• دوشنبه ٣ آذر ١٣٩٩-١٧:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٩٤
زهرا صدراعظم نوری- عضو شورای اسلامی شهر تهران

شورا علیه کرونا / مطالعه میدانی در سطح شهر تهران برای شناسایی منشا بیماری کرونا

 با شروع شیوع ویروس کوید 19 در اسفند ماه 98 شورای شهر تهران نسبت به این موضوع فعال برخورد کرد و به آن واکنش نشان داد. یکی از شعارهای شورای پنجم شفافیت و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مردم است. در ارتباط با کرونا یک بحثی که مطرح بود، ارائه آمار دقیق مبتلایان بود. بارها در صحن شورا این تذکر داده شد. از دولت و ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا خواسته شد که آمارها را شفاف و دقیق و به تفکیک ارائه دهند. خود شورا هم مستقیم آمارها را از سازمان بهشت زهرا دریافت می‌کرد که تعداد فوتی‌های روزانه و فوتیهای ناشی از کوید 19 را دارد و تلاش می‌کند، این آمارها را به مردم اطلاع‌رسانی کند. نه اینکه شورا آمار روزانه فوتی‌ها را ارائه دهد زیرا این کار وظیفه ستاد ملی کرونا است ولی گستردگی بیماری و منحنی رو به رشد آن، سبب شد که مرتبا اعضای شورا سعی کنند در رابطه با آمار فوتی‌ها مصاحبه کنند و از طریق توئیت و غیره وضعیت حاد و بحرانی را به مردم اطلاع‌رسانی و برای جامعه تبیین کنند.

در حوزه خدمات شهری تلاش‌های زیادی انجام شد. پاکسازی، نظافت و گندزدایی سطح معابر و سطح فضاهای عمومی پارک‌ها یکی از این اقدامات بود. در یک مقطعی پارک‌ها توسط ستاد ملی کرونا بسته شد که محل تجمع و تراکم جمعیت نباشد. بعد از بازگشایی پارک‌ها تلاش شد که علاوه بر اطلاع‌رسانه تمهیداتی برای فاصله‌گذاری بیشتر اندیشیده شود.

کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از طرف شورا ماموریت پیدا کرد که جلسات لازم در رابطه با کرونا را برگزار کند و با بخش‌های مختلف مدیریت اجرایی و شهرداری هماهنگی لازم را انجام دهد. از همان ابتدا جلسات متعددی با بخش‌های مختلف شهرداری و سایر دستگاه‌های ذیربط برگزار شد و وظایف هر دستگاه و هر بخشی از مجموعه‌های ذیربط شهرداری مشخص شد و به دنبال آن فعالیت‌ها آغاز شد.

در رابطه با اقدامات حوزه کرونا کمیته سلامت شورا که زیرمجموعه کمیسیون سلامت و محیط زیست است، بسیار فعال برخورد می‌کرد و با ارتباطاتی که داشت، تلاش کرد دستورالعمل‌ها و مواردی که می‌توانست جنبه پیشگیرانه داشته باشد را اطلاع‌رسانی و در بخش‌های مختلف شهرداری اجرایی کند. این کمیته پیشنهاداتی به ستاد کرونا در سطح استانی و ملی ارائه کرد.

یکی از اقدامات خوب دیگری که توسط شورا انجام شد، مطالعه میدانی در سطح شهر تهران بود که توسط یک اپیدمولوژیست این مطالعه با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام شد. این مطالعات کمک می‌کرد منشا ابتلای افراد به کرونا شناسایی شود تا مشخص شود که چه اقداماتی باید برای مقابله با این بیماری انجام شود. تا کنون دو فاز این مطالعه انجام شده است و نتایج آن در صحن شورا توسط خانم دکتر خداکرمی ارائه شده است. فاز سوم آن نیز در دست مطالعه و پژوهش است.

شورا بر تمام اقداماتی که می‌توانست جنبه پیشگیرانه داشته باشد، نظارت داشت. تلاش کرد که ضدعفونی مترو، ایستگاه مترو، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها که محل تردد عمومی هستند به درستی انجام شود و فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت شود. در ابتدای شیوع کرونا فرهنگسازی در زمینه مصرف ماسک توسط شورا پیگیری شد تا مردم در محل تجمعات ماسک استفاده کنند. با همکاری اداره کل امور بانوان شهرداری بحث ماسک نذری یا نذر فرهنگی مطرح شد و اقدامات خوبی انجام شد. در برخی ایستگاه‌های مترو که خیلی پر ازدحام بود، بحث نذر ماسک را تعریف کردند تا کسانی که امکانش را ندارند، از ماسک محروم نباشند.

در خود شورا، تمام تلاش این بود که افراد اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و کمتر بین اعضا تداخل باشد. با وجود این در شورای شهر طی 10 ماه اخیر هیچ چیز تعطیل نبوده است. شورا طبق برنامه به کارش ادامه داده است و به بررسی طرح‌ها و لوایح پرداخته است. اما تلاش شد که از طرق مختلف جلسات به صورت مجازی با حضور اعضای شورا و نبود تماشاچی، مهمان، خبرنگار و گروه‌های مختلف برگزار شود و این رفتار خود به نوعی جنبه پیشگیری داشت اما سبب شد که شورا به وظیفه اصلی خود که حضور در صحن و بررسی طرح‌ها و لوایح است به نحو مطلوبی بپردازد.

شرکت شهر سالم شهر تهران با نظارت شورا تلاش کرد که با اقدامات به موقع، به اعضای خانواده شهرداری کمک کند. این شرکت بررسی می‌کرد که اگر فردی از خانواده شهرداری و شورا مبتلا به کرونا شد به سرعت شناسایی و تحت درمان در قرنطینه باشد. اگر بیماری فرد حاد باشد، به بیمارستان هدایت شود و نیازهایش هم تامین شود. شرکت شهر سالم پیگیری می‌کرد که اگر کسی فوت کرد و خانواده‌ای داغدار شد، کارهای متوفی به خوبی در سازمان بهشت زهرا انجام شود و به نوعی همدردی با خانواده متوفی انجام شود که آن خانواده آسیب و فشار مضاعفی نداشته باشد.

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران

منبع: هفته نامه صدا

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: