• يکشنبه ٧ ارديبهشت ١٣٩٩-١٤:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٥٧٩
شهربانو امانی در نطق پیش از دستور بیان داشت:

رابطه "دولت-ملت" به قبل و بعد از کرونا تقسیم خواهد شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران شهربانو امانی در جریان دویست و دهمین جلسه شورا ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سالروز شورا ها تاکید کرد: واقعیت اینست که در این روزهای پرمسوولیت، دوشادوش دولت و بخش درمان، شوراها و شهرداریها وظایف  سنگینی بر عهده دارند و می توانند نقش کلیدی در کیفیت مدیریت بحران کورنا ایفا کنند.

وی ادامه داد: در جهان حاضر بیش از نیمی از مردم در شهرها و در تراکم و پویایی بالا زندگی میکنند و بحران کرونا، بیش از پیش نشان داد که "کیفیت جامعه"، اهمیت بسیار بالایی در کیفیت زندگی شخصی افراد دارد.

امانی با تاکید بر اینکه کورنا نقش دولت ها در اداره اجتماع را پررنگ‌تر کرده است، گفت: رابطه "دولت-ملت" به قبل و بعد از کرونا تقسیم خواهد شد و منظورم از دولت، صرفا دولتهای مرکزی نیست که اتفاقا دولت های محلی است. از یکسو، در دوران پسا کرونا، مردم خواهند پذیرفت ومطالبه خواهند کرد که جامعه باید بیش از گذشته مدیریت و کنترل شود و دولت ها و قدرت سیاسی، اقتدار بیشتری خواهند یافت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، این تمایل، قطعا به نفع دموکراسی نخواهد بود و حکومت مردم را بر مردم، دچار پسرفت تاریخی خواهد کرد. راه حل، انتخاب بین این یا آن نیست که هردو ضروری هستند. هم کنترل و مدیریت جامعه و هم حفظ حاکمیت مردم.

امانی با بیان اینکه علاوه بر توانمندسازی شهروندان، یک راه حل میانه و مهم، تقویت دولتهای محلی است، گفت: میتوان در عین مدیریت جامعه، از تمرکز قدرت سیاسی کاست و تعادل را برقرار کرد. مجالس و دولتهای محلی، هسته‌ای نرم و بافتی مردمی و سرزنده از قدرت سیاسی را شکل خواهند داد.

امانی در همین راستا سه ماموریت ضروری را برشمرد و افزود: پارلمانها و دولتهای محلی باید تقویت شوند و ارتقا یابند و حوزه ماموریت آنها، بخش های بیشتری از مدیریت محلی را شامل شود. همچنین ساختارهای هماهنگ قویتری بین مدیریت های محلی و مرکز لازم خواهد بود و نیز ارتباطات بین المللی بین پارلمانها و دولتهای محلی باید شکل گیرد.

وی با ارائه پیشنهادهایی ادامه داد: به اندیشمندان و اصحاب رسانه پیشنهاد می کنم  گفتمانهایی حول این موضوع شکل دهند تا زوایای آن دقیق تر شود. هر چند در شرایط تحریم هستیم ولی پیشنهاد می کنم به شهرداری تهران تا امکان توسعه روابط بین المللی را بررسی کنند. همچنین ایجاد یک "بانک بین المللی" بین شهرداری های کلانشهرهای جهان می تواند یک گامی برای شروع باشد. تجربه موفقی از ایجاد بانک شهر در داخل کشور داریم که وابستگی ها را کاست. وجود چنین نهادی در سطح بین الملل، فواید زیادی خواهد داشت.

امانی همچنین پیشنهاد داد که شورای شهر، با تشکیل کمیته ای، امکان تاسیس نهادی بین المللی بین شوراهای کلانشهرهای جهان را بررسی کند چراکه این موضوع، هم در راستای اهداف فوق است و هم دیپلماسی عمومی ایران را در سطح جهان تقویت خواهد کرد.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: شورای شهر با همکاری شورای عالی استانها، ارتقای ماموریتها و نقش شهرداریها و شوراهای شهر را  به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد.

اطلاع مردم از آمارهای تفکیک شده شهری و استانی، ضروری است

این عضو شورای شهر تهران همچنین خطاب به اعضای شورا و مسوولین وزارت بهداشت، گفت: در روزهای گذشته، بحثهایی در ارتباط با آمار مربوط به کرونا پیش آمده است. ضمن تاکید بر حق مدیریت شهر و مردم بر اطلاع از آمارهای تفکیک شده شهری و استانی، ضروری است از زحمات بسیار گرانقدر کادر درمان و مسوولین بهداشت کشور تشکر نمایم.

امانی با بیان اینکه جان همه انسانها عزیز است و پوزش میخواهم که مرگ انسانها را، آمار می نامم ولی چاره ای ندارم که به مدد آن، از حق دفاع کنم، گفت: آمار مربوط به کرونا در ایران، به محاسبه هر گروه و نهاد داخلی یا خارجی، به طور قابل توجهی پایین تر از آمار رسمی کشورهای بزرگ اروپایی است که به اذعان رسانه های مستقل خودشان، همین آمار رسمی شان نیز کمتر از آمار واقعی آنهاست. در این شرایط بحرانی، ضروری است مدارای بیشتری با یکدیگر بکنیم. فشار بسیار زیادی بر مسوولین بهداشت کشور وجود دارد و بینهایت از آنها متشکریم و اطلاع شخصی دارم از مصائبی که متحمل می شوید لکن تردید نداشته باشید که ارایه آمار تفکیکی، بر افتخارتان خواهد افزود و مردم را نیز به اصل امور آگاهتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: من تردید ندارم که شفاف بودن و گفتن واقعیات، بر عزت کادر و مسوولین درمان ما خواهد افزود. همانگونه که اکنون نیز بسیار عزیز و محترمید و جانفشانی و مدیریتتان، جان بسیاری از  ایرانیان و جان وطن را نجات داده است. فراموش نمیکنیم که شما، در مقایسه با کشورهای اروپایی، هم با تحریم مواجهید و هم با کرونا. که هر کدام به تنهایی، دنیایی از بحران است.

تصویر خوبی از نیمه دوم سال نمی بینم، مردم بسیار ضربه خواهند دید

شهربانو امانی همچنین خطاب به دولت گفت: جناب آقای رییس جمهور، اقتصاد، بحران کرونا را دوچندان کرده است. فشار اصلی را نیز مردم تحمل می کنند و دست مریزاد که در خانه ماندند تا سیستم درمانی بتواند پاسخگو باشد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از مردم  در فشارند و بحران اقتصادی جدی دارند افزود: برخلاف بیماری کرونا که موجهایی خواهند آمد و خواهند رفت، بحران اقتصاد، موجی ممتد خواهد داشت.   

وی ادامه داد: جناب آقای رییس جمهور، اقدام عاجل لازم است. از یکسو به یکپارچگی اقتصادی نیاز داریم زیرا منابع متمرکز نیست و از سوی دیگر به محرکهای سریع. به ریاست دولت و با عضویت همه نهادهای سهامدار در اقتصاد، پیشنهاد می کنم  برای مدیریت یکسال پیش رو "ستادی ملی" با قدرت تصمیم گیری بالا تشکیل شود. هیچ ایرادی ندارد که نامش را بگذارید ستاد 99. مردم پیامش را دریافت خواهند کرد. شما با برجامِ خوب، خوب آغاز کردید، آرزو میکنم با فرجامِ خوب، خوب به پایان ببرید تا آغاز نیکی باشد بر قرن جدید. وگرنه با همین وضعیت غیرمتمرکز و پر از رخوت سیستماتیک، کعبه ای در انتظارمان نیست.

ستاد چابک با قدرت تصمیم گیری بالا برای عبور از موج ممتد بحران اقتصادی سال 99 در شهرداری ایجاد شود

امانی در بخش  دیگر نطق خود خطاب به شهردار تهران گفت: جناب آقای دکتر حناچی، لایحه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد و به قول جنابعالی، سهم شهرداریها از مالیات های محلی افزایش یافت. خبر بسیار خوشایندی است و بخشی از نگرانیهای مربوط به مالیه شهری را رفع کرد. لکن اصل موضوع پابرجاست. چنانکه عرض کردم سال سختی خواهیم داشت و در این وضعیت، تهران نه فقط باید بر بحرانهای مالی پیش روی خود فائق آید، بلکه می تواند و باید به یک محرک توسعه در کشور تبدیل شود. ظرفیت تولید اقتصادی شهرها را نباید دستکم گرفت. کلانشهرها پتانسیل بسیار بزرگی در تبدیل سرمایه به ثروت و کار دارند.

وی در ادامه گفت: جناب آقای حناچی، مدت طولانی است که تهران نیاز به بازسازی چه از جهت زیرساختها در حمل و نقل و انرژی و پسماند و غیره و چه از جهت بازآرایی شهری دارد. همه اینها محرکهای توسعه اند و فراموش نکنیم که بیش از 2  هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که براحتی میتواند با گردش در اقتصاد شهری، هم شهر را باز آفرینی کند و هم شغل و مشکلات اقتصادی مردم را حل کند. ولی آیا ساختار فعلی در شهرداری، چابکی کافی در بهره مندی از این منابع عظیم را دارد؟ آیا ما نیز نباید به یک ستاد چابک و با قدرت تصمیمگیری بالا برای عبور از موج ممتد بحران اقتصادی سال 99 بیاندیشیم؟

8-210

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: