• شنبه ٢١ فروردين ١٤٠٠-١٥:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١١٤٦
سیدمحمود میرلوحی در کلاب هاوس مطرح کرد:

حضور در انتخابات تضمین عدم بازگشت مدیران شهری خطا کار است/ مدافع پنجمین دوره مدیریت شهری شیشه ای و شفافیم

سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در جلسه فضای مجازی که با موضوع کالبد شکافی عملکرد شهرداری تهران و پرونده املاک نجومی برگزار شد بر این نکته تاکید داشت که شورای پنجم پیگیر پرونده های تخلف املاک نجومی است و از پنجمین دوره مدیریت شهری شیشه ای و شفاف دفاع می کنند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سید محمود میرلوحی در نشست مجازی که در محیط کلاب هاوس با حضور جمعی از منتقدین و مدیران شهری برگزار شد با تشریح این نکته که شورای پنجم در اولین گام خود به دنبال بر خط کردن شهرداری تهران در مسیر اجرای برنامه های مصوب بوده است، ادامه داد: در گام اول بحث این بود که  شهرداری تهران با توجه به گستردگی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و عمرانی که دارد باید به سمت برنامه حرکت کند و در همین راستا منابع درآمدی و هزینه کرد را به خوبی شناسایی شود و تاکید ما بر این بود که درآمد ها طبق قانون به خزانه واریز شود. 
 
او ادامه داد: متاسفانه ما در ماههای اول آغاز به کارمان مسئله ای به نام تشکیل خزانه مرکزی را مطرح کردیم. طبق قانون شهرداری مجاز نیست هیچ حسابی بدون اجازه شورا افتتاح کند. ولی در سال 96 چند بخش نامه صادر می شود و یکی از این بخش نامه ها این بودکه در حوزه مالی باید خزانه مرکزی تشکیل شود چرا که تا پیش از آن درآمدهای شهرداری به یک حساب واریز نمیشده است. 
 
میرلوحی در بحث دیگری و در پاسخ به یکی از منتقدین درباره بحث هولوگرام ها گفت: متاسفانه در دوره قبل موضوع هولوگرام ها زمینه ساز بسیاری از فسادهای مالی در شهرداری تهران شد. هولوگرام یا برگه های اعتباری در داخل شهرداری معتبر بوده و سازمان املاک به دست هرکسی این برگه را میداد آن شخص می توانست با این برگه ها در مناطق اقدام به بارگذاری و ساخت و ساز کند و یا این برگه ها جایگزین ارقام و  پول بود. متاسفانه بیش از  26 هزار فقره هولوگرام صادر شده است. خوشبختانه جلوی این کار گرفته شد.
 
میرلوحی افزود: اخیرا همکاران ما در آمد های شهرداری تهران را از سال 80 تا امروز بر اساس ارزش دلار تطبیق دادند فکر می کنم سال 90 و 91 درآمدهای شهرداری حدود 9 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که در سالهای اخیر حدود  یک و نیم میلیارد دلار محاسبه شده است.  شما تصور کنید که با آن درآمد در آن سالها چه کارهایی در شهر میتواستند انجام دهند که ندادند. 
 
رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران ادامه داد: سال 99 فقط 7 هزار میلیارد تومان به مترو منابع مالی تزریق کردیم این نشان میدهد اگر انضباط مالی باشد منابع و درآمدها به درستی تجمع شود با برنامه ریزی حتی در شرایط سخت مانند شرایط کرونایی و تحریم می توانیم به همه موارد رسیدگی کنیم و آثار مثبت به ثمر برسد. در بخش مترو، خرید اتوبوس و واگن مترو و حتی در پروژه های عمرانی نیمه تمام و کارهای فرهنگی اثر گذار خواهد بود. 
 
میرلوحی با بیان این مطلب که شفافیت در کار شهرداری بزرگترین کار شهرداری بوده است،ادامه داد:  ما برای باقی مانده زمان شورای پنجم هم برنامه ریزی کرده ایم . مقرر شده آن بخش از برنامه سوم که قابلیت اجرایی دارد و برنامه های اولیت محور را در دستور کار قرار دهیم.
 
وی افزود: این خبر را هم باید اعلام کنم که تخیله املاک نجومی در حال انجام است و به 1000 ملک می رسد. باید حقوق شهرداری احیا شود. تلاش ما و رفتاری که امروز در مدیریت شهری می شود این است که به قانون و آیین نامه معاملاتی شهرداری و اساسنامه های مصوب شورا برگردیم. درباره تعیین تکلیف املاک شهرداری نیز با سازمان ثبت اسناد هماهنگ شده تا املاک شهرداری همه ثبت شوند و زین پس هرکسی بخواهد املاک را جابجا و یا واگذار کند باید ثبت شده و مشخص باشد. ما در شورای پنجم به این بی سامانی ها سامان دادیم و  فرم شماره 5 طراحی شده است تا هرگونه ثبت و نقل و انتقال املاک شهرداری ضمن استعلام از مراجع مربوطه و از جمله سازمان املاک شهرداری، منطقه و بخش درآمد نسخه هایی از این نقل و انتقالات  مشخص شود. 
 
میرلوحی به یکی دیگر از زمینه سازهای فساد در شهرداری تهران اشاره داشت و گفت: بررسی املاک و پروژه های بالای 2000 هزار متر بود. چراکه هنوز مودیانی هستند که گفته اند به جای عوارض ملک و آپارتمان میدهند ولی با گرفتن پایان کار و اسناد تفکیکی خبری از پرداخت بدهی هایشان به شهرداری نیست. جالب است دوستانی که مدعی کم کاری ما هستند خودشان که در مدیریت های قبلی بودند و شاهد این فساد ها بودند چرا سکوت کرده بودند. 
 
عضو شورای شهر تهران در ادامه تاکید کرد: سامانه شفافیت فقط یک سامانه اطلاع رسانی نیست. پایگاه حقوقی حسابرسی و حسابداری دارد. سند جامع سرمایه گذاری شورای شهر تصویب کرده که 180تکلیف  پروژه مشارکتی در شهرداری مشخص شود. 
 
وی افزود: در خصوص پرونده هایی که به  قوه قضاییه  نیز ارسال شده نیز باید گفت بله متاسفانه اغلب پرونده ها به همان شعبه 15 ارجاع شده است که به جایی نرسیده اند .اخیرا گفته می شود در  شعبه 15 بازپرس جدید آمده و  ایشان قول دادن این پرونده ها  تسریع و رسیدگی شود. 
 
میر لوحی ضمن قدردانی از افرادی که تصدیق میکنند در این دوره مدیریت شهری اتفاقات خوبی افتاده است گفت: من از حسن ظن دوستان تشکر می کنم و دوستان تصدیق می فرمایند اتفاقات خوبی در حوزه شفافیت، اصلاح رویکرد و انضباط مالی صورت گرفته است اما اتفاق نظری را می توان ملاحظه کرد که اطلاع رسانی به خوبی انجام نشده است.ولی دوستان مستحضر باشند اتفاقاتی که در این دوره در حوزه سخنگویی افتاده رخداد متفاوت و  نواوری بوده است  ولی قبول داریم به اندازه کافی نبوده است.
 
میرلوحی همچنین یادآور شد: برخی دوستان دغدغه دارند که چگونه جلوی تکرار حضور مدیران گذشته گرفته می شود؟ باید بگویم که اگر دغدغه این را داریم که این روند های مثبت متوقف شود و برگردد به گذشته راهش انتخابات است من هم ابراز نگرانی می کنم از اینکه فضای انتخابات مثبت و شور هیجان لازم را ندارد و ما هم نگرانیم مردم خانه نشین شوند و مانند شورای دوم افراد با رای بسیار کم وارد شورا شوند در حالی که شورای پنجم با حدود 26 میلیون و 900 هزار رای انتخاب شدند، اما اگر اینگونه شود شاید افرادی که جمع رای شان به سه میلیون هم نرسد انتخاب شوند. لذا برای تغییر این احساس رقبا که در فضای کنونی خود را بی رقیب می دانند دو ماه فرصت داریم که از مردم دعوت کنیم تا این سیاست ها استمرار یابد. البته این سمن ها، رسانه ها و گروه ها هستند که که رکن اساسی و نهاد ها ی مستقل و مردمی هستند تا روند های مثبت و سالم استمرار پیدا کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: