• دوشنبه ١٥ دی ١٣٩٩-٠٨:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٦٢
علیخانی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

دولت درباره آلودگی هوا دست روی دست نگذارد/ نقش تحریم‌ها در افزایش آلودگی هوا

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران به دولت توصیه کرد نقش خود را در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اقتصاد آنلاین محمد علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که شهرداری تهران همزمان با تشدید آلودگی هوا برای تردد خودروها محدودیتی اعمال می کند یا نه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:‌ طبق قانون تصویب هرگونه محدودیت ترافیکی با شورای ترافیک تهران است البته در شرایط کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این گونه تصمیم‌گیری‌ها دخیل شده‌اند.
 
او ادامه داد: معتقدم اگر بنا به اعمال محدودیت‌ها باشد، می بایست ساعات طرح ترافیک به قبل از کرونا باز گردد که آن هم به دلیل شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوسرانی و به تبع افزایش استفاده از خودروهای شخصی در حال حاضر امکان پذیر نیست. بخشی از ترددهایی که پیش از این توسط حمل و نقل عمومی انجام می‌شد در حال حاضر توسط وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود؛ یعنی اگر در گذشته روزانه 2 میلیون سفر با مترو انجام می‌شد در حال حاضر این رقم به 800 هزار سفر کاهش پیدا کرده است. با توجه به ترافیک سطح شهر به نظر می‌رسد این یک میلیون و 200 هزار سفر حذف نشده و توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود.
 
علیخانی با بیان این که باید به بررسی ریشه ای آلودگی هوا بپردازیم، تاکید کرد: علت  این مشکلات و تشدید آلودگی هوا  اجرا نشدن قوانین مربوط به کنترل آلودگی هوا است. در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس تمام دستگاه‌هایی که وظیفه خود را در قبال آلودگی هوا انجام نداده اند مشخص شده است. جالب این است که اسمی از شهرداری نیست زیرا شهرداری به وظایف خود نه تنها در این دوره مدیریت شهری بلکه در دوره گذشته نیز عمل کرده است.
 
او اضافه کرد: معاینه فنی خودرو و حفظ فضای سبز شهر و توسعه آن از جمله وظایف شهرداری است که البته در دوره گذشته نسبت به فضای سبز بی توجهی‌هایی شد اما در این دوره به حفظ و صیانت از آن‌ها تاکید بیشتری می‌شود.  همچنین توسعه حمل و نقل عمومی از دیگر وظایف مشترک شهرداری و دولت است که شهرداری تا امروز سهم خود را در توسعه مترو و نوسازی اتوبوسرانی پرداخت کرده و متاسفانه دولت به تکالیف قانونی خود عمل نکرده است.
 
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بحث کیفیت سوخت و خودرو، استفاده از سوخت مازوت و گازوییل پر گوگرد، جلوگیری از نیروگاه‌ها و کارخانجات به دلیل استفاده از سوخت های غیرمجاز بر عهده شهرداری تهران نیست، تاکید کرد: در دولت‌های گذشته دست کم تعدادی اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد اما در دولت فعلی حتی یک اتوبوس هم از سوی دولت خریداری نشد. با این حال با تصویب اعتبار توسط شورا، شهرداری دست به کار شد و تعدادی اتوبوس و مینی بوس خریداری کرد و هنوز هم در حال تلاش برای خرید اتوبوس برقی و گاز سوز است.
 
علیخانی با تاکید براین که دولت نباید دست روی دست بگذارد، گفت: حمایت از احداث کارخانه‌های تولیدکننده موتور برقی و تصمیم به اعمال محدودیت برای شماره گذاری و یا تردد موتورهای کاربراتوری به عهده دولت است و عدم اهتمام به این موضوعات بر افزایش آلودگی هوا تاثیر دارد. بنابراین یکسری عوامل به صورت سلسه‌وار بر آلودگی هوا تاثیر گذار هستند.
 
او به نبود مدیریت یکپارچه شهری در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 21 دستگاه در موضوع آلودگی هوا مسوول هستند اما به دلیل تعدد دستگاه‌های دخیل هیچ کس پاسخگو نبوده و تقصیر را بر گردن یکدیگر می‌اندازند. لذا نبود مدیریت یکپارچه شرایط را بدتر کرده است.
 
او همچنین به اثر گذاری تحریم و مسائل اقتصادی بر آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: مسئولان به طور مستقیم نمی‌گویند علت سوزاندن مازوت تحریم است اما با زبان بی زبانی می‌گویند مازوت در انبارهای ما تلنبار شده و مجبوریم آن را بسوزانیم. بالاخره آنها که در موضوعات مربوط به سیاست خارجی هستند آگاه‌اند که برخی از تبعات تحریم این گونه موضوعات است.
 
او ادامه داد: ‌شرایط اقتصادی به نحوی شده که مردم برای گذران زندگی مجبور به استفاده و کار با موتورسیکلت هستند، اینجا مدیریت شهری مقصر است یا  مربوط به مشکلات اقتصادی کشور است؟ خرید 630 واگن مترو در اثر تحریم و انتقال پول متوقف مانده و در نتیجه نمی‌شود تعداد قابل توجهی واگن به ناوگان مترو اضافه کرد، آیا اینجا هم مقصر مدیریت شهری است؟ پس سه عامل مهم در پیدایش این وضعیت نقش اساسی دارد؛ اول عدم اجرای قوانین، دوم عدم مدیریت یکپارچه و سوم تحریم و مشکلات اقتصادی.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: