• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٩:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٥٩
محمد جواد حق شناس

تلاش برای شناساندن شخصیت های مطرح جامعه با نامگذاری و سردیس سازی

یکــی از اقداماتی که جزو وظایف شوراســت و در همه دوره ها هــم رخ می دهــد، تغییر نام معابــر و خیابان های شــهرها به نام شــخصیت های مانــدگار و محبوب اســت. دوره پنجــم مدیریت شــهری نیز از این قاعده مســتثنی نبود. خیابان هایی به نام مشاهیر و شخصیت های محبوب جامعه نامگذاری شدند و تلاش شد تا به همین واسطه شناخت شهروندان از این افراد نیز بیشتر باشد. در ارتباط با تغییر نام تابلوهای خیابان های تهران باید این مسأله را در نظر گرفت که بلاخره هراقدامی مخالفان و موافقانی دارد.

ما تجربــه این را داریم که هر اتفاق و هر اقدامی موافقان و مخالفانی دارد. طبیعتــا ما باید ببینیم که ایــن مخالفان و موافقان در جامعه در چه موقعیتی قرار دارند. خوشــبختانه رویکردی که شورای شهر داشــته در چند سال اخیر به شــدت مورد اقبال هم عموم جامعه، هم نخبگان، هم افراد فرهنگی-هنری و انجمن ها و حوزه هایی که در زمینــه کارهای نخبگی و فرهنگی و هنری فعالیت دارند با اقبال بسیاری بی نظیر و گســترده ای روبه رو بوده است. به هر حال مردم تهران هم این مأموریت را به اعضای شــورای شــهر تهران دادند و شورای شــهر در جایگاه قانونی خودشــان با یک نگاه کارشناسانه پیشــنهادات تغییر نام خیابان ها را بررســی کردند و با رأی اکثریت و قریب به اتفاق اعضای شــورا این نام ها برگزیده و انتخاب شــد و درنهایت هم توانسته رویکرد و روحیه مثبتی در میان شهروندان به دنبال داشته باشد و به نتیجه برسد. ب

رای حفظ هویت و اصالت شهر در خیابان های پایتخت تنها به تغییر نام خیابان ها بسنده نشده است، این کار ترکیبی بوده است. ما در بعضی معابر مجســمه استادان و هنرمندان و چهره هایی را که نام خیابان ها را بــه نام آنها تغییر داده بودیم هم در ابتدا یا انتهای خیابان ها نصب می کردیم؛ مثال در مورد این خیابان، مجسمه استاد به وســیله یکی از هنرمندان جوان ساخته و نصب شد و کتابی که دوســتان و شاگردان و بزرگان کشــور دیدگاه هایشان را درباره ایشان نوشــتند، منتشر شد و گاه حتی مراســم بزرگداشتی با حضور اهالی هنر و رسانه برای معرفی آن شخص و اقداماتش برگزار شد. قطعا وقتــی این مجموعه کنار هم قــرار می گیرد، جوانان و کســانی که طبیعتا هر زمانی از کنار این نام یا مجســمه عبــور می کنند، لختی می ایســتند و تصویر را می بینند و شــرح زندگینامه که زیر مجسمه نوشــته شــده را می بینند و مطالعه می کنند و با تمام این اقدامات اســت که ما می توانیم بگوییم جایگاه و شخصیت ایشان به عنوان یک الگو مورد توجه آحاد جامعه قرار می گیرد.

تا کنون برای خیابان ها و شــخصیت های بزرگی چنین رخدادی یعنی تغییر نام و در کنارش نصب مجســمه در کنار هم انجام شده است. برای اســتاد انتظامی، استاد مشایخی، استاد همایون شهنواز چنین کردیم. برای رئیس سابق انجمن جامعه شناسی ایران، استاد قانعی راد و برای استاد بهمن بیگی معلم عشایر همین اتفاق افتاد. تلاش ما این بود که میان نام خیابان و مجســمه ها و شــخصیت ها چنیــن پیوندی برقرار شــود که همه اهالی شــهر بتواننــد آنها را بشناسند.

منبع: ویژه نامه شهر و شورا شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: