• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٨:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٥٣
افشین حبیب زاده:

حل مشکل پربسامد کارگران شهرداری

از ابتدای حضور در شورای اسلامی شهر تهران به عنوان عضوی که از دیرباز با مسائل و مشکالت حوزه کارگری آشنایی داشتم، مباحث مربوط به این قشر را با دقت و توجه بیشتری دنبال می کردم، پس از بررسی های اولیه و دریافت گزارش های متنوع مشــخص شد که واریزنشدن حقوق در موعد مقرر زمانی و ارسال نشدن لیست بیمه ماهانه دو مشکل عمده نیروهای حجمی شــهرداری تهران است. بر همین اساس پیگیری ها و چالش هایی را طی یک ســال و نیم صورت دادیم که با همکاری مدیران شــهرداری به صدور بخشــنامه «بهســازی وضعیت قرارداد نیروهای پیمانــکاری حجمی موجود» به وســیله معاون وقت توســعه منابع انســانی شهرداری تهران منتهی شــد.

این بخشنامه که حاوی ۱۵ بند و ۴ تبصره بود پیمانکاران را مکلف به عقد قرارداد و ارسال آن به کارفرما یعنی شــهرداری و اداره کار و امــور اجتماعی می کرد؛ همچنین در بند دوم پیمانکاران را ملــزم به لحاظ کردن کلیه مزایای قانونی متعلقه به قراردادهای کار اعم از دستمزد روزانه، حق مسکن، بن کالاهای اساسی، کمک هزینه خواربار، حق اولاد و... مطابق با قانون کار و تأمین اجتماعی در قراردادها کرد. در بندهای دیگر نیز موارد مختلفی به منظور کاهش مشکلات نیروهای حجمی و تعهدات پیمانکاران درج شد اما مهم ترین نتیجه آن این بود که شــهرداری تهران طی بخشنامه ای به پیمانکاران اعلام کرد که در صورت پرداخت نشــدن حقوق هــا طی دو ماه، حقوق کارگران را از محل صورت وضعیت های تأیید شده پرداخت خواهد کرد؛ در واقع با این اقدام شــهرداری تلاش کرد تا امکان تأخیر پیمانکاران را در پرداخت حقوق ها به صفر برساند.

البته پیگیری مطالبات کارگران در حوزه مدیریت شهری به اینجا متوقف نشد پس از حل مشکل پرداخت حقوق ها، برگزاری جلســات متعدد با گروه هــای مختلف کارگری ذیل مجموعه شــهرداری را دنبال کردیم که ازجمله این جلسات می توانم به نشســتی که به منظور پی جویی مشــکلات کارگران متروی تهران با حضورعلیرضا محجوب، رئیس فراکســیون کارگری در مجلس دهم و دبیرکل خانه کارگر و پروانه رضایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اســتان تهران برگزار شد، اشــاره کنم. همچنین از نخستین سال حضور در شــورای شهر بازدیدهای دوره ای از محل های اسکان کارگران داشتم که خوشــبختانه می توان گفت شرایط اســکان کارگران امروز نسبت به سال های قبل بهتر شده است و امیدواریم که این روند تداوم داشته باشد.

یکی از مشکلات پربسامد کارگران حوزه شهری مسأله سوانح حین انجام کار اســت؛ به عنوان مثال کارگران زیادی در بخش رفت وروب در طول ســال دچار حادثه و حتی صدمات جدی می شدند که در این بخش دو اقدام استفاده از دستگاه های مکانیزه و لباس های شب نما را مصرانه و همزمان دنبال کردیم تا شــاهد کاهش حوادث باشیم. یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در سال جاری تبدیل به یک بحران عمومی شد، مسأله شیوع ویروس کرونا بود که کارگران خدمات شــهری شــهرداری بسیار بیشتر از بســیاری از اقشــار دیگر در معرض ابتلا به آن بودند، در همین زمینه پیگیری های لازم انجام و با دستور شهردار تهران مقرر شد که تجهیزات و ملزومات بهداشــتی مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده شــود و در هر حوزه شــهرداری این امکان وجود دارد که بــه جای حضور فیزیکی به صورت دورکاری کارها را پیگیری کنند، کارگران شهرداری نیز در صورت امکان از این شــرایط برخوردار باشــند.

در پایان باید اشــاره کنم که در ماه ها و هفته های اخیر در تلاش هســتیم تا شــرایطی را ایجاد کنیم که تمامی نیروهای حجمی و کارگران شــهرداری اعم از نیروهای شهربان، معبربان و حریم بان، رانندگان خودروسرویس شهر و کارگران پسماند و خدمات شهری و تمامی کارگران پیمانکاران در شرکت های زیرمجموعه شــهرداری از تمامی رفاهیاتی که به کارکنان شــهرداری ارایه می شود، برخوردار شــوند؛ با انجام این اتفاق نوعی همسان ســازی صورت گیرد. در پایان امیدوارم که این تلاش ها طی ســال های حضور در شورای شهر گامی مثبت و موثر در بهبود شــرایط شغلی، دریافتی و رفاهی کارگران ایجاد کرده باشد.

منبع: ویژه نامه شهر و شورا- شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: