• دوشنبه ١٥ دی ١٣٩٩-٠٨:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٦١
اعتماد در گزارشی نوشت:

هیچ کس از الودگی هوا نمی ترسد/ نژاد بهرام: ما نیز شاکی هستیم

روزنامه اعتماد در گزارشی مبنی بر آلودگی هوا نوشت:وزير نفت و رييس‌سازمان محيط‌زيست كشور رسما استفاده از مازوت در نيروگاه‌هاي كشور را تاييد كردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه اعتماد زهرا نژادبهرام بیان کرد، ما نگران سلامتي شهروندان‌مان هستيم. اما وقتي كه از مجري اصلي قانون هواي پاك توضيح و چاره مي‌خواهيم به ما مي‌گويند كه براي رفع آلودگي هواي تهران دعا كنيم.
دلايل اقتصادي دليل بر آن نمي‌شود كه ما از مردم و سلامت مردم بگذريم. اتفاقا معتقد هستم اوليت كشور با سلامت مردم است. اگر غير اين بود ستاد كرونا تشكيل نمي‌شد و براي حفظ سلامت مردم برنامه‌ريزي نمي‌شد. مردم شكايت‌شان را براي ما مي‌آورند اما ما نيز از اين وضعيت آلودگي هوا شاكي هستيم.

با قياس وضعيت آلودگي زمستان امسال با سال گذشته، تاكيد دارد كه اگر امسال با شيوع كرونا در كشور مواجه نبوديم، احتمالا مي‌پذيرفتيم كه بگويند خودروهاي شخصي و ديزلي در آلودگي هوا نقش دارند اما حالا مي‌بينيم كه كشور در يك توقف است تا سلامت مردمش را در برابر ويروس كرونا تضمين كند، شب‌هاي خيابان‌ها خلوت است و خالي اما باز هم هواي تهران آلوده است.

اين عضو شوراي شهر منبع دسترسي شورا به تغيير دليل اصلي آلودگي هواي تهران از خودروها به سوختن مازوت را در گزارش‌هايي مي‌داند كه از سوي نهادهاي نظارتي شهرداري تهران به دست شورا مي‌رسد و البته صحبت خود رييس سازمان محيط‌زيست كشور كه در تاييد داده‌هاي رسيده به دست شورا است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران اشاره دارد: با قياس وضعيت آلودگي هوا به نسبت سال گذشته و با توجه به منابع نظارتي مي‌بينيم كه منبع اصلي آلودگي هواي تهران تغيير كرده است و عاملي جز منابع متحرك در اين وضعيت اسفناك تهران دخيل هستند. نژادبهرام با اشاره به نقش دو نيروگاه شهيد رجايي در استان قزوين و نيروگاه منتظرقائم و مصرف مازوت در آنها، اين دو نيروگاه را در افزايش دي‌اكسيد گوگرد در تهران دخيل دانست و اشاره كرد: ما نكته جديد را كشف نكرده‌ايم، صريح و واضح و آشكار است كه مازوت در اين نيروگاه‌ها مصرف مي‌شود، ما نگران سلامتي شهروندان‌مان هستيم. اما وقتي كه از مجري اصلي قانون هواي پاك توضيح و چاره مي‌خواهيم به ما مي‌گويند كه براي رفع آلودگي هواي تهران  دعا  كنيم.

نژادبهرام با اشاره به اينكه تعطيلي دو روزه تهران، مانند تعطيلي دو هفته‌اي تهران براي كنترل شيوع كرونا، مي‌تواند در كاهش مواجهه مستقيم مردم با آلودگي هوا موثر باشد، تاكيد دارد كه تعطيلي كافي نيست و بايد مصرف مازوت همراه با اين تعطيلي متوقف شود.

اين عضو شوراي شهر اشاره دارد: «دلايل اقتصادي دليل بر آن نمي‌شود كه ما از مردم و سلامت مردم بگذريم. اتفاقا معتقد هستم اوليت كشور با سلامت مردم است. اگر غير اين بود ستاد كرونا تشكيل نمي‌شد و براي حفظ سلامت مردم برنامه‌ريزي نمي‌شد. مردم شكايت‌شان را براي ما مي‌آورند اما ما نيز از اين وضعيت آلودگي هوا شاكي هستيم.» 

نژاد بهرام اما معتقد است كه برخلاف فشار زيادي كه بر بدنه شهري نسبت به پاسخگويي در قبال وضعيت آلودگي هواي تهران وجود دارد، اين شورا اختيار قانوني كافي در اين مساله را ندارد. گرچه مخالفت با نصب فيلترهاي دوده بر اتوبوس‌ها در شوراي شهر تهران منتفي شد، اما نژدبهرام معتقد است كه به دليل كم‌بودن اختيارات شهرداري، شهرداري و شورا صرفا مي‌توانند پيشنهادهايي براي رفع اين معضل بدهند و توان  اجرايي  ندارند.

 

مشروح خبر را در لینک زیر بخوانید.

https://b2n.ir/352571

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: