• دوشنبه ١٥ دی ١٣٩٩-٠٨:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٦٣
ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

طرح شکایت از کارخانه‌های مازوت‌سوز/ تاثیر ۱۴درصدی تردد اتومبیل‌ها بر آلودگی هوای تهران

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: اینکه بگوییم فقط خودرو عامل آلودگی است آدرس غلط دادن به مردم است؛ سهم اصلی مربوط به منابع ثابت آلایندگی یعنی کارخانه‌ها است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازاقتصاد آنلاین؛ ناهید خداکرمی در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران باید چه اقداماتی برای کاهش تردد خودرو و در نتیجه تاثیر آن بر آلودگی هوا انجام دهد به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: علت آلودگی هوای تهران متعدد بوده و یک عامل نیست. مهم ترین منبع آلاینده‌ها طبق گزارش‌ها و پایش‌هایی که انجام شده کانون‌های ثابت بوده است.
 
او ادامه داد: یعنی حتی اگر در خارج از شهر تهران اما نزدیک به آن مازوتی سوزانده شود به دلیل پایداری جو، آلودگی شدیدی را برای تهران ایجاد می‌کند.  در عین حال موتورسیکلت‌ها 25 درصد و بیشتر از اتومبیل در آلودگی هوا سهم دارند.
 
رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اضافه کرد: آلایندگی pm2.5 و سولفور گوگرد ربطی به سوخت اتومبیل ندارند و وقتی وارونگی دما باشد تاثیر 14 درصدی اتومبیل بر آلودگی کم‌تر هم می‌شود.
 
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد میزان ترافیک نسبت به سال گذشته بیشتر نشده است، گفت: مطابق با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران میزان آلایندگی در زمان‌های نزدیک به ساعات منع تردد با بعد از آن تفاوت چندانی ندارد و این یعنی سهم بیشتر آلودگی مربوط به صنایع آلاینده ثابت است.
 
خداکرمی گفت: اینکه بگوییم فقط خودرو عامل آلودگی است آدرس غلط دادن است. سهم اصلی مربوط به کارخانه و خودروهای گازوئیل سوز در بیرون از شهر که معاینه فنی درستی ندارند، است.
 
این عضو شورا اضافه کرد: ما نمی‌توانیم کارخانه تعطیل کنیم اما خب قطعا اگر تذکراتمان به نتیجه نرسید طرح شکایت می‌کنیم. البته شنیده‌ام یکی از دادستان‌ها گفته نباید مانع مصرف مازوت شد. نمی‌دانم نقل قول درستی است یا نه.
 
رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوای تهران در شرایط اقتصادی،سیاسی تنیده شده است، تاکید کرد: بن‌بست‌های ارتباطی ما با دنیا سبب شده نتوانیم مازوت صادر کنیم.در عین حال به دلیل تحریم امکان ایمن‌سازی سوخت‌های کارخانجات و ورود خودرو و اتومبیل برقی هم نداریم. پس ساده‌انگاری است که بگوییم مسئولیت آلودگی هوای تهران بر عهده شورا و شهرداری است.
 
خداکرمی تاکید کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم قطعا پیگیری می‌کنیم اما دستمان بسته است. دولت‌ها و حاکمیت اختیارات به پارلمان محلی و حتی استاندارها نمیدهند در حالی که باید وظایف را خرد کرد. حداقل استاندار آزادی عمل داشته باشد نه اینکه همه چیز به هیئت دولت وصل شود.
 
 این عضو شورا توصیه کرد؛ تمام دستگاه‌ها طبق قانون هوای پاک وظیفه خود را انجام دهند و در عین حال دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان محیط‌زیست نیز بر اجرای آن نظارت کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: