• چهارشنبه ١٥ مرداد ١٣٩٩-١٣:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٣٩
احمد مسجدجامعي در واكنش به موضوع ملك جماران

جماران در همه دولت‌ها تحت حفاظت بوده است

احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران با اشاره به موقعيت محله جماران تهران بر اين نكته تاكيد كرد كه موضوع حفاظت از اين اماكن و مناطق مربوط به دولت و يا گرايش خاصي نيست و در اين باره توضيح داد: تمام دولت‌ها با هر گرايشي به اين قاعده‌ها پايبند بودند و زماني كه احساس مي‌شد به مردم ظلم شده است تمامي نهادها تلاش مي‌كردند كه جبران شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اعتماد، مسجدجامعي روز گذشته درباره مسائل مطرح شده اخير مرتبط با اين ملك و طبقه غيرمجازي كه البته تخريب شد، توضيحات مفصلي را بيان كرد. وي گفت: اصل مساله اصلي جماران ناشي از اين بود كه وجه كارشناسي در سايه وجه سياسي قرار گرفت. اسنادي كه راجع به قدمت جماران وجود دارد آن را به يك منطقه با شرايط خاص تبديل كرده است كه بايد از آن حفاظت شود. البته در شهر تهران مناطقي از اين دست زياد است. 
او همچنين با اشاره به اينكه موضوع حفاظت از اين اماكن و مناطق مربوط به دولت و يا گرايش خاصي نيست، افزود: تمام دولت‌ها با هر گرايشي به اين قاعده‌ها پايبند بودند و زماني كه احساس مي‌شد كه به مردم ظلم شده است تمامي نهادها تلاش مي‌كردند كه جبران شود. اين عضو شورا با اشاره به نمونه‌اي از اين مشكلات در شوراي سوم عنوان كرد: در آن زمان ما در شوراي شهر تهران حس كرديم كه بالاخره در دوره‌هاي مختلف مردم اين منطقه به دليل محدوديت‌ها و محروميت‌هايي كه در زمينه‌هاي مختلف داشتند شايسته توجه بيشتر هستند. 
او در ادامه به كارهاي خوبي كه در محله جماران صورت گرفته اشاره كرد و گفت: در دوره سوم شورا همراه با آقاي حسن بيادي، نايب‌رييس آن زمان شورا، بنده و آقاي مجتبي يزداني كه اكنون معاون خدمات شهري شهرداري است و آن هنگام شهردار منطقه يك بود، آقاي مونسان كه اكنون وزير ميراث فرهنگي است و آقاي شوشتري كه بعدها مديركل دفتر شهردار شد، كميته‌اي را تشكيل داديم تا كارهاي كارشناسي براي محله جماران و اطرافش صورت بگيرد. ما مذاكراتي را با مردم جماران و شوراياران محله جماران و دستگاهاي اجرايي دولت و شهرداري در اين زمينه شروع كرديم و يك ساختار اجرايي در اين زمينه در شهرداري شكل گرفت كه اين مقدمه‌اي شد تا باغ خسروشاهي و باغ اميرسليماني نيز به همين صورت خريداري شده و به فضاي عمومي تبديل شود.
وي در ادامه تصريح كرد: اگر قرار است بافت روستايي اين منطقه حفظ شود آورده شهرداري و دولت در اين موضوع در كنار كمك‌هاي مردمي بايد مشخص شود.  او همچنين درباره موقعيت اين محله افزود: در مورد سيما و منظر منطقه جماران هم اقداماتي صورت گرفته و مشاور آن نيز آقاي مهندس مختاري ميراث بود كه اقداماتي در زمينه كف‌سازي و مرمت قنات‌هاي آن منطقه صورت گرفت و در واقع گروه فكري خوبي از شوراي شهر و شهرداري متشكل از بخش‌هاي مختلف براي حل مشكلات اين منطقه شكل گرفت.  مسجدجامعي بيان كرد: در واقع ما بايد راهكار پيدا كنيم و به فكر كار كارشناسي براي حل مشكلات و مسائل مردم باشيم و نبايد به دنبال افزايش فاصله‌ها باشيم و بايد به حوزه كارشناسي بازگرديم تا حقي از مردم شهر ضايع نشود. 
وي گفت: به هر حال بخشي از بافت اين منطقه مسكوني است كه براي حل و فصل مشكلات آن بايد همفكري شود كه اين وظيفه ما به عنوان نهادهاي نظارتي و ساير نهادهاي اجرايي است و در واقع ما همه در يك كشتي هستيم و اگر شهرداري و دولت نتوانند با يكديگر با زبان كارشناسي صحبت كنند و به سراغ زبان سياست بروند. ادبيات كارشناسي به حاشيه مي‌رود و اين به نفع هيچكس نيست و ظلم به مردم است همان طور كه در قضيه ساختمان رياست‌جمهوري به همه ظلم شد و تنها راه‌حل مشكل بازگشت به زبان كارشناسي است. اين عضو شورا گفت: به نظر من شخص رييس شوراي شهر تهران به لحاظ وجاهتي كه دارد مي‌تواند در اين قضيه پيشقدم شود و به همراه شهرداري و مردم منطقه مشكل را حل كنند. وي با انتقاد از بسته شدن فضاي گفت گو و كارشناسي و در حاشيه قرار گرفتن آن در برابر صحبت‌هاي جنجالي گفت: مسائلي از اين دست بايد با نظر كارشناسي و خبرگان در اين زمينه و مردم حل و فصل شود و در واقع مسائل شهري مطالب و قواعدي داشته كه در تمام دولت‌ها وجود داشته است. ما در حوزه شهري بيشتر از هر چيزي به گفت‌وگو نياز داريم و برخورد بايد با گفت‌وگو توام باشد.  او در اين باره تصريح كرد: اين تعارض‌ها بين شهرداري و ساير نهادها هميشه وجود داشته است. آينده بهتر جماران و در واقع تمام شهر تهران در اين است كه ما توان گفت‌وگوي خود را بالا ببريم و مسائل شهري از جنس مسائل اجتماعي است و با حوزه سياست و ادبيات سياسي و منافع شهروندي تامين نخواهد شد. مسجدجامعي افزود: نهاد رياست‌جمهوري نيز اين توان را داشت كه با توسل به زور و قوه قهريه مانع از تخريب اين مكان شود كه عدم انجام اين كار را بايد به فال نيك گرفت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: