• چهارشنبه ١٧ دی ١٣٩٩-١١:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٠٣
گزارش روزنامه همشهری از پروژه شارع باغ نیلوفری؛

شارباغ روی ریل اجرا افتاد

عملیات اجرایی پروژه موسوم به شارباغ نیلوفری آغاز شد؛ پروژه‌ای که از آن به‌عنوان بزرگ مقیاس‌ترین پروژه انسان‌محور شهرداری تهران نام می‌برند و همراه با سایر پروژه‌های کوچک مقیاس شهری در دست برنامه‌ریزی و اقدام، زمینه‌ساز تحول بزرگی در مناطق ۱۷ و ۱۸ خواهد شد. بازآفرینی این محور از ابتدا یکی از اولویت‌های شورای پنجم شهر تهران بوده و کمیسیون شهرسازی از ابتدای فرایند برگزاری مسابقه طراحی تا حال حاضر که عملیات عمرانی آن آغاز شده، با جدیت پیگیر موضوع در تعامل با ذی‌نفعان مختلف نظیر شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران بوده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در همین ارتباط با اشاره به این موضوع که بازآفرینی محور شارباغ نیلوفری تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت زندگی در محلات پیرامون آن دارد، گفت: محلاتی که طی دهه‌های گذشته به سبب وجود راه‌آهن به‌عنوان محلات «لب خط» شناخته می‌‌شدند، با استقرار کانون‌های خدماتی تحت عنوان «کوشک»، پیش‌بینی مسیر ویژه دوچرخه و تقویت حرکت پیاده‌روی و حضورپذیری اقشار مختلف اجتماعی خصوصاً زنان و کودکان در امتداد شارباغ نیلوفری، به فضای سرزنده شهری تبدیل خواهند شد که شهروندان سایر مناطق شهر نیز علاقه‌مند به حضور در آن خواهند بود.
به‌گفته زهرا نژادبهرام، نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، رویکرد اصلی طراحی شارباغ ایجاد مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یکپارچه همراه با فضاهای استراحت و مکث در کل فضای ۹‌کیلومتری است و کوشک‌های مستقر در طول مسیر با کاربردهایی چون مرکز بهداشت، کرایه دوچرخه و کتابخانه موجب تقویت پیوستگی محور و فضاهایی برای تامین برخی خدمات محلی خواهد شد. 
براساس این گزارش هم‌اکنون و با پیگیری‌های انجام شده اجرای فوریتی دو کوشک در منطقه۱۷ و دو کوشک در منطقه۱۸ همراه با فضای همگانی پیرامون آنها جمعاً به طول یک کیلومتر برای مدت ۹‌ماه در قالب قراردادی به شرکت یادمان‌سازه به‌عنوان مجری محول شده ودر مرحله بعد با اتصال و اجرای مسیر واقع میان دو کوشک ساخته شده در هر منطقه، طول ساخته شده محور به ۲. ۷ کیلومتر خواهد رسید. به‌منظور پرهیز از آسیب به سیما و منظر و یکپارچگی محور شارباغ، براساس مذاکرات صورت‌گرفته با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی حذف یا جابه‌جایی برخی از سوله‌های مربوط به تاسیسات تونل در دستور کار سازمان است و بر همین اساس مطالعات مهندسین مشاور مربوطه حاکی از امکان جابه‌جایی ۵ سوله از مجموع ۸ سوله موجود در امتداد ۹‌کیلومتری محور است.
طبق مفاد تفاهمنامه مشترک شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن، شهرداری تعهد هزینه کرد180میلیارد تومان را داده که از این میزان تا‌کنون ۵۰ میلیارد تومان پرداخت‌شده و به همین نسبت پرداخت شده هم از مسیر فوقانی راه‌آهن در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته است. تامین اعتبار برای مابقی پروژه هم به‌صورت مرحله‌ای جزو اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است.
بخش عمده‌ای از عملیات اجرای دو کوشک در دست ساخت و فضاهای پیرامون آنها تا پایان سال انجام می‌شود. پس از جمع‌بندی طرح نهایی محور توسط سازمان نوسازی و تخصیص بودجه توسط شورا در سال آینده، با سرعت درخصوص ساخت بقیه بخش‌های محور نیز اقدام لازم در آینده از سوی شرکت یادمان‌سازه صورت خواهد گرفت.
نژادبهرام نیز تسهیل گری در تردد پیاده و دوچرخه، ساخت مسیر ویژه پیاده و دوچرخه به‌صورت شبکه‌ای یکپارچه و مرتبط با بافت محلات پیرامونی در طول مسیر 9کیلومتری را از مهم‌ترین دغدغه‌های مورد نظر در تکمیل طرح دانست. او همچنین به ضرورت بهره‌گیری شرکت یادمان‌سازه از تجربه کنونی بخش‌های در دست ساخت محور، پیش از شروع فعالیت‌های عمرانی سایر قسمت‌ها، مطالعات تکمیلی درخصوص موارد چالش‌آفرین نظیر آب‌های سطحی و رواناب‌های موجود در لایه‌های زیرین خاک اشاره کرد و خبر از اختصاص بودجه قابل توجه در سال آتی برای این پروژه داد تا در آینده بدون فوت وقت و مواجهه با مسائل و مشکلات متداول، ساخت بخش‌های مختلف محور با سرعت بالاتری انجام شود. طی سال‌های گذشته خط‌آهن سراسری تهران - تبریز که مسائل و مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان مناطق ۱۷ و ۱۸ ایجاد کرده بود، با همت و برنامه‌ریزی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به زیرزمین منتقل شد و پس از آن عرصه قابل توجهی برای توسعه در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. در دوره کنونی شورای شهر و شهرداری تهران، بازآفرینی شهری این محور به یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری تبدیل شد.
 بر همین اساس با برگزاری مسابقه‌ای ایده اصلی طراحی محور برگزیده شد.  هم‌اکنون عملیات اجرایی بخشی از محور آغاز شده است که به‌زودی در آیینی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری این خبر به‌صورت رسمی اعلام عمومی خواهد شد.

 

مشروح خبر زا د لینک زیر بخوانید:

https://b2n.ir/944997

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: