• يکشنبه ٢١ دی ١٣٩٩-١٤:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٤٩
سید‌آرش حسینی میلانی

به پروژه‌های معدن در کوه‌های اطراف پایتخت نباید مجوز بهره‌برداری داد

 بهره‌برداری از معادن سنگ درون حریم شهر تهران، بدون توجه به شرایط طبیعی و اکوسیستم خاص رخ جنوبی توچال و کوه بی‌بی‌شهربانو، پیامدهای محیط‌زیستی متعدد دارد.
به‌رغم تذکر قبلی اینجانب و اعلام توقف کار معدن سنگ‌سبز کوهسار توچال، توسط اداره کل محیط‌زیست تهران در سال گذشته، متأسفانه اخیرا کارگروه دیده‌بان انجمن کوهنوردان ایران، گزارشی مبنی بر ادامه بهره‌برداری از این معدن را به شورای شهر ارسال کرده‌اند. باید سازوکاری هماهنگ‌کننده برای صیانت از کوهستان‌ها ایجاد شود.
هدف از این سازوکار، تشریک مساعی و همکاری میان‌بخشی، بین دستگاه‌های مختلف است. در این چارچوب، شورا، شهرداری را به ثبت میراث طبیعی توچال ملزم کرده و درصدد است بی‌بی شهربانو هم به ثبت طبیعی برسد. پیشنهاد می‌کنم کمیته و کارگروهی با هدایت فرماندار شمیرانات و پشتیبانی شهرداری منطقه تشکیل شود تا همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی مطلوب و جامع میان دستگاه‌ها ایجاد شود.
یکی دیگر از مسائل کوهستان‌ها حریق‌هایی است که در کوه‌ها رخ می‌دهد. نیاز است برای رفع این مسئله فرمانداری تمهیداتی را درنظر بگیرد. البته شهرداری تهران، تفاهمنامه‌ای را با وزارت دفاع برای استفاده از ظرفیت هلی‌کوپترهای وزارت دفاع در این‌باره امضا کرده است.
افرادی به‌دنبال کسب مجوز معدنکاری در ارتفاعات هستند اما به هیچ عنوان نباید مجوزهای معدنکاری در ارتفاعات کوهستانی پایتخت داده شود. در کوه بی‌بی شهربانو یک‌سوم کوه به‌علت معدن مورد تخریب قرار گرفته است. ما نیز نگرانی‌های خودمان را در این خصوص اعلام کرده‌ایم.
در شرایطی که محیط‌زیست تهران وضعیت سختی را تجربه کرده و به‌سختی نفس می‌کشد، کوه‌های مجاور تهران به آخرین سنگرهای طبیعت شهری تبدیل شده‌اند و در افزایش توان طبیعی شهر، کمک به پالایش هوا، تامین آب شرب، افزایش تنوع زیستی و در یک کلام زیست‌پذیر‌تر کردن شهری چون تهران نقش بسزایی دارند.
مسئله تخریب کوهستان‌های مجاور تهران که به شکل کوه‌خواری است، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته که همچنان ادامه دارد و باید طبق قانون هرچه زودتر جلوی آن گرفته شود.

منبع:روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: