• چهارشنبه ١٥ مرداد ١٣٩٩-١٥:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٤٥
در وبینار بین‌المللی متروپلیس مطرح شد

باز نگاه‌داشتن درهای تهران از راه هنر

تفاهمنامه‌ای میان مدیریت شهری تهران و یونسکو برای گفت‌وگوی اجتماعی با مردم شهرهای دیگر جهان برای کاستن خشونت جهانی به امضا رسید

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران الهام فخاری به نقل از همشهری، عضو شورای شهر تهران در وبینار (کارگاه یا سمینار مبتنی بر وب) بین‌المللی متروپلیس از شهر تهران صحبت کرد؛ از اینکه آیا تهران فضاهایی را برای بین‌المللی‌سازی دارد؟
 این وبینار براساس سرفصل بین‌المللی‌سازی فضاهای کلانشهرها برگزار شد و 5 عضو پنل در این وبینار هم در مورد اینکه چگونه می‌شود سیاست‌های عمومی برای اقدامات بین‌المللی در کلانشهرها ایجاد کرد و آنها را در اختیار دولت‌های محلی قرار داد، صحبت کردند. دلا وِگا، دبیر اجرایی نهاد جهانی متروپلیس، لن کلوس از شیکاگو و... از سخنرانان این وبینار بودند.
فخاری از تهران گفت و از اینکه مردم دیگر کشورها از چه راه‌هایی می‌توانند راه ارتباطی با مردم ایران و تهران را برقرار نگه‌دارند: «دیپلماسی شهری و هنر عمومی بسترهایی هستند که می‌توان با به‌کارگیری روش‌ها و ابزارهایشان از سختی و آسیب‌رسانی دیوارها و مرزهای میان مردم جهان کاست. اینها با بهره‌گیری از الگوی شهر دوستدار کودک و سالمند که در برنامه سوم توسعه شهر نیز گنجانده شده می‌تواند باشد و راه را برای توسعه پایدار شهر هموار خواهد ساخت. دیپلماسی شهری پیش و بیش از هر چیز باید در خدمت برآورده کردن اهداف حکمرانی خوب محلی باشد.»
فخاری از فعالیت‌هایی که در تهران انجام شده و می‌تواند از نظر بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد، صحبت کرد: «تهران این توان را دارد که با وجود افزایش تنش‌ها در سطح بین‌المللی و تحریم‌های غیرعادلانه، روابط سازنده خود را با همتایان خارجی‌اش بهبود بخشد و با همراه کردن همانندان محلی خویش مانند جامعه مهاجران، کسب و کارهای محلی، نهادهای غیرانتفاعی و هنرمندان به انجام برنامه‌های نوآورانه شهر یاری رساند. کار دیگری که انجام شده، مورد توجه قرار دادن خانه‌های تاریخی و فرهنگی، خریداری و بازسازی آنها و در اختیار گذاشتن‌شان برای نهادها و کنشگران هنرمند است. همچنین از دیگر کارها ایجاد مراکز توانمندسازی برای کودکان آسیب‌پذیر، محروم و غیرایرانی بوده‌ است.»
 
# نه‌به‌کرونا و # نه‌به‌تحریم
تفاهمنامه همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در ایران در راستای ارزیابی شهرهای استان تهران و بازشناسی برای عضویت در شبکه شهرهای یادگیرنده و خلاق یونسکو، امضای تفاهمنامه همکاری با انجمن حقوق‌شناسی ایران با هدف آموزش و پیگیری همکاری‌های حقوقی، راه‌اندازی پویش #نه‌به‌کرونا و #نه‌به‌تحریم و تلاش برای کنشگری در میدان دیپلماسی شهری و گفت‌وگوی اجتماعی با مردم شهرهای دیگر جهان برای کاستن خشونت جهانی به امضا رسیده است.
پروژه نوآورانه مطالعات طراحی مجموعه شهری با دسترسی به خدمات اجتماعی مناسب و تعامل و بهزیستی روان شهروندان و کمک‌های شهری برای بازآرایی فضاهای شخصی به بوتیک هتل‌ها و ایجاد شبکه خانه‌ها و بوتیک هتل‌های با خدمات گردشگری جهانی ازجمله این سیاستگذاری‌ مربوط به این تفاهمنامه به شمار می‌رود.
فخاری نیز در وبینار مذکور روی این موضوع که زیرساخت‌ها و راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازی در کلانشهرهایی مانند تهران و در شرایط خاص جهانی برای تحقق بین‌المللی‌سازی‌ شهرها در اتمسفر مجازی اثربخش و تعیین‌کننده هستند، تأکید کرد و از همکاری بین شهرها گفت: «جهان کنونی بیش از هر برهه‌ای از تاریخ خود پیچیده و چندسویه است و این ویژگی بایستگی و ارزندگی گسترش همکاری‌های بین‌المللی میان شهرها و کشورها را نمایان می‌سازد. مهار چالش‌های گوناگون بر سر راه پیشرفت و بهبود زندگی شهروندان جز از راه همگرایی و همکاری شدنی نخواهد بود. بکوشیم تا به جای پرداختن به ناهمانندی‌ها و برجسته ساختن جدایی‌ها بر نگاه به همانندی‌های مردم و یافتن راه‌چاره‌هایی برای مسئله‌ها و چالش‌ها کار کنیم؛ به امید جهانی همبسته برای زندگی بهتر همه‌ مردم.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: