• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٨:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٥٤
زهرا نژاد بهرام:

در باب نقطه تعادل میان منافع صاحبان باغات و منافع شهر

اگر به فضای شــعارها و وعده های انتخاباتــی نمایندگان منتخب شــهروندان تهرانی در انتخابات پنجمین دوره شــورای اسلامی شهر تهــران بازگردیم، یکی از اصلی ترین مطالبات عمومی در حوزه محیط زیســت که در سیاســت های کلان شــورای پنجم مد نظر قرار گرفت، موضوع حفاظت از باغات شــهر تهران و جلوگیری از تخریب گسترده آنان بود. بنابراین طرح «لغو مصوبه برج باغ ها» با امضای هفت نفر از اعضای شورای شهر در دومین جلسه رسمی شهر تهران در ۵/۶/۱۳۹۶ بررســی و اعلام وصول شد تا کمیســیون های شهرسازی و معماری و ســلامت و محیط زیست به صورت مشترک در این موضوع اعلام نظر کنند. در واقع شــورای اســلامی شــهر تهران در مقطعی از زمان قرار گرفتــه بود که مطالبه اصلی حفظ حداکثری باغات باقیمانده ســطح شهر و جلوگیری از تداوم رویه جاری ساخت وساز در باغات (موسوم به برج باغ) بود.

مطالعات انجام شده در شهرداری تهران نیز نشان می داد خلاف باور حاکم بر شهرداری تهران مبنی بر آنکه لغو مصوبه برج باغ ســبب می شود تا یکی از منابع درآمدی اصلی شهرداری تهران حذف شود، در بازه زمانی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ مجموعا برای ۴۹۳ پلاک با وسعت تقریبی ۱۲۸ هکتار پروانه صادر شده بود که مجموع عوارض دریافتی شــهرداری تهران از محل صدور پروانه برج باغ در این ۱۰ سال رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۱درصد از درآمدهای این ۱۰ سال را شامل می شده است. گام اولی که شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه در تاریخ ۲۲/۱۲/۱۳۹۶ برداشت، لغو مصوبه پیشین خود در سال ۱۳۸۳ بود که یکی از بندهای آن اجازه ساخت وســاز در سطح اشغال کمتر و با ارتفاع بیشــتر (برج باغ) را به شــهرداری تهران داده بود. در ادامــه طبیعی بود که لغو یک مصوبه و نه گفتن به رویه های موجود نیازمند ارایه پیشــنهاد جدید و بله گفتن به گزینه ای جدید باشد. از این زمان به بعد، به موجب بند هشــتم مصوبه شــورای عالی شهرسازی و معمــاری مــورخ ۲۱/۸/۱۳۹۳ در موضوع بازنگــری و اصلاح ماده چهاردهم قانون زمین شهری (پیوست ۳ طرح جامع شهر تهران) که در آن مقررات و ضوابط ساخت وســاز برج باغ ها در شهر تهران تدوین شده بود، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری موظف شده بود با همکاری شورای اسلامی شهر تهران پیشنهادات اصلاحی خود را به شورای عالی برای تصویب ارایه کند. پیگیری و احیای این مصوبه بستر قانونی را برای ارایه پیشنهاد جایگزین برج باغ ها برای شورای اسلامی شــهر تهران در دوره پنجم فراهم کرد. بر این اســاس، شــورای پنجم شهرداری تهران را در مصوبه اسفند ۱۳۹۶ خود مکلف کرد تا حداکثر پس از ۲ ماه از ابلاغ مصوبه خود، پیشنهاد اصلاحیه دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شــهری را با در نظر گرفتن اصولی ارایه کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • حفاظت و صیانت حداکثری از باغات شهر تهران
  • حداقل تراکم ســاختمانی و سطح اشــغال و مداخله در عرصه باغات
  •  حفظ وضع موجود باغات با مالکیت غیرخصوصی و تبدیل آنها به فضای سبز قابل دسترس برای شهروندان
  •  حفــظ و صیانت از باغات با مســاحت بــاالی ۵۰۰۰ مترمربع با درختان کهنســال برای احداث پارک عمومی با اولویت دادن به تملک آنها
  • عدم رویکرد درآمدزایی از فروش تراکم ساخت وساز در باغات
  •  اعمال تشویق غیرتراکمی برای حفظ و صیانت باغات
  • در نظرگرفتن طیفی از تشــویقات غیرکالبدی

(از بخشودگی عوارض، کمک به نگهداری باغات و امثال آن) برای صاحبان باغات پیشنهاد تهیه شده اساسا با رویکرد صیانتی و حفاظتی و در ضدیت با رویه های موجود در نحوه ساخت وســاز در باغات تدوین شــده بود که درنهایت آورده و پیشــنهاد شورای شهر تهران در تاریخ ۳/۴/۱۳۹۸ به تصویب شــورای عالی شهرســازی و معماری ایران رسید و رسما «خانه بــاغ»، جایگزین «برج باغ» شــد. در حال حاضر که یک ســال از مصوبه مذکور می گذرد به نظر ضروری اســت آسیب شناســی از این مصوبه و تلاش های صورت گرفته شــورای پنجم به عنوان دســتاورد مهم آن در دســتور کار مدیریت شــهری قرار گیرد و مشخص شود که آیا این مصوبه توانســته گام های مثبتی در جهت صیانت و حفاظت از باغات شــهر تهران بردارد؟ آیا توانسته است همزمان منافع صاحبان باغات و منافع شــهر را تأمین کند؟ و آیا توانســته اثر مثبتی در توسعه فضای ســبز و تشویق مالکان به کاشــت درختان در امالک خود ایجاد کند؟ به نظر می رســد یکی از چالش های شورای ششم و به طور کلی مدیریت شهری دوره بعد، پاسخگویی به سوالات مذکور باشد که پاسخ آن نه در بازگشت به مصوبه برج باغ بوده و نه به طور کامل در پیشنهاد این دوره شورای اسلامی شــهر تهران یافت می شود؛ به عبارت دیگر، پیداکردن نقطه تعادل میان منافع صاحبان باغات و منافع شهر شرط کلیدی در تضمین پایداری مصوبات حفاظت، صیانت و توسعه باغات شهر تهران است.

منبع: ویژه نامه شهر و شورا- شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: