• چهارشنبه ١٥ مرداد ١٣٩٩-١٤:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٤٤
آفتاب یزد

شورای شهر تهران برای کرونا چه کرد؟

شاید زنگ خطر کووید 19 در کشور با وجود شبهات فراوانش دیر نواخته شد، و شوکی عجیب‌تر از وقایع زمستان 98 بر جامعه وارد کرد. مدیریت شهری تهران پس از کادر درمان که در خط مقدم بهداشت و درمان قرار دارند مهم‌ترین نهاد عمل‌کننده مقابل کرونا در تهران است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شواری شهر تهران به نقل از روزنامه آفتاب یزد، شورای شهر همزمان با اعلام رسمی اپیدمی کرونا در ایران (اسفند 98) در روزهای بررسی لایحه بودجه سال 99 شهرداری تهران قرار داشت و در اولین اقدام طرحی را مبنی بر "الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب آوری شهر تهران برای پیش‌گیری وکاهش اثر آلودگی ناشی از ویروس کرونا" به تصویب رساند.
بر اساس آن شهرداری تهران مکلف شد بر اساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مبنی بر جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی و به منظور افزایش تاب‌آوری شهر تهران برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، در چارچوب وظایف مدیریت شهری و در کنار سایر دستگاه‌های دست‌اندرکار از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان پدآفند غیرعامل، نسبت به هماهنگی برنامه‌ریزی، ایجاد تمهیدات و انجام اقدامات لازم و فوری را برای کنترل و پیشگیری ویروس کرونا در سطح شهر تهران به انجام رساند.همچنین در بررسی ردیف‌ها ی بودجه سال 99 شهرداری تهران، ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورا پیشنهاد اصلاحی در مورد بیماری‌های همه گیر و مسری ارائه داد و تاکید کرد: در تبصره 12، بودجه که ردیف اعتبارات مربوط به وقوع حوادث پیش‌بینی نشده، اعم از سیل، طوفان، زلزله، آتش سوزی و موارد مشابه در شهر تهران است بیماری‌های همه گیر و مسری نیز اضافه شود که این پیشنهاد به تصویب رسید.
در اقدامی دیگر و با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر تهران طرح دوفوریتی مقابله با کرونا و اختصاص ده میلیارد تومان به شهرداری برای مقابله با این ویروس را به تصویب رساندند.
همچنین لایحه "مساعدت و حمایت از مودیان و شهروندان به دلیل شیوع ویروس کرونا" هم بیستم اسفند 98 به تصویب شورای شهر رسید که در پی آن شهرداری تهران می‌تواند تسهیلاتی به شرح ذیل به مودیان و شهروندان اعطا نماید.
پس از این نیز شورای پنجم بیست و پنجم اسفند به شهرداری تهران مجوز داد تا پایان اردیبهشت ماه 1399 برای پرونده های شهرسازی که تمامی اسناد و مدارک صدور پروانه ساختمانی را ارائه نموده‌اند و صرفاً در انتظار تاییدیه نمای ساختمان هستند، پروانه ساختمانی صادر نماید تا آنها بتوانند در فرصت کافی طرح نمای ساختمان خود را به تصویب برسانند.
مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز طرح "بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا را به شورا ارائه داد که به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
گفتنی است که پس از ارائه این بسته پیشنهادی و با توجه به استقبالی که شهروندان از این تصمیمات داشتند بحث الحاق موادی به مصوبه «بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا»- در دستور کار جلسه شورا قرار گرفت.شورای پنجم در اقدامی دیگر کمیته ویژه نظارت بر فعالیت‌های مقابله با کرونا در تهران را مرکب از
‏«زهرا ‏صدراعظم نوری»، «ناهید خداکرمی»، «آرش میلانی» از کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، «علی اعطا» از کمیسیون
نظارت و حقوقی، «مجید ‏فراهانی» از کمیسیون برنامه و بودجه، «الهام ‏فخاری» از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، «زهرا ‏نژادبهرام» از کمیسیون شهرسازی و معماری و « شهربانو ‏امانی» از کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران تشکیل داد تا بر کلیه وظایف و الزامات شهرداری تهران برای مقابله با کرونا نظارت داشته باشد. مجموعه مدیریت شهری تهران در این ایام سعی کرده از تبلیغات محیطی گرفته تا همه وظایفی را که می‌تواند برای آگاهی‌رسانی و نهضت آموزش و قرنطینه در خانه انجام دهد تقبل کرده و در این زمینه فعالانه وارد صحنه شده است. این را هم باید اضافه کرد که از میان سازمان‌های زیرمجموعه مدیریت شهری درگیر با موضوع کرونا، دو سازمان بهشت زهرا (س) و مدیریت پسماند و معاونت حمل و نقل عمومی شهری از حساسیت‌های ویژه‌تری برخوردار هستند. در همین راستا دستورالعمل‌های بسیار ویژه‌ای به آنها داده شده و سختی‌های کارشان مضاعف است. در سازمان مدیریت پسماند هم شرایط به همین اندازه دشوار است. به‌ویژه که در رابطه با کودکان زباله‌گرد دستورالعمل‌هایی به سازمان پسماند ابلاغ شده و این سازمان موظف به نظارت بر اجرای آنهاست. و به منظور تسهیل اجرای این مهم خوشبختانه دادستان نیز مجوز لازم برای برخورد با مسامحه‌کاران در این زمینه را صادر کرده و نیروی انتظامی موظف به مقابله با سودجویان در این
زمینه است. کما اینکه مدیریت شهری در بخش حمل و نقل عمومی نیز در تلاش است که عملیات گندزدایی و ضدعفونی وسایل حمل‌ونقل عمومی و اماکن عمومی را روزانه به انجام برساند. در همین زمینه سازمان شهر سالم و تمام کلینیک‌های شهرداری وارد عمل شده‌اند. علاوه بر اینها سازمان آتش‌نشانی هم در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای با اورژانس شهر تهران در زمینه ضدعفونی اماکن
دست به کار شده است.
>ساماندهی افراد بی‌خانمان و تامین خدمات برای بی‌سرپناهان
الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز موضوع ساماندهی افراد بی‌خانمان و تامین خدمات برای بی‌سرپناهان را مطرح و پیگیری کرد چراکه صراحت قانونی مربوط به قانون شهرداری‌ها در دهه 30 در خصوص ساماندهی افراد بی‌خانمان وجود دارد بر این اساس در مدیریت شهری پنجم تلاش‌هایی در این خصوص به ویژه در شرایط مقابله با کرونا انجام شد. در دوره بحران بیماری کووید 19 همه مراکز ساماندهی و گرم خانه‌ها به صورت 24 ساعته خدمات ارائه
می‌دهند.
>سمن‌ها در مقابله با کووید 19 گل کاشتند
دو بازوی مدنی و اجتماعی مدیریت شهری سمن‌ها و شورایاری‌ها را نباید از قلم انداخت که به حق و فارغ از هیاهوی تبلیغاتی پای کار ماندند و برای همیاری به شهروندان شتافتند.
حجت نظری، رئیس کمیته مشارکت‌های شورای اسلامی شهر تهران بر استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای مقابله با کرونا در همراه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم تاکید داشت. بر همین اساس بسیاری از سمن‌ها در کنار فعالیت‌های روزانه خود، موضوع آموزش و اطلاع‌رسانی و نیز حمایت از گروههای آسیب پذیر جامعه در برابر کرونا را در دستور کار خود قرار دادند. این اقدامات تماما بدون حمایت بخش دولتی و یا مدیریت شهری صورت گرفته است و از این نظر بسیار قابل توجه است. در همین حال برخی از سازمانهای غیر دولتی به دلیل برخورداری از حمایت‌های مردمی و بنیه قوی تشکیلاتی موفق شدند اقدامات خوبی در این حوزه انجام دهند.
>توزیع لباس ایزوله بین کادر درمانی
برخی سمن‌ها به منظور ایفای نقش در تاثیرگذاری تامین منابع و یاری در حد توان علمی و عملی و تجربی خود در حوزه‌ مبارزه با کرونا هم وارد شدند و توزیع بسته‌های بهداشتی در کارگاههای تفکیک زباله نیز از جمله صدها اقداماتی بود که از سوی سمن‌ها صورت گرفت.
>شورایاری‌های شهر تهران در مقابل کرونا سنگ تمام گذاشتند
سید آرش حسینی میلانی نیز بر استفاده از ظرفیت شورایاری‌های شهر تهران تاکید کرد و به حق شورایاری‌های شهر تهران نیز در همیاری برای مقابله با کرونا سنگ تمام گذاشتند. تشکیل شورایاری‌های شهر تهران که قدمتی همپای شورای شهر تهران دارد در این شرایط حساس کنونی به واقع عنوان بازوان نظارتی شورای شهر را به منصه ظهور رساندند و نشان دادند که همپای پارلمان شهری آنها نیز به عنوان پارلمان محله‌ای حواسشان به همه چیز هست. آنها در همان روزهای آغازین مواجهه با ویروس پیش‌قدم شده و با روحیه مددکارانه و داوطلبانه به میدان مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا ورود پیدا کردند و ضمن سازماندهی اولیه اقداماتی را در برابر این ویروس آغاز
کردند. بخشی از اقدامات در زمینه اطلاع‌رسانی بوده و شورایاران با استفاده از فضای مجازی و امکاناتی که در اختیار داشتند، محتوای آموزشی تولید شده توسط اداره خدمات شهرداری را در سطح محلات توزیع کردند. آنها در اقدامی دیگر، در سرای محلات بر توزیع اقلام تبلیغاتی نظارت داشته و کمک کردند. حدود ۶۰۰۰ محتوای آموزشی نیز توسط شورایاران در این مدت توزیع و منتشر شده است. همچنین یارانه‌هایی که به حساب هر محله توسط ستاد شورایاری‌ها واریز شده بود، از سوی شورایاری‌های محلات برای مقابله با کرونا هزینه شده است که بخش عمده‌ای از این کمک‌های مالی در تهیه اقلام ضد عفونی، بسته‌های بهداشتی و مواد غذایی هزینه شده است.
البته غیر از جمع‌آوری کمک‌های مالی و توزیع اقلام، شورایاران در بحث‌های نظارتی نیز حضور داشتند. شورایاران گزارش‌های میدانی از ضد عفونی کردن مراکز زیر نظر شهرداری از جمله میادین میوه و تره‌بار، ایستگاه‌های اتوبوس و غیره تهیه کرده و در اختیار ستاد
شورایاری‌ها قرار داده‌اند که قطعا این گزارش‌ها می‌تواند در
برنامه ریزی‌های آینده ثمر بخش باشد. به شورا و شهرداری بازتاب داده خواهد شد. شورایاران در کنار سایر نهادهای محلی از جمله بسیج و تشکل‌های مردم‌ نهاد در عالی‌ترین سطح برای مقابله با ویروس کرونا در محلات حضور دارند و نشان دادند به رسالتی که برای خود قائل هستند، به شدت پایبندند.
از سوی دیگر شورایاران در بحث غربالگری ویروس کرونا در سطح محلات حضور دارند و ضمن هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری تهران و اداره کل سلامت شهرداری از این ظرفیت مردمی در بحث غربالگری و شناسایی کانون‌های تمرکز بیماران کرونایی در سطح محلات استفاده می‌شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: