• شنبه ١٨ بهمن ١٣٩٩-١٢:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٦٣٧
محمد علیخانی در مراسم بهره برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و تحویل تاکسی های نوسازی شده ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران:

امیدواریم با ورود هر چه بیشتر اتوبوس ها وضعیت ناوگان فرسوده اتوبوسرانی تهران بهبود یابد/ تهران نیاز به 3 هزار اتوبوس جدید دارد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تهران نیاز به 3 هزار اتوبوس جدید دارد گفت: دولت مصوبات خوبی در زمینه خرید اتوبوس دارد که تا کنون محقق نشده و امیدواریم با همت وزارت کشور این مصوبات به نتیجه برسد و اتوبوس های جدید وارد ناوگان شوند تا وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران که فرسوده است بهبود یابد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مراسم بهره برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و تحویل تاکسی های نوسازی شده ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران  با حضور محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل، سید آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست ، زهرا نژاد بهرام رییس کمیته شهر سازی شورای شهر تهران، جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها،  فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو، مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمود ترفع مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی و شرکت واحد تهران، روشنی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی  و جمعی از مسئولان و مدیران شهری در بوستان گفتگو برگزار شد.

محمد علیخانی در این مراسم گفت: امروز شاهد بهره برداری از 110 دستگاه اتوبوس و می نی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم هر چند همانطور که می دانید نیاز ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بسیار فراتر از این تعداد است اما باز هم تحویل همین تعداد را باید غنیمت شماریم چرا که در این شرایط سخت ناشی از شیوع کرونا و تحریم ها این تعداد اتوبوس تحویل داده شد. البته ما انتظار داریم دولت با توجه به مصوبات خوبی که در زمینه خرید اتوبوس داشته به این مصوبات جامه عمل بپوشاند. اخیرا هم در ستاد ملی کرونا تحویل 5 هزار اتوبوس به شهرها مصوب شد که امیدواریم سهم شهر تهران هم از این تعداد داده شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: همانطور که آقای هاشمی در مراسم تحویل 100 دستگاه اتوبوس که چند ماه قبل برگزار شده بود اشاره داشتند دولت مصوبات خوبی در زمینه خرید اتوبوس دارد و امیدواریم این مصوبات محقق شود تا ناوگان فرسوده اتوبوسرانی تهران از این وضعیت خارج شود.

 علیخانی افزود: مورد دیگری که فراموش شده بحث 630 واگن  مترو است که  ظاهرا الحاقیه ای قرار است در وزارت کشور  امضا شود و امیدواریم این موضوع نیز با همت وزارت کشور زودتر محقق شود. البته آغاز این موضوع به سال 1395 بر می گردد که مصوبه شورای اقتصاد را هم داشته و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحویل تاکسی های نوسازی شده اشاره کرد و گفت: امروز واجب است تشکری از رانندگان عزیز تاکسیرانی داشته باشیم که 110 هزار نفر را شامل می شود. رانندگان تاکسی به واسطه ارتباط با مردم و کار مستمرشان بیشترین تلفات را در دوران شیوع کرونا داشته اند.

علیخانی افزود: انتظار این است که به این قشر توجه بیشتری شود و نیز رانندگان ناوگان اتوبوسرانی که امیدواریم آقای حناچی به معاونت مالی دستور بدهند تا باقی مانده مطالبات این قشر زحمتکش نیز پرداخت شود.

ریس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: جا دارد در این مراسم از آقای مقیمی و همکارنشان در ایران خودرو که به تعهدات خود وفا کردند نیز تشکر کنیم و امیدواریم تا پایان سال باقی مانده اتوبوس ها و می نی بوس ها نیز تحویل داده شود تا شاهد توسعه همکاری های بیشتر بین شهرداری و ایرانخودرو باشیم.

علیخانی افزود: همانطور که می دانید تهران نیاز به بیش از 3 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی دارد و متاسفانه به دلیل اینکه دولت به تعهدات خود عمل نکرد، شورا راسا وارد شد و با پیگیری هایی که صورت گرفت و اعتباری که تصویب شد شهرداری قراردادی را با ایرانخودرو دیزل منعقد کرد تا250 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود که امروز دومین سری از اتوبوس های این قرار داد تحویل داده شد که در سری اول  100 دستگاه و امروز نیز 110 دستگاه از این اتوبوس ها به ناوگان اضافه شدند.

علیخانی افزود: می دانید که هر چه تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر باشد فاصله اجتماعی در دوران شیوع کرونا نیز بهتر رعایت خواهد شد و کیفیت خدمات رسانی نیز بهتر می شود البته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مجددا پیگیر هستند تا قرار داد های جدیدتری را برای خرید اتوبوس با ایرانخودرو منعقد کنند و امیدواریم با ادامه این روند کمبود های ناوگان حمل و نقل عمومی هر چه بیشتر رفع شود.

پیروز حناچی نیز در آیین بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و همچنین تحویل تاکسی های نوسازی شده ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: امروز روز فرخنده ای است چرا که به یکی از وعده هایی که داده ایم وفا می کنیم. یکی از اصلی ترین مشکل شهرداری ها در کلان شهرها موضوع آلودگی و ترافیک است که برنامه های میان مدت و بلند مدتی برای آن وجود دارد. در کشور ما مشکلات عدیده دیگری همچون تأمین منابع مالی پایدار نیز وجود دارد که بدون حل کردن آن در شهر با عارضه هایی مواجه هستیم.
 
وی افزود: استفاده حداکثری از خودروهای برقی نقشه راه ماست که در این راه باید به اقدامات ملی دست بزنیم. در شرایط اقتصادی فعلی همان طور که برای بهداشت و آموزش هزینه می کنیم باید برای حمل و نقل نیز هزینه کنیم. تا پیش از کرونا روزانه دو میلیون و ۲۰۰ نفر از طریق مترو و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوسرانی مدیریت سفر آن ها کنترل می شد. لذا موضوعی که روزانه پنج میلیون نفر با آن درگیر هستند موضوعی حاکمیتی است و باید با منابع عمومی حداکثر امکان برای آن فراهم شود.
 
حناچی تأکید کرد: ما در بودجه شهرداری در سال ۹۰، ۷.۷میلیارد دلار معادل ۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم برای سال ۹۹ این رقم به ۱.۵ میلیارد دلار یعنی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به سیاست های اعمال شده و وعده هایی که به مردم داده ایم همچون عدم ارائه پروانه دستی و خارج از طرح تفصیلی و عدم اجازه ساخت بدون پروانه در کنار شرایط اقتصادی فعلی ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.  
 
وی ادامه داد: در سال ۹۰ در حوزه صدور پروانه ها بیش از ۲۸ هزار پروانه یعنی معادل ۱۸ میلیون مترمربع در سال ۹۱، ۲۵ هزار و ۶۰۸ پروانه معادل ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع، در سال ۹۲، ۲۱ هزار و ۹۸ پروانه معادل ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع و در سال ۹۸، ۹ هزار و ۳۲۲ پروانه معادل ۶.۵ میلیون مترمربع صادر شده است.
 
شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۸۹ ساخت هر کیلومتر مترو ۵۲ میلیارد تومان هزینه داشته که این رقم در سال ۹۹ به هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۹ برابر افزایش را داشته است ادامه داد: همچنین هر رام قطار ۸.۴ میلیون دلار در سال ۸۹ هزینه داشته که معادل ۸.۷ میلیارد تومان است اما این رقم امروز به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
حناچی افزود: در سال ۸۹، ۵۸ رام قطار معادل ۴۰۶ واگن در تهران مشغول فعالیت بوده که امروز به ۱۷۲ رام قطار معادل یک هزار و ۱۹۷ واگن افزایش پیدا کرده است.
 
وی تأکید کرد: برابر وعده داده شده همه موارد خط ۶ و۷ مترو به اتمام می رسد و برای چندین خط اصلی نیز پایانه مترو ایجاد خواهد شد. ۱۰ ایستگاه دیگر از مترو ظرف دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. قراردادی که در تیرماه به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان با ایران خودرو بستیم امروز پارت دوم آن به بهره برداری رسید و خوشحالیم که ایران خودرو به تعهدات خود عمل کرد. همچنین ۶۳۰ واگن وارداتی از چین مشکلات حقوقی در چین دارد که پیگیر حل آن هستیم.
 
به گفته وی، از سوی دیگر شرایط تحریم برای ما به جهت واردات سختی هایی را به همراه داشت لذا در داخل کشور پروژه قطارشهری ملی را آغاز کردیم. وعده داده بودیم که در بهمن ماه این قطار رونمایی شود که در هفته جاری اولین بخش این قطار رونمایی می شود و سفارش بیش از ۱۰۰ واگن با حمایت دولت خواهیم داشت. تولید این واگن ها در داخل کشور امر مهم و تأثیرگذاری خواهد بود.
 
شهردار تهران خبر از تامین اعتبار اورهال ۳۱ رام قطار خبر داد و افزود:  این کار انجام خواهد شد و برای اولین بار استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ و ۱۹ برای تأمین واگن در حال پیگیری است.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: