• يکشنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٩-١٧:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٤٢
احمد مسجدجامعی بااشاره به فقدان مرکزی برای تهران پژوهان:

تهران خانه ندارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:امسال سال آخر این دوره مدیریت شهری است و چند بار هم راجع به آن صحبت کردیم. امیدوارم ساخت و افتتاح خانه تهران را حتما در برنامه های هفته تهران بگنجانیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلای شهر تهران، احمد مسجدجامعی در دویست و سی و هفتمین جلسه شورا، گفت: این روزها برای اخبار هفته تهران اطلاعاتی مثل بحث موزه تهران داده می شود، که لازم است بگویم، ما یک موزه تهران داریم، اما یک خانه تهران نداریم.

عضو شورای شهر تهران افزود: چارچوب خانه تهران هم با همکاری گروهی که برخی از آن عزیزان از همکاران ما هستند، مثل خانم دکتر نوری که در شورا در خدمتشان هستیم، آقای دکتر ریاضی همشهری، آقای دکتر بوچانی، مرکز مطالعات شهرداری و آقای دکتر حناچی تدوین شده. در حقیقت هدف از خانه تهران این است که ما مرکزی داشته باشیم، تا کسانی که دغدغه مسائل پایتخت را دارند، بتوانند در این خانه حضور پیدا کنند. و با یکدیگر گفتگو و تعامل داشته باشند. و نشست و اجلاس برگزار کنند.

طرح خانه تهران یا زیرنویس گذشته ، امروز ،آینده مطرح شد

وی سپس با طرح این موضوع که مدیریت شهری الان به خیلی از خانه ها، مانند خانه هنر، خانه مداحان، خانه اندیشمندان کمک می کند، که در مجموع کار شایسته ای هم هست. اما برای تهران پژوهان و تهران دوستان خانه ای در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: خاطرم هست وقتی این طرح تهیه شد، آقای دکتر حناچی نکته ای را اضافه کرد، با عنوان خانه تهران؛ گذشته، امروز و آینده. قصدشان این بود که تهران را فقط در فضای تاریخی نبینیم. از آن جا که تهران امروز هم مشکل آب و هوا دارد. هم بحث معماری، هم مشکلات جابجایی و آمد و شد، و هم مشکلات دیگر. بر همین اساس طرح خانه تهران یا زیرنویس گذشته ، امروز ،آینده مطرح شد.

مسجدجامعی افزود: لازم است فضایی برای این فعالیت ها، نظیر  چند تالار، کتابخانه، مرکز اسناد و نظایر این ها  پیش بینی شود.امسال سال آخر این دوره مدیریت شهری است، و چند بار هم راجع به آن صحبت کردیم. امیدوارم ساخت و افتتاح این خانه را حتما در برنامه های  هفته تهران بگنجانیم. لازم است مثل خانه های دیگر، خانه، نهاد یا یک NGO را پایه گذاری کنیم،  که این خانه فقط برای پرداختن به مسائل مختلف تهران باشد. و صاحب نظران و کارشناسان در همه حوزه ها بتوانند بیایند، و اینجا مسائل شهری را طرح کنند.

جای خالی تکیه شهر

عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود گفت: نکته دیگر که دغدغه دوستان ما از جمله آقای اعطا هم هست، و هفته پیش هم با همکاران شهرداری صحبت کردیم. و زمینه اش هم فراهم است، مربوط می شود به نسبت تهران با حضرت سیدالشهدا. تهران نسبتی ویژه با حضرت سیدالشهدا دارد.

وی در توضیح این موضوع اظهار داشت: من جاهای دیگر هم به این مطلب پرداخته ام. تهران تکیه ای داشته به نام تکیه دولت که خیلی از هنرهای امروز ریشه در آن دارد. یعنی در آواها، نداها، تئاتر، نمایش و .... به هر حال این تکیه در دوره پهلوی آسیب دیده و از بین رفته است . این یک نماد شهری بوده. یعنی هر کسی چه خارجی و چه داخلی وارد شهر شده، این را به عنوان نماد شهر دیده، و درباره اش نوشته است. با توجه به اینکه تهران 1400 را داریم، بیاییم تکیه شهر را بسازیم.

اولین تکیه تهران توسط یک زن در دوران صفویه ساخته شد

وی به تاریخچه ساخت تکیه در تهران پرداخت، و گفت: وقتی دور تهران دیوار کشیدند، و روستای تهران به شهر تبدیل شد، تکیه ای در آن ساختند، مشهور به تکیه خانوم. یک خانمی که خواهر شاه طهماسب بود، این را ساخت. در واقع تکیه در تهران، سابقه تاریخی دارد.

مسجدجامعی با بیان این مطلب که می توان تکیه ای ساخت و نام آن را تکیه شهر گذاشت، یادآور شد: روزی که پرچم عزای سیدالشهدا در عباس آباد برافراشته شد، من به آقای حجازی هم گفتم، و ایشان این فضا را پیش بینی کرده. شهرداری تهران چندین فضا را در نظر گرفته . با توجه به این که امسال هفته تهران با اربعین سیدالشهدا م تلاقی پیداکرده، جا دارد این تکیه احیا شود. می شود تکیه شهر را جانمایی کنیم. بی شک این کار، ماندگار و سازگار با فرهنگ و تاریخ ماست.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: امیدوارم این کار با کمک شهرداری در اربعین انجام شود. و آن خانه تهران هم که با کمک شهرداری به همان صورت گسترده برقرار شود. از قول من نقل شده بود، موزه تهران که اینجا اصلاح می کنم، و می گویم خانه تهران، و بحث موزه تهران جداست.

 

237-20

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: