• چهارشنبه ١٧ دی ١٣٩٩-١١:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٠٤
گزارش همشهری از جلسه 262 شورای شهر تهران؛

پیاده‌رو‌ها نیازمند نشاط اجتماعی

اعضای شورای شهر تهران دیروز در بررسی لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها اعلام کردند:

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، روز گذشته، جلسه شورای شهر به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی در حالی برگزار شد و بررسی 4لایحه در دستور کار اعضای پارلمان شهری قرار داشت؛ مهم‌ترین آنها لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها بود که به‌گفته رئیس شورای شهر در فضای عمومی این ذهنیت ایجاد شده که شهرداری و شورای شهر قصد درآمدزایی از پیاده‌روها را دارند: «برخلاف نظر افکار عمومی، شورای شهر تهران با ارائه این طرح به‌دنبال ارتقای نشاط اجتماعی است. از این‌رو به‌دلیل برخی از اشکالات اساسی این لایحه در صحن رد و برای رفع اشکالات به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.»
به‌گزارش همشهری، روز گذشته اعضای شورای شهر قبل از ورود به‌صحن، جلسه هم‌اندیشی داشتند. محسن هاشمی رفسنجانی گفت: «اعضا ابتدا به حسابرسی گزارش مالی شورا در چند سال گذشته پرداختند و سپس در مورد بازبینی قانون شوراها که به تازگی در مجلس مطرح شده است، گفت‌وگو کردند.» نامه‌ای از مجلس به رئیس شورای شهر تهران ارسال شده مبنی براینکه اعضای شورای شهر نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بازبینی قانون شوراها ارائه دهند که محسن هاشمی‌رفسنجانی این نامه را در اختیار اعضای شورا و کمیسیون‌ها قرار داده است و مقرر شده سیدابراهیم امینی، نایب‌ریس شورای شهر تهران نظرات اعضا را جمع‌بندی و به مجلس ارسال کند.
با ورود اعضا به صحن، جلسه 262شورای شهر تهران شروع شد و محسن هاشمی‌رفسنجانی در ابتدای صحبت‌هایش سالروز سانحه پرواز اوکراین و جان‌باختن 176مسافر بی‌گناه را تسلیت گفت و با بیان این نکته که در آستانه چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستیم عنوان کرد: «آیت‌الله شخصیتی بود که در این شرایط سخت جامعه و مردم، فقدان ایشان بیشتر احساس می‌شود و اگر مسئولان مختلف کشور در قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها، تقدم مصالح مردم و انقلاب را بر مواضع، منافع و سلیقه شخصی، گروهی و سازمانی که ایده اصلی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود، مدنظر قرار دهند، بدون تردید بخش قابل توجهی از مشکلات امروز جامعه و گره‌های ایجاد‌شده در زندگی مردم گشوده می‌شود.» به‌گفته او وجود ایثار و فداکاری در رفتار و تصمیم‌گیری مسئولان سبب پایان دادن به لجبازی و خودتحریمی ، سنگ‌اندازی و تخریب یکدیگر می‌شود. او تأکید کرد: «در این شرایط یک مقاومت عقلانی در برابر یکجانبه‌گرایی و بدعهدی‌های بیگانگان هم با حمایت مردم و وحدت جامعه همراه می‌شود.»
پس از اتمام صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران، بررسی لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روهای تهران، لایحه الزام شهرداری تهران به تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها، لایحه بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوستان‌ها و لایحه سند جامع رفاه اجتماعی شهرداری تهران، در دستور کار اعضای پارلمان شهری قرار گرفت و در نهایت همه لوایح با رأی اکثریت رد شدند. محسن هاشمی در توضیح تصویب نشدن لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روهای تهران گفت که این لایحه چندین بار به شورا رفت و برگشت داشته است و در فضای عمومی این ذهنیت ایجاد شده که ما قصد درآمدزایی از پیاده‌روها را داریم اما برخلاف نظر افکار عمومی، شورای شهر تهران با ارائه این طرح به‌دنبال ارتقای نشاط اجتماعی است. بنابراین این لایحه هم با رأی اکثریت اعضا، تصویب نشد.

بزرگراه‌های تهران پیوست اجتماعی ندارد
احمد مسجدجامعی در جلسه روز گذشته شورای شهر به فقدان پیوست اجتماعی برای بسیاری از بزرگراه‌های تهران اشاره کرد و گفت: «لازم است به مشکلاتی که درخصوص بزرگراه‌هایی مانند شهید صیاد شیرازی، شهید زین‌الدین و شهید حکیم وجود دارد رسیدگی شود. یکی از مشکلات به پنل‌های عایق صوتی مربوط می‌شود که بسیاری از بزرگراه‌ها فاقد آن هستند و در برخی موارد هم که وجود داشته، به سرقت رفته اما جایگزینی برای آن درنظر گرفته نشده است. این موضوع آسیب‌هایی دارد که باعث کاهش ارزش املاک مجاور بزرگراه‌ها و تحمیل آلودگی‌های مضاعف به ساکنین آن منطقه می‌شود. ضروری است شهرداری تهران به این موضوع رسیدگی کند چون دامنه آسیب‌های ناشی از تردد در بزرگراه‌ها و عدم‌به کار‌گیری پنل‌های عایق صوتی و نظایر آن، بر سلامت و بهداشت روحی - روانی ساکنان گسترده است.»
وی ادامه داد: «متأسفانه بیشتر بزرگراه‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده که حریمی برای آنها درنظر گرفته نشده است. این موضوع مشکلات زیادی به همراه داشته که باید در جای خود به آن رسیدگی کرد. البته بزرگراهی چون شهید چمران را هم داریم که در گذشته ساخته شده و کم و بیش حریم آن رعایت شده است. اما اشراف عرصه عمومی بر حریم خصوصی در پل صدر، موضوعی مضاعف است که به‌دلیل دوطبقه بودن آن اتفاق افتاده است. یعنی منازل مردم از بالای پل و از خودروهایی که تردد دارند دیده می‌شود. علاوه براین همین دوطبقه بودن باعث شده آلودگی صوتی این منطقه نیز مضاعف شود.»

 اعتراض به تصویب مجوز بلندمرتبه‌سازی در محله جماران 
   محمدجواد حق‌شناس،  در نطق پیش از دستور جلسه دیروز:

طرح جامع تهران، ری و شمیران به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده و برای همه مراجع قضایی و شهرداری‌ها الزام‌آور بوده و خواهد بود؛ درحالی‌که از سال١٣٦٩ شهرهای تهران، ری و شمیران میراث‌دار طرح‌های ویرانگر شهر‌فروشی شده بودند. وزیران عضو این شورا در دولت‌های نهم و دهم و در یک همکاری تنگاتنگ با شهرداری تهران باز هم الزامات بدیهی و مقررات شهرسازی پایتخت را نادیده گرفتند و در تصمیمات خود باب ‌شهرفروشی گسترده را گشودند. اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری در اواخر دهه٨٠ به‌جای متوقف‌ساختن روند ویرانگر تراکم‌فروشی در شهر تهران، در طرح تفصیلی سال١٣٩١ بدون توجه به آثار اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اقتصادی و الزامات ایمنی و مدیریت بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه به بهانه نیاز به تأمین مسکن و در اصل با هدف کسب درآمد، سقف تراکم‌های ساختمانی را به‌گونه‌ای فاجعه‌آمیز افزایش دادند. این روند برای شهردار وقت، فرصت مناسبی ایجاد کرد تا با تکیه بر مصوبات شورای‌عالی معماری و شهرسازی چوب حراج به زمین و آسمان شهر زده و به گواه آمار، سالانه با دریافت بیش از ١٠هزار میلیارد تومان به‌عنوان درآمد ناشی از تراکم‌فروشی به ساخت‌و‌سازها و مگاپروژه‌های آنچنانی بپردازد که امروز درد شهر تهران است. متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که رویکرد مخرب طرح تفصیلی و تراکم‌فروشی در دستور کار دولت قرار گرفت و پس از اعتراض و هشدارهای برخی از اعضای شورای شهر تهران درخصوص قانون‌شکنی‌های آشکار دولت در ملک جماران، دولت تدبیر و امید به‌جای توجه به دغدغه قانونی شورای شهر و رعایت طرح جامع و مقررات و مصلحت شهر با همکاری برخی اعضای شورای‌عالی شهرسازی اقدام به تصویب مجوز بلند‌مرتبه‌سازی‌ در محله جماران کرده است. نتیجه بدیهی این اقدام تسری چنین مجوزی به 36محله و محدوده دیگر تهران است که شرایط مشابه جماران را دارد. جای تأسف دارد که مراجع نظارتی و قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم در برابر این اقدام عجیب سکوت اختیار کرده‌اند و صدا‌و‌سیما هم ترجیح داده تا چندان ورودی به این موضوع نداشته باشد. مدیران شهرداری تهران با مدیران شورای‌عالی شهرسازی و معماری و مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری جلساتی را با رویکرد مغایر نظرات شورای شهر و مفاد طرح تفصیلی مبتنی بر صیانت از بافت قدیمی و سنتی جماران برگزار کرده‌اند که لازم می‌دانم تذکر شدید خود را به این رویه انفعالی اعلام و پیگیری حقوق مردم و حقوق شهر را مطالبه کنم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: