• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٩:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٦٠
حسن خلیل آبادی

تهران به مقصد گردشگری تبدیل می شود

تهــران نمایانگر ایــران نوین و پایتختی بــا ویژگی های تاریخی، طبیعــی و سیاســی منحصربه فرد اســت. این کالانشــهرعلیرغم فرصت ها و ظرفیت های بســیاری که برای جذب گردشگران دارد، همچنان از «مقصدگردشگری» نبودن رنج می برد!

نقاط گردشــگرپذیر تهران از لحاظ تنوع و تعداد بر بســیاری از شــهرهای ایران برتری دارند و این قابلیت را به تهران می دهند که گردشگران را بیشتر به خود جذب کنند.

 اما مشکلات متعددی که در پایتخت سایه دیرینه انداخته آن را از هدف «تهران، مقصدی برای گردشگری» دور نگه داشته است. آلودگی هوا، خصوصا در فصول ســرد ســال، نه تنها گریبانگیر پایتخت نشــینان شــده بلکه مانعی بــرای ماندن گردشــگران در پایتخت است.

ترافیک ســنگین شــهر تهران و وضعیت نابســامان رانندگی، به خصوص موتورســواران، جذابیت های بصری را مخدوش کرده است!

عامل دیگر دلزدگی گردشــگران از تهران نیازمند ســاماندهی و سیاســتگذاری های علمی، حرفــه ای و ایجاد زیرســاخت های لازم برای یک شــهر گردشگرپذیر اســت که شورای پنجم حل این مشکل را در ماده ۷۲ برنامه ســوم شهرداری با تأسیس «سازمان گردشــگری شــهرداری تهران» پیش بینی کرده است و امیدواریم شهرداری این ماده برنامه را تا پایان این دوره اجرایی کند.

 معضل دیگری که در این حوزه می توان به آن اشاره کرد، ضعف در ایجاد امکانات اولیه خصوصا در حوزه ارتباطات و الکترونیکی است که سبب شده نارضایتی برخی از گردشگران را شاهد باشیم؛ در این زمینه باید هوشمندســازی شــهر تهران در دستور کار قرار گیرد و شرایط برای انتقال پول گردشگران خارجی نیز فراهم شود. البته نمی توان منکر تأثیر تحریم ها بر صنعت گردشــگری شد؛ زیرا گردشــگران خارجی با وجود تحریم ها با مشــکل جابه جایی وجوه خود از طریق کارت های شتاب مواجه هستند و به ناچار باید پول نقد همراه بیاورند که خود تبعات دیگری دارد!

 فرســودگی ناوگان حمل ونقل عمومی، کیفیــت پایین خدمات و بروز حوادث و تصادفات از گردشــگران ســلب اعتماد می کند، همچنین متأسفانه حمل ونقل عمومی تهران توان تأمین نیازهای ساکنان این شهر را هم ندارد و با کمبودهای جدی مواجه است. رفع این معضل نیازمند ســرمایه گذاری های لازم، ایجاد ثبات و هماهنگی در تعیین نرخ های جابه جایی و تدوین برنامه ریزی های بلندمدت از سوی متخصصان این حوزه است.

متأسفانه در برابر ارزیابی ها از تهران به عنوان شهری با شرایط ســیاه چاله یاد می کنند که اصــلا زیبنده نیســت. همچنین نمای ســاختمان ها نیز با رخت و لباس و تراکت های تبلیغاتی پوشــیده شــده اســت و پوســترهای تبلیغاتی همچون زخم بــر دیوار این شــهر منظر زیبای پایتخت را از میان برده اند، شکایت از این اقدام مجرمانه نیز سرانجامی ندارد و تضمینی برای تکرارنشدن این کار نیست.

ایــن امر نه تنها بــرای حوزه گردشــگری بلکه برای ســازمان حفاظت از محیط زیســت و پســماند نیز هزینه های بســیاری در بردارد؛ از این رو پیشــنهاد می کنم مراجــع قانونی پیش از مجوز تأسیس یک شرکت، در زمینه تبلیغات نکردن اینچنینی از موسس تعهد بگیرند.

در این میان اما نمی توان تأثیر تحریم ها و اپیدمی کرونا را نادیده گرفت، با نگاهی به آمار ورود گردشــگران به کشور تأثیرات سخت این امر را بر حوزه گردشــگری شــاهد بوده ایم که رفع این معضل مســتلزم برنامه ریزی نوین است تا بیش از این صنعت گردشگری لطمه نبیند.رفع ضعف محوطه های اماکــن تاریخی، رفع کمبود لوگوها و تابلوهای گردشــگری، ارایه نکردن تبلیغات مناسب برای معرفی شــهرهای تاریخی تهران، ری و تجریش به عنوان دروازه ورودی ایران، آمــوزش حرفه ای نیروها و راهنمایان گردشــگری، اســتفاده صحیــح از اســتارتاپ های گردشــگری و رســیدگی به معضلات راهنمایان این حوزه ازجمله مسائلی است که می تواند تهران را شهری گردشگرپذیر کند.

همــواره باید این نکته را در نظر داشــت که تهران باید پیش از گردشگرپذیرشدن شهری زیست پذیر برای شهروندانش باشد؛ زیرا بسیاری از مشکالت گردشــگری تهران مشکلات زندگی در تهران نیز محسوب می شــوند و رفع آنها برای بهبود زندگی شهروندان ضرورت دارد.

منبع: ویژه نامه شهر و شورا شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: