• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٩:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٦٣
داود دشتبانی

تغییر برای مردم و به نفع مردم

شــورای شــهر تهران پس از چند دوره آزمون و خطــا در دوره های پیشــین، در دوره پنجم برای نخســتین بار توانســت به نقش و جایگاه حقیقی که باید توســط این نهاد ایفا گردد دست پیدا کند. شاید در نگاه اول این ادعا گزاف به نظر برسد اما چند دلیل محکم برای چنین ادعایی می توان اقامه کرد.

مدیریت شهری بدون حضور شوراهای شهر نیز روند توسعه و بهبود عملکرد خود را طی می کرد و نمی توان ادعا کرد حضور شوراهای شهر توانسته باشــد بر وســعت فعالیت های عمرانی و خدماتی شهرداری تهران تاثیر مســتقیمی بگذارد. در زمینه مســائل نظارتــی نیز پیش از شوراهای شهر فارغ از میزان تاثیرگذاری و توان برای جلوگیری از فساد، نهادهای متعدد این وظیفه را برعهده داشــتند. بنابراین شوراهای شهر جــدا از وظایف و کارکردهای این چنینی بایــد چه کنند تا واجد تفاوت معناداری با گذشــته باشند؟ بی شک شوراهای شــهر باعث مشارکت مردم در مدیریت شــهری شــده اند اما این مشــارکت بایــد در رویکرد توسعه ای و جهت گیری های کلی نیز از مرحله «مشارکت مردم» فراتر بــرود و منجر به تغییراتی «به نفع مردم و برای مردم» شــود. پیش از این نگاه تجاری سازی شهر و شهرفروشی و توسعه کالبدمحور از محل این درآمدها اولویت مدیریت شهری بوده و شهروندان قربانی این روند غلط شده اند. مشکالت روزافزون ترافیک، آلودگی هوا و حاشیه نشینی و کاهش کیفیت زندگی نتیجه این رویکرد غلط است.

کارکرد اصلی و مهمی که شورای شهر تهران تا دوره پنجم موفق به انجام آن نشد تغییر روند «توسعه کالبدمحور و خودرومحور» مستولی بر شــهر تهران بود. با حضور اعضای دوره پنجم شــورای شهر تهران که از متخصصین حوزه های مختلف تشکیل شده و نگاهی تخصصی و علمی به موضوع توســعه شــهری دارد اولویت «انسان محوری» و محوریت شــهروندان به جای توسعه بی رویه کالبدی جایگزین رویکرد پیشین شد.

اولویت هایی چون محیط زیســت و فضای ســبز شهری، بهسازی محیط شهری برای زنان، کودکان، پیران و معلولان و توجه به هویت و تاریخ و فرهنگ شهر تهران موضوعات اصلی است که شورای شهر در دوره پنجم ســرلوحه کارهای خود قرار داده است. هدایت بودجه های عمرانی از پروژه های بزرگ و فاقد توجیه به ســمت پروژه های کوچک عمرانی محله ای که نفع مســتقیم آن متوجه شــهروندان تهرانی به ویژه اهالی محله های کم برخوردار اســت و حذف هزینه های سنگین از جیب شــهروندان تهرانی در اقداماتی که اهداف سیاســی خاص را پیگیری می کردند و آغاز روندی رو به بهبود که طی سال ها و دهه های آینــده وضعیت مطلوب زندگی را در تهــران رقم خواهد زد نتیجه این تغییر گفتمان اســت. اصلاح معابر عمومی به نفــع پیاده ها و اولویت پیاده مداری بر خودرومداری و گسترش فضاهای عمومی به جای نگاه تجاری به فضای شــهری که به دنبال فروش حداکثر تراکم ســاخت و ســاز است همگی با هدف افزایش زیست پذیری محیط شهری صورت گرفته اســت. با تلاش دوره پنجم شورای شهر تهران «انسان محوری» به گفتمان و رویکرد غالب در مدیریت شــهری اکثر شهرهای ایران بدل شــده و تاثیر ماندگاری را رقم زده که به دلیل تخصصی و علمی بودن این رویکرد و تطابق با خواست و تمایل عمومی پس از این نیز غیرقابل بازگشت است و با تغییر افراد و جهت گیری سیاسی نیز ناگزیر ادامه پیدا خواهــد کرد. این تغییر رویکرد مصداق دقیــق «تغییر برای مردم و به نفع مردم» اســت و پاسخ به نیازی ضروری است که به خوبی از سوی متخصصان حوزه مدیریت شهری درک شده و بی تردید با گذشت زمان افــکار عمومی نیز بیش از پیش قضاوت بهتری درباره نقش تاریخی و تاثیرگذار دوره پنجم شورای شهر تهران خواهد داشت.

منبع: ویژه نامه شهر و شورا شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: