• چهارشنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٩-١٣:٠٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٠٥
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درگفت و گو با ایلنا:

مدیریت شهری به دنبال تقویت کیفی نیروی انسانی در شهرداری تهران است/ شهرداری تهران می تواند سالیانه ۳ درصد از بین فارغ‌التحصیلان جذب نیرو داشته باشد

سید حسن رسولی درباره مجوز به شهرداری تهران برای برگزاری آزمون دستیاران مدیران شهری گفت: با توجه به کیفیت نامطلوب نیروی انسانی شهرداری، به شهرداری اجازه داده شد سالیانه ۳ درصد از بین فارغ‌التحصیلان جذب نیرو داشته باشد و این اقدام در راستای تقویت کیفی نیروی انسانی شهرداری و کمک به فرایند جانشین پروری مدیران از بین جوانان نخبه دانشگاهی در پیش گرفته شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره استخدام شهرداری تهران و این شائبه که این اقدام در سال آخر تفاوتی با اقدام شهردار وقت تهران که مدیران شهری در دوره پنجم نسبت به آن گلایه‌مند بودند ندارد‌، گفت: فرق درج آگهی رسمی در روزنامه‌های کثیرالانتشار که به صورت مساوی و عادلانه همه فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه‌های کشور با استخدام‌های غیررقابتی مطلع باشند،‌ تفاوت بسیار آشکار و معناداری دارد. 
 
او ادامه داد: برنامه سوم توسعه شهر تهران اجازه داده است که شهردار با برگزاری آزمون سراسری و رقابتی از بین فارغ‌التحصیلان برتر کشور، نخبگان را جذب کند. آنچه که از سوی شهرداری آگهی شده است، پیشاپیش مجوز آن از شورای شهر تهران دریافت شده است و تزریق کمتر از ۳۰۰ نفر نخبه دانشگاهی به بدنه نیروی انسانی شهرداری که از نظر کمی متراکم است، اما از نظر کیفی نیازمند تقویت است،‌ اقدام قابل قبولی است. 
 
 کوچک‌ترین رانتی برای احدی قائل نشده است
 
عضو کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران گفت: باز کردن فضا برای حضور نخبگان منافاتی با اصلاح ساختار و کوچک‌سازی ندارد و این دو موضوع همزمان می‌تواند انجام شود. ما به تراکم و مازاد نیرو در شهرداری توجه داریم، اما به صورت مطلق نباید جلوی جذب نیروهای باسواد و نخبه را بگیریم. در آگهی استخدام کوچک‌ترین رانتی برای احدی قائل نشده و آزمون را سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌کند. این یک آزمون کاملا رقابتی است و تمامی فارغالتحصیلان کشور می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
 
رسولی افزود: شورای پنجم این افتخار را دارد، در سه سالی که از عمر مدیریت شهری دوره پنجم گذشته،‌ نه تنها به عدد کارکنان شهرداری اضافه نشده است‌، بلکه در حدود ۴ هزار تا ۵ هزار نفر نیز کاهش نیرو داشته است.
 
کیفیت نامطلوب نیروی انسانی شهرداری
 
او در پاسخ به این سوال که با توجه به تراز مالی منفی شهرداری، این نهاد چگونه می‌تواند هزینه حقوق و مزایای نیروهای جدید را پرداخت کند؟ گفت: در این سه سال با دو واقعیت متعارض روبرو شدیم؛ ‌از یک طرف با مازاد نیروی انسانی مواجه بوده و هستیم که طبعا در جهت دفاع از حقوق شهروندان و شهرداری باید سیاست‌های سبک‌سازی نیروهای شهرداری را دنبال می‌کردیم و از طرفی این بخش از همکاران ما صرف نظر از نحوه جذبشان در شهرداری، با مشکلات معیشتی مواجه بودند و نسبت به آنها احساس مسئولیت انسانی و اجتماعی داشتیم که امنیت شغلی آنها آسیب نبیند. 
 
خزانه‌دار شورای شهر تهران افزود: بر این اساس سیاستی برای شهرداری تعیین شد، مبنی بر اینکه سالیانه ۶ درصد از کارکنان خود را به روش‌های قانونی و تشویقی از قبیل بازنشستگی پیش از موعد و پایان دادن به نیروهای مازاد مامور کم کند و طی این سه سال این هدف محقق شده است.
 
رسولی گفت: با توجه به کیفیت نامطلوب نیروی انسانی شهرداری، به شهرداری اجازه داده شد سالیانه ۳ درصد از بین فارغ‌التحصیلان جذب نیرو داشته باشد و این اقدام در راستای تقویت کیفی نیروی انسانی شهرداری و کمک به فرایند جانشین پروری مدیران از بین جوانان نخبه دانشگاهی در پیش گرفته شده است. 
 
سیاست جذب نیرو با لحاظ کردن تراز منفی شهرداری دنبال می‌شود
 
خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: در عین حال این مسیر با لحاظ کردن تراز منفی شهرداری دنبال می‌شود، ‌یعنی از یک طرف در سطح کلان روند کاهش نیروی انسانی همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر در کنار ضرورت کاهش هزینه‌ها، ارتقا سطح کیفی نیروها از طریق جذب عادلانه و رقابتی در دستور کار شورای پنجم قرار دارد. 
 
او در پاسخ به این سوال که شما دائما به شهرداری تهران هشدار می‌دهید که تراز مالی شهرداری منفی است و ممکن است، نتواند از هزینه‌های مالی و پرداخت حقوق برآید،‌ آیا با این روند شهرداری در نیمه دوم سال می‌تواند درآمد و هزینه‌ها را مدیریت کند؟ گفت: بخش قابل توجهی از موضوع تحت تاثیر کسب و کار کشور است، شهرداری از ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری در چهار ماهه اول ۵۲ درصد را محقق کرده است که پیش‌بینی می‌شود در مرداد ماه به ۶۲ درصد برسد و تلاش شهرداری برای فائق آمدن با بحران مالی در مقایسه با دولت موفقیت‌‌آمیزتر بوده است، اما شرایط ویژه است و عدم تعادل بین هزینه‌ها و مصارف موضوع بسیار مهمی است که مداوم این هشدار را به آقای شهردار و همکارانشان می‌دهم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: