• يکشنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٩-١٤:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٣٧
با پیشنهاد بهاره آروین تصویب شد

ایجاد محتوای چندرسانه‌ای قابل استفاده برای توان یابان درجهت آشنایی با میراث فرهنگی و طبیعی

بهاره آروین در پی پیشنهاد برخی اعضای شورای شهر تهران مبنی بر ایجاد رمزینه کد برای معرفی میراث فرهنگی و طبیعی شهر تاکید کرد: حال که قرار است چنین هزینه‌ای کنیم، بهتر است از رمزینه کد به عنوان ابزاری برای ایجاد محتوای چندرسانه‌ای قابل استفاده برای توان یابان استفاده کنیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،  بهاره آروین در دویست و سی و هفتمین جلسه شورا و در مخالفت با کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه و تهیه رمزینه پاسخ سریع (QR code) برای میراث فرهنگی و طبیعی ملموس غیرمنقول و مکان‌رویدادهای شهر تهران» گفت: اگر قرار است میراث شهر را معرفی کنیم نیازی به رمزینه کد وجود ندارد. حتی اگر بخواهیم یک شعبه بانک را معرفی کنیم، اینترنت بستر مناسب ‌تری برای آن به حساب می‌آید.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در حال حاضر همه چیز در بستر اینترنت وجود دارد. و ایجاد کد QR برای نقاط مختلف شهر ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اما اگر می‌خواهیم در معرفی این آثار به اقشاری مثل سالمندان که از تلفن هوشمند برخوردار نیستند، یا با استفاده از آن آشنایی ندارند، کمکی کنیم. بایستی درجهت محتوای چندرسانه‌ای تلاش کنیم.

وی پس از تصویب کلیات این طرح از سوی اعضای شورای شهر تهران، در جریان بررسی جزئیات آن پیشنهاد داد تا عبارت «ایجاد محتوای چند رسانه ای قابل استفاده برای توان یابان» هم به ماده واحده طرح اضافه شود.

در متن ماده واحده آمده بود:

درراستای معرفی میراث فرهنگی و طبیعی ملموس غیرمنقول شهر تهران، وهمچنین ارتقای کیفی بازدیدها، انتقال دانش و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز گردشگران؛ شهرداری تهران مکلف است نسبت به ایجاد سامانه و تهیه رمزینه پاسخ سریع برای معرفی میراث فرهنگی و طبیعی ملموس غیرمنقول شهر تهران از جمله بناهای تاریخی – فرهنگی، جداره‌های ارزشمند تاریخی، بافت تاریخی و ارزشمند، مکان‌رویدادها، آثار معماری معاصر ارزشمند و بوستان‌ها و باغات تاریخی شهر تهران اقدام نموده، و به شکل مبلمان شهری هوشمند (لوح‌های معرفی آثار) در مجاورت آثار موردنظر نصب نماید.

پیشنهاد آروین مبنی بر اضافه شدن عبارت «ایجاد محتوای چند رسانه‌ای قابل استفاده برای توان یابان» در کنار ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز گردشگران با ۱۵ موافق به تصویب رسید.

وی همچنین پیشنهاد داد عبارت «مبلمان هوشمند» از انتهای ماده واحده حذف شود.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در توضیح پیشنهاد اخیر خود گفت: قاعدتا نباید معابر و پیاده روها به خاطر کدهای QR توسط مبلمان شهری هوشمند مسدود شوند. اگر در انتهای ماده واحده قیدِ «به شکل مبلمان هوشمند» را بیاوریم، بخشی از معبر را می‌گیریم. این تابلوهای QR کد روی جداره و روی خود اِلِمان می‌توانند نصب شوند. و اینکه مبلمان شهری هوشمند را تکلیف کنیم، درست نیست. اما با حذف این عبارت، شهرداری را از نصب مبلمان شهری هوشمند در موقعیت‌های مورد نیاز منع نکرده‌ایم.

این پیشنهاد هم با ۱۵ موافق به تصویب رسید.

پیشنهاد دیگر بهاره آروین این بود که عبارت «تجمیع محتوای لازم» و «با اولویت محتوای صوتی و چند زبانه» به تبصره یک طرح اضافه شود.

تبصره یک به شرح زیر بود:

شهرداری تهران مکلف است به منظور دسترسی به اطلاعات کامل و جامع آثار موردنظر این مصوبه، نسبت به بازبینی، تهیه و آماده‌سازی محتوای لازم، و ایجاد دسترسی به آن‌ها از طریق رمزینه پاسخ سریع اقدام نماید. و در صورت امکان از همکاری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان تهران و صاحبنظران این حوزه نیز بهره گیرد.

وی در توضیح پیشنهاد خود مبنی بر اضافه کردن واژه «تجمیع» به تبصره یک گفت: ما راجع به آثار، محتوا زیاد داریم و کاری که شهرداری باید انجام دهد، این است که علاوه بر بازبینی، ابتدا آنها را تجمیع کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: پیشنهاد دیگرم این است که میلیاردها ریال صرف محتوای متنی و تصویری نکنیم؛ چراکه این صوت است که امروز در دسترس همه بوده، و برای اقشار مختلف هم قابل استفاده است؛ خصوصا که چند زبانه هم باشد.

درنهایت اضافه شدن واژه «تجمیع» با ۱۴ موافق به تصویب رسید. همچنین اعضای شورای شهر تهران با ۱۲ رای موافق، اضافه شدن عبارت «با اولویت محتوای صوتی و چند زبانه» را نیز به تصویب رساندند.

آروین همچنین در پیشنهاد دیگری مبنی بر اصلاح تبصره دو این طرح گفت: هوشمندسازی نباید دسترسی به دانش را انحصاری کند. نباید اگر کسی تلفن هوشمند نداشت، هیچ اطلاعاتی راجع به مکان و اثر نداشته باشد. بنابراین بهتر است خلاصه‌سازی نوشتاری محتوا، در لوح الزامی شود. و به طور کلی سیستم قدیمی حذف نشود.

درنهایت پیشنهاد بهاره آروین مبنی بر خلاصه‌سازی نوشتاری محتوا در لوح‌های معرفی آثار با ۱۲ موافق به تصویب رسید.

 

237-13

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: