• سه شنبه ٧ ارديبهشت ١٤٠٠-١٧:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٣٤٥
تذکر احمد مسجد جامعی درباره ساماندهي مجموعه فراملي و ميراثي تهران:

مطالعات و ساماندهي چشمه علي فراتر از شهرداري منطقه است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مهم ترین کشفیات قرن گذشته در حوزه باستان شناسی تهران امروز چشمه علی ری است، و کشفیات آن مرتبط به دهه اول 1300 که یک باستان شناس آلمانی -آمریکایی این کشفیات را انجام داده است‌ گفت: ما توجهی به این سرمایه عظیم تهران که در همه جا به این نام شناخته می‌شود نکرده‌ایم، طرح فعلی اين اثر تمدني در سطح شهرداری منطقه نمی‌تواند چندان کارساز باشد، زیرا بحث چشمه علی فرا ملی است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعي، در دویست و نودمین جلسه شورا با اشاره به حضور پيروز حناچي، شهردار تهران در صحن شوراي اسلامي شهر تهران به مناسبت روز شوراها را اقدامي خوب توصيف كرد و گفت: از حرکت خوب جناب شهردار تشکر می‌کنم؛ خاطرم نیست به مناسبت روز شورا، شهرداران در صحن حضور پیدا کنند و تبریک بگویند؛ امیدوار اقدام ایشان برای کسانی که تبلیغات شهری و رسانه‌ای و حجم بزرگی از این قبیل کارها را در شهرداري به عهده دارند، الگویی باشد، چون من تحرک آنها را کم‌تر از سال‌های پیش می‌بینم و شايد چون سال آخر فعاليت ماست، اينگونه است.

رشد تهران زير سايه امام حسن مجتبي (ع)

مسجدجامعي در ادامه صحن علني شوراي اسلامي شهر تهران با تبريك ولادت امام امام حسن مجتبی(ع)، گفت: تهران زیر سایه ایشان رشد کرد؛ ما در تهران امروز، ری و شاه عبدالعظیم را داریم که از فرزندان ایشان هستند، زمانی که صفویه به قدرت رسیدند و منشاٌ توسعه مجدد ری شدند، در ادامه آن تهران شکل گرفت.

وي درباره مرحوم آقای عبدالحسین سیدی همسر ناهيد خداکرمی، عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز گفت:  ايشان از خانواده معتبر و موثر در تهران هستندکه اصالتاً خوانساری‌ و البته اهل اصفهان و تهران هستند؛ مرحوم سید احمد خوانساری بزرگ، از علمای تهران کسی  بود که مرحوم امام (ره) می‌گفتند از عدالت ایشان نپرسید و چیزی شبیه عصمت برای ایشان قائل بودند.

مسجدجامعي افزود: پدر آقای عبدالحسین سیدی در ری و ابن‌بابویه دفن است؛ ایشان در 30 تیر جزء کسانی بودند که به شدت مجروح و در بیمارستان سینا بستری شدند و جان خود را از دست دادند و در کنار شهدا 30 تیر دفن شدند.

 عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه از این خانواده‌ در  حوزه فرهنگ و هنر نيز می‌توان یاد کرد و پایه‌گذاری نشر مکتوب تهران در اختیار خوانساری‌هاست، تصريح كرد: البته حسن و حسین در تبار آن‌ها بسیار است که پدر مرحوم آقای سیدی سنت شکنی کرد و نام فرزندش عبدالحسین شد، خواستم سابقه‌ای از ایشان بگویم و تسلیت عرض کنم به خانم دکتر خدا کرمی.

چشمه‌علي مهم‌ترين كشف باستان‌شناسي تهران

مسجدجامعي در ادامه گفت: مهم ترین کشفیات قرن گذشته در حوزه باستان شناسی تهران امروز  چشمه علی ری است، همه حوزه‌های تمدنی در کنار رودهای بزرگ بوده است مانند سند، دجله، فرات، نیل... اما این تمدن در کنار یک چشمه شکل گرفته و به چشمه علی مشهور شده است و کشفیات آن مرتبط به دهه اول 1300 است که یک باستان شناس آلمانی -آمریکایی این کشفیات را انجام داده است‌.

وي با بيان اينكه ما توجهی به این سرمایه عظیم تهران که در همه جا به این نام شناخته می‌شود نکرده‌ایم، افزود: با توجه به صحبت‌های آقای نظری من وارد این بحث شدم؛ البته با دوستان در شهرداری هم صحبت کرده‌ام، طرح فعلی اين اثر تمدني در سطح شهرداری منطقه است که نمی‌تواند چندان کارساز باشد، زیرا بحث چشمه علی فرا ملی است.

مسجدجامعي افزود: اگر نگاه کنید حوزه تمدن چشمه علی در همه منابع داخلی و خارجی آمده، مردم ما اسم آن را علی گذاشته‌‌اند، بنا به روایتی شمشیری که با آن پیشترها یحیی بن زید را کشته بودند درآن شستند و برای آنکه آن خاطره تلخ جبران شود نام آن را چشمه علی گذاشتند، مردم در آستانه سال نو در این چشمه فرش و فرشینه‌های خود را می‌شویند که ابتداي سال تبرک را به منزل خود ببرند، در سنت، عرف، ادب و کشاورزی ما همواره همین نام چشمه علی بوده است.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه یکی از آسیب‌هایی که این چشمه در دوره پیشین دید این بود که با انحراف از خط مترو این چشمه‌ها کور شد، افزود: البته می‌گویند وضع آن بهتر شده است؛ نگرانی من از آسیب دوم است که الان برای چشمه علی اتفاق افتاده، در واقع به حوزه چشمه علی از نگاه خدمات شهری منطقه‌ای نگاه شده است.

وي افزود: در آنجا لایه لایه تمدن و سفال است؛ اگر قرار باشد آنجا تبدیل به فضای سبز تفریحی شود و در آن درخت بکارند و آنجا را آبیاری کنند، تمام این حوزه‌های تمدن در خطر  قرار مي‌گيرد. اینجا میراث ملی و تاریخ کشور ماست.

مسجدجامعي با تاكيد بر اينكه چشمه علي یک طرح ملی می‌طلبد و نمی‌توانیم از شهردار منطقه بخواهیم در حد یک میدانگاه، فضای سبز و تسهیلات و خدمات معمولی، این کار را به انجام رساند، تصريح كرد: این اثر در اصل اشکانی است اما در دوران فتحعلی شاه تغییراتی اساسی در آن داده شده و راجع به كتيبه آن شخصیت‌های زیادی نوشته اند.

وي افزود: به هر حال راه‌هایی برای حفظ آن وجود دارد؛ این بحث  مفصل است و من در این باره به همین مناسبت در روز گذشته یادداشتی هم نوشته‌ام، به هر حال مکان بسیار مهمی است و در طرح جامع تهران در حوزه گردشگری دینی دیده شده است، همین کلمه دینی و گردشگری اقتضا می‌کند که از ظرفیت اوقاف و میراث فرهنگي بیشتر بهره بگیریم.

وي تاكيد كرد: این امكان وجود دارد كه برای اینجا یک طرح مطالعاتی اساسی در کمیسیون ماده 5 به تصویب برسانیم؛ چند پایان‌نامه دکتری هم در این خصوص نوشته شده است؛ امیدوارم این کار انجام و از  کارهای شتاب‌زده جلوگیری شود.

290-15

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: