• چهارشنبه ٢٤ دی ١٣٩٩-١٣:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٩٥
گزارش فارس از آلودگی هوا در مصاحبه با اعضای شورای شهر:

شاخص آلودگی هوا در 8 ایستگاه به بالای 200 رسید/ کمیته اضطرار آلودگی هوا در خواب زمستانه

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوا در 8 ایستگاه به بالای 200 رسید و در چنین شرایطی به طور طبیعی هر شهری به دلیل وضعیت بسیار خطرناک باید تخلیه شود، گفت: جای تعجب دارد که کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل نشده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرگزاری فارس : حدود 21 روز است که هوای تهران به شدت آلوده شده، ذرات معلق ریه تهرانی‌ها را نشانه گرفته و نفس‌های آنها را به شماره انداخته است در برخی از روزها مانند روز گذشته غلظت آلاینده‌ها در برخی از ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا فراتر از 200 و حتی 300 رفت و شرایط از وضعیت قرمز و بنفش هم گذشت.

چتر آلودگی همچنان بر سر تهران است و آسمان پایتخت خاکستری و پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز نشان می‌دهد ذرات معلق در روزهای آینده دست از سر تهران برنمی‌دارد.

مازوت متهم اصلی آلودگی هوا در تهران است ولی این موضوع دقیقا مورد تأیید مسؤولان قرار نگرفته ولی برخی از اعضای شورای شهر معتقدند این موضوع سبب تشدید آلودگی هوا در زمستان امسال نسبت به سال گذشته شده است.

تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا فقط 15 روز هوای پاک داشته و 182 روز هوا قابل قبول، 90 روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 12 روز هوا ناسالم برای همه افراد بوده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل وضعیت هوا بهتر بود و پایتخت دارای 25 روز هوای پاک، 206 روز هوای قابل قبول، 63 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 5 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

خبری از کمیته اضطرار آلودگی هوا نیست

درباره مشکل آلودگی هوا در پایتخت و دغدغه این روزهای شهروندان تهرانی به سراغ زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران رفتیم. وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: به طور طبیعی بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ها زمانی که شاخص کیفیت هوا از حد نرمال فراتر رود و به مرحله اضطرار برسد حتما بایدکمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل و تصمیم‌های لازم جهت مقابله با این معضل گرفته شود.

شاخص 8 ایستگاه در تهران به بالای 200 رسید

وی افزود: جای تعجب دارد که چرا روز پیش که 8 ایستگاه شاخص کیفیت هوا را بالای 200 نشان داد کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل نشد. وضعیت به لحاظ آلودگی هوا و ذرات معلق برای همه گروه‌های سنی بسیار خطرناک است و چرایی عدم توجه به این مسأله توسط کمیته اضطرار نیز برای ما مطرح است.

به طور طبیعی تهران باید تخلیه می شد

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه به صورت طبیعی اگر شاخص کیفیت هوا میانگین بالای 200 باشد هر شهری باید تخلیه یا تعطیل شود‌،گفت: ترددها نیز باید به صورت کامل متوقف شود و در این شرایط از شهروندان خواستاریم خودشان به فکر خودشان باشند و از منزل بیرون نیایند و از فعالیت در فضای باز  حتی‌المقدور بپرهیزند.

مسوولان سازمان محیط زیست پاسخگو نیستند

نوری درباره سوخت مازوت در صنایع و کارخانه‌ها گفت: پیگیری‌های ما از سازمان محیط زیست تا کنون با جوابی همراه نبوده مسؤولان این سازمان فقط هرازگاهی مصاحبه می‌کنند و اقدامی جدی جهت مقابله با آلودگی هوا صورت نمی‌گیرد.استمرار آلودگی هوا نیز نشان می‌دهد منبع انتشار آلاینده‌ها همچنان فعال است و جهت مقابله با این موضوع اقدامی صورت نگرفته است.

تشدید آلودگی هوا طی هفته آینده در تهران

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی که من هم شنیده‌ام طی هفته بعد احتمالاً دوباره غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد چرا که جریان باد نخواهیم داشت.

جای خالی مدیریت یکپارچه شهری جهت مقابله با آلودگی هوا

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شورای شهر و مدیریت شهری چه اقدام عاجلی می‌تواند جهت مقابله با این معضل انجام دهد، گفت: امکانی در اختیار ما جهت مقابله با این مسأله نیست می‌توانیم فقط تذکر دهیم و اعتراض کنیم؛ نه نیروگاه و نه پالایشگاه در اختیار داریم و نه می‌توانیم سوخت فسیلی خودروها را تغییر دهیم، مدیریت یکپارچه شهری نداریم در حالی که این امر به ویژه در کلانشهرها ضروری است.

افزایش 3 برابری گوگرد در هوای تهران

نوری با بیان اینکه بیشترین میزان غلظت آلاینده‌ها مربوط به SO2 است گفت: میزان گوگرد در هوای تهران دو تا سه برابر افزایش یافته و این سلامت شهروندان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نامه به حسن روحانی بدون پاسخ ماند

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: نامه‌ای که در زمینه آلودگی هوا و سوخت مازوت برای حسن روحانی رئیس‌جمهور آماده کرده بودیم ارسال شد ولی هنوز هیچ جوابی در این راستا به ما ارائه نشده است متأسفانه ریه شهروندان تهرانی پر از مازوت شده و بنابر از اظهارات خود مسؤولان سازمان حفاظت محیط زیست سوخت مازوت تا 6 برابر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

روحانی در قبال عملکرد و وضعیت کشور پاسخگو باشد

وی گفت: از حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستاریم تا ضمن پاسخگویی در قبال عملکرد و وضعیت کشور در راستای صیانت از جان مردم برنامه‌ریزی و بسترسازی‌های لازم را انجام دهند.

نژاد بهرام تصریح کرد: هر چند که شورای شهر اختیاری جهت مقابله با آلودگی هوا ندارد ولی تا کنون تلاش کرده‌ایم اقدامات زیادی را جهت رفع این مشکل با همکاری مدیرت شهری انجام دهیم ولی به طور کلی دست‌مان در این زمینه بسته است و شهرداری در میان همه دستگاه‌های مسؤول بیشترین اقدامات را جهت مقابله با‌ آلودگی هوا انجام داده است.

درخواست شفاف شدن فیش گاز و برق ساختمان‌های دولتی

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور خود در صحن شورای شهر درباره آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: آلودگی هوا مستقیم و بی‌واسطه سلامت شهروندان را هدف قرار گرفته و هر نوع راه حل فردی در جهت مقابله با آن بی‌اثر است و باید از طریق سیاست‌گذاری‌های جامع‌نگر مشکل را رفع کنیم.

وی افزود: در سه سال گذشته ترافیک و آلودگی هوا نه فقط اولویت‌دارترین مسأله از دیدگاه شهروندان تهرانی است بلکه اولویت‌دارترین موضوع در تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های اعضای شورای پنجم هم بوده است از پیگیری‌های بی‌وقفه برای وصول اعتبارات مترو تا سیاست‌گذاری‌های معطوف به کاهش ترافیک ولی همچنان آلودگی هوا پابرجا بوده و حتی از زمان‌های دیگر هم تشدیدتر شده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پایتخت به دلیل شیوع کرونا تقریبا نیمه‌تعطیل است گفت: مدارس و دانشگاه‌ها به شکل مجازی فعال هستند و نیروهای دستگاه‌ها تا حدودی دورکار هستند و حالا این سوال مطرح است که چرا آلودگی هوا از همه زمان‌ها بیشتر شده است.

آروین تصریح کرد: دی‌اکسید گوگرد با شدت  عجیب و باورناپذیر در پایتخت وجود دارد و هیچکس پاسخگو نیست و  جواب شفافی در این زمینه داده نمی‌شود. در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهرها مازوت می‌سوزانند یا گازوئیل استاندارد ولی این موضوع‌ها یک بار تکذیب و یک بار تأیید می‌شود و این در حالی است که نفس شهروندان در شهرهای مختلف به شماره افتاده است.

وی با بیان اینکه به مردم گفته می‌شود گاز و برق کمتر مصرف کنید تا مازوت سوزانده نشود صحیح نیست هیچکس نمی‌گوید مصرف‌کنندگان گاز و برق در کشور صنایع هستند باید فیش برق و گاز ساختمان‌های عریض و طویل دولتی که چندین برابر فیش ساختمان‌های خانگی است شفاف مشخص شود.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از وزارت نفت و نیرو می‌خواهم فیش برق و گاز مشترکین پرمصرف در بخش دولتی و صنایع را شفاف کند تا معلوم شود بخش عمده مصرف انرژی کجاها است.

راهکار آقای شهردار برای مقابله با آلودگی/شهروندان  دمای خانه هایشان را کاهش دهند

اما پیروز حناچی، شهردار تهران راهکار متفاوتی به غیر از شورای شهری ها دارد و این راهکارش در فضای مجازی با واکنش های زیادی از سوی شهروندان و حتی شورای شهری ها همراه شد. وی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره آلودگی هوای تهران اظهارداشت: طبق نظر کارشناسان کاهش یک درجه‌ای دمای منازل، مصرف گاز خانگی را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی افزود: ضمن درخواست از مسوولین برای کاهش مصرف سوخت‌های غیر استاندارد در کلان شهرها، از شهروندان عزیز دعوت می‌کنم تا با همراهی در این حرکت جمعی، به کاهش آلودگی هوا و ارتقاء سلامت عمومی کمک کنند.

همچنان منتظر باران و باد باشیم؟

تهران همچون سال های گذشته در زمستان و پاییز آلوده است و ریه شهروندان در پایتخت با این آلاینده ها دست و پنجه نرم می کند البته امسال شرایط متفاوت بوده و نه تنها به دلیل افزایش سوخت مازوت غلظت آلاینده ها به شدت افزایش یافته بلکه کرونا هم جان شهروندان را نشانه گرفته است. مسوولان هر ساله راهکارهای زیادی جهت مقابله با آلودگی هوا می دهند از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه ها که امسال به دلیل شیوع کرونا این راهکار هم بر زمین مانده، خبری از کمیته اضطرار نیست و  مردم به خواستار فکری عاجل جهت مقابله با این معضل اند و حالا باید دید راهکاری نو جهت کاهش آلودگی هوا اتخاذ می شود یا همچنان فقط باید منتظر باد و باران باشیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: