• يکشنبه ٢١ دی ١٣٩٩-١٤:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٥١
احمد مسجد جامعی در تکریم از افغانستانی های مقیم ایران عنوان کرد:

با یک زبان، نه تنها گفتگو بلکه سوگواری هم می کنیم

 
 
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مسجدجامعی در سخنان خود ضمن بیان این نکته که می خواستم نکاتی راجع به صحبت های خانم ناهید خداکرمی درباره افغانستانی های ایران عرض کنم گفت: یک نکته این که همه ما؛ ایران و افغانستان، در یک حوزه فرهنگی هستیم و ریشه مشترک داریم. این شعری هم که آقای پوریا سوری سرودند و آقای همایون شجریان این روزها با عنوان "جان پدر کجاستی" در چهلمین روز درگذشت پدر و در سوگ شهادت و جان باختن افغانستانی ها و ایرانی های جانباخته در دانشگاه کابل و حادثه پرواز خواندند، نشان دهنده همین پیوستگی ماست که با یک زبان نه تنها گفتگو بلکه سوگواری می کنیم.  
شاعران و نویسندگان افغانستانی آثار زیادی در پشتیبانی از 
فرهنگ و زبان فارسی خلق کرده اند
عضو شورای شهر تهران در ادامه به رابطه فرهنگی و ادبی ایران و افغانستان پرداخت و یادآور شد: من در طول این سالها که در جاهای مختلف بوده ام، دیده ام که شاعران و نویسندگان افغانستانی آثار زیادی در پشتیبانی از فرهنگ و زبان فارسی خلق کرده اند. خیلی از کتاب های فارسی در افغانستان چاپ می شود و از افغانستان به ایران ارسال می شود و یا در ایران چاپ می شود و در افغانستان پخش می شود. 
وی با تاکید بر این که به هیچ وجه من الوجوه جدایی فرهنگی و تاریخی بین ایران و افغانستان وجود نداشته است بیان داشت: ما عنوانی به اسم خراسان یا خراسان بزرگ داشتیم. این جا بخشی از خراسان بزرگ بود. نادر به کمک نیروهای آنجا از طریق افغانستان امروز وارد هندوستان شد. این جدایی مرزی مربوط به قراردادی است که در دوره ناصری تحت عنوان قرار داد پاریس بسته شد. به هر حال از نظر تاریخی، بسیاری از کشورهای امروز منطقه هم ریشه اند و از نظر جغرافیای سیاسی هر یک مستقل از دیگری.
مسجدجامعی افزود: نکته دوم اینکه می خواستم تاکید کنم ما در تعابیرمان دقت کنیم. افغان ها یکی از اقوام کشور افغانستان هستند و دیگران یعنی تاجیک ها، هزاره ها، ازبک ها و بقیه را باید در نظر گرفت. بسیاری این تعبیر افغانستانی ها را ترجیح می دهند و بیشتر مطابق واقع می دانند. من کاملا با این نظر موافقم که در گزارش ها به جای واژه «افغانی» از «افغانستانی» استفاده کنیم.
وی در پایان گفت: از گزارش خانم دکتر ناهید خداکرمی که به مسائل افغانستانی ها در ایران ورود کرده اند و گزارش خوبی داده اند، تشکر می کنم و دوباره بر حسن همجواری و حفظ پیوندهای تاریخی و فرهنگی تاکید دارم.

13-263

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: