• يکشنبه ٢١ دی ١٣٩٩-١٧:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٥٤
سید حسن رسولی در جمع خبرنگاران :

متروی تهران به 3 هزار دستگاه واگن نیاز دارد/ عدم سرمایه‌گذاری کافی نظام در توسعه مترو

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: حداقل ۳ هزار دستگاه واگن و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کاهش سرخط‌ های فعلی نیاز داریم تا با کاهش سرخط ‌ها حجم ۲ میلیون سفر در روز را به بیش از دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران به منظور کمک به آسیب دیدگان ویروس کرونا بسته اول محرک اقتصادی خود را در قالب 20 ماده تصویب کرد. برای نمونه در این مصوبه برای مستاجرین شهرداری که تحت تاثیر کرونا مسائل درآمدیشان دچار وقفه شده، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
رسولی گفت: با توجه به مهلت زمانی تعیین شده و تداوم رکود ناشی از کرونا، شهردار تهران لایحه ۱۰ ماده‎ای اضافه کردند. این لایحه در دو کمیسیون شهرسازی و برنامه و بودجه بررسی شد. در جلسه علنی امروز دو ماده آن تصویب شد و امیدوارم با تصویب لایحه قدمی در جهت همراهی کسبه و مودیان شهرداری در شرایط کرونایی برداشته شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این بسته چقدر دست شهرداری را می‌گیرد؟ گفت: این بسته شامل؛ بخشی ارائه تسهیلات و خدمات اجتماعی به مستاجران شهرداری، بخشی ارائه کمک زیان به سازمان‌های تحت تاثیر کرونا مثل سازمان ورزش و برج میلاد است و بخشی مربوط به حوزه معماری و شهرسازی است تا گره از مشکلات مردم باز کند. در این بسته برای جرائم تاخیر اسناد نکول شده تخفیفاتی در نظر گرفته شده است. 
رسولی در خصوص مترو و حمل و نقل نیز اظهار کرد: در آستانه رسیدگی به لایحه تقویمی بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ هستیم و طبعاً پیش بینی‌هایی از سوی دولت در نظر گرفته شده و در حال رسیدگی است. 
او افزود: در لایحه دولت، برای توسعه شرکت قطار شهری تهران و حومه( مترو) تنها ۶۴ میلیارد تومان پیش بینی اعتبار شده است، در حالی که برای احداث، تجهیز و تکمیل برای یک کیلومتر مترو، حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است و ۶۴ میلیارد یعنی ۶۴ متر حفاری برای مترو تهران که ۲۵۲ کیلومتر طول دارد و بناست در افق طرح جامع حمل و نقل، ظرفیت جا به جایی مسافرش به ۱۰ میلیون سفر در روز افزایش یابد.
رسولی ادامه: برای رسیدن به این هدف حداقل ۳ هزار دستگاه واگن و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کاهش سرخط‌ های فعلی نیاز داریم تا با کاهش سرخط ‌ها حجم ۲ میلیون سفر در روز را که کمتر از ۲۰ درصد است را به ۵۰ درصد یعنی ۵ میلیون سفر در روز برسانیم و اگر بخواهیم این عدد را به ۱۰ میلیون سفر برسانیم که ۸۰ درصد سفر‌های درون شهری را پوشش دهیم دیگر معضل حمل و نقل و ترافیک نخواهیم داشت. 
رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر امروز شهروندان تهرانی ترجیح می‌دهند که از خودروی شخصی استفاده کنند به دلیل خواست خودشان نیست، تصریح کرد: بخشی قابل توجهی از انتخاب این رفتار ناشی از این است که مجموعه نظام به اندازه کافی در این حوزه سرمایه گذاری نکرده است. همین دولت ۱۵هزار میلیارد تومان زیان برای موسساتی ورشکسته داده می‌دهد تا در مقابل ساختمان‌های قوا تجمع نشود،‌ اما برای حمل و نقل عمومی تنها ۶۴ میلیارد تومان بودجه تخصیص می‌دهد. متاسفم دولت به اداره شهر تهران توجه نداشته است و این مختص این دولت نیست.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: