دغدغه اغلب مردم شده است.

عطش آگاهی از روش‌های پیشگیری، خود‌مراقبتی و محافظت از خود و خانواده در برابر کرونا‌ویروس مهم‌ترین مطلبی است که در موتورهای جست‌وجو و پرسش و پاسخ از تیم درمان به‌چشم می‌خورد و البته اطلاعات و باورهای غلط هم حجم زیادی از مطالب توصیه‌ای را به‌خود اختصاص داده است و گاه کاسبان ایجاد التهاب و نگرانی در جامعه نیز، بعضا آن‌را به نام یک متخصص در فضای مجازی منتشر و مدیریت بیماری در کشور را دچار التهاب می‌کنند. در این زمینه لازم است تا شهروندان به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و یا انجمن‌های علمی گروه پزشکی و سازمان‌های رسمی کشور در مورد کرونا‌ویروس توجه کنند و خبر‌ها‌ و پست‌های مجازی بدون نام و نشان و نامعتبر را نادیده بگیرند.

آنچه مهم است تا مردم بدانند، این است که اگر آبریزش از بینی و حالت سرماخوردگی یا گریپ دارید تقریبا یک سرماخوردگی یا آنفلوآنزای معمولی است و جای نگرانی ندارد و رعایت اصول ایمنی و مراجعه به یک پزشک عمومی کافی است. اما اگر علائم توأم با تب و سرفه و یا بدحالی و تنگی نفس باشد، می‌تواند مطرح‌کننده ابتلا به کرونا‌ویروس باشد (گرچه هنوز قطعی نیست) که با مراجعه به مراکز درمانی معتبر تأیید یا رد می‌شود. اگر تنگی نفس و مشکلات تنفسی دارید، با 115تماس بگیرید. نکته دیگر آنکه همه نیاز به انجام آزمایش کرونا‌ویروس ندارند. دوره پنهان بیماری تا 15روز هم طول می‌کشد، ضمن اینکه برخی از علائم بالینی و آزمایش‌های اولیه‌ای که پزشک تجویز می‌کند، می‌تواند لزوم تست اختصاصی را مشخص کند. بنابراین تنها با تجویز پزشک و عمدتا زمانی که نیاز به بستری باشد و یا با بیمار مبتلا به کرونا‌ویروس در تماس نزدیک باشید و علائم فوق را داشته باشید، اقدام به آزمایش اختصاصی می‌شود.

 فراموش نکنیم که انواع بیماری‌های ناشی از ویروس آنفلوآنزا هرساله در تمام جهان قربانی می‌گیرد به‌طوری‌که براساس برآوردهای اولیه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC) که به‌تازگی منتشر شده است، تاکنون 6600نفر جان خود را به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزا از دست داده‌اند که 390نفر از آنها کودک بودند و 120هزار نفر در طول آنفلوآنزای زمستان 2020-2019 در بیمارستان بستری شده‌اند. آنچه کرونا‌ویروس (COVID-19) را متمایز کرده است، قدرت بالای سرایت آن و جدید‌بودن تغییرات ژنتیک آن است.
 
اما چند نکته برای پیشگیری:    شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا با محلول‌های پاک‌کننده الکلی حتی زمانی که حس می‌کنید دست‌ها تمیز هستند.

اجتناب از انداختن آب دهان در راهرو‌ها، پارک‌ها و محیط‌های عمومی    همراه داشتن دستمال کاغذی و پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه و عطسه و پس از آن انداختن دستمال در سطل زباله سرپوشیده (اگر دستمال نداشتید، بازوی خود را جلوی بینی بگیرید) و در فرصت مناسب لباس خود را عوض کنید.   رعایت فاصله حداقل یک متر با افراد، به‌خصوص در صف نانوایی، خرید و بانک‌ها    خود‌داری از مسافرت‌های غیرضروری و تفریحی تا 15روز آینده   بهتر است برای زیارت از اماکن متبرکه و یا عبادت در مکان‌های عمومی و مساجد 15روز صبر کنید.

خودداری از دست‌دادن، بغل‌کردن و روبوسی   درمان‌های مربوط به دندان، دهان و زیبایی و پوست و مو را به هفته‌های بعد موکول کنید؛  اجتناب از دست‌زدن به‌صورت، چشم‌ها و دهان ؛  استفاده از ماسک برای همه لازم نیست اما اگر بیماری تنفسی یا سرماخوردگی دارید و سرفه می‌کنید، از ماسک استفاده کنید؛ درصورت تماس با فرد آلوده هم از ماسک استفاده کنید و حداقل 2هفته در منزل بمانید. حتی‌الامکان از استعمال سیگار و قلیان اجتناب شود. برای اطمینان بیشتر ‌هنگام استفاده از ماسک‌های معمولی 2عدد دستمال کاغذی هم درون آن قرار دهید، دست آخر ترس به خود راه ندهید. این بیماری کم‌خطر‌تر از آنفلوآنزا‌ست. مراکز درمانی و پزشکان کشور مهارت زیادی در کنترل این بیماری دارند و تعداد زیادی از مبتلایان در هفته اخیر بهبود یافته‌اند.

ناهید خداکرمی _ رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران

منبع: روزنامه همشهری 7 اسفند 98

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: