• پنج شنبه ١٦ ارديبهشت ١٤٠٠-١٣:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٣٨
گزارش فارس از کمبود تجهیزات مترو:

میر لوحی: بسیاری از واگن‌های موجود تهران 25 سال عمر دارند/ تعلل در خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی روا نیست

4 سال است که وعده خرید 630 دستگاه واگن برای متروی تهران داده شده است.وضعیت مترو خوب نیست و تعداد زیادی از واگن ها عمر بالای 25 سال دارند. عضو شورای شهر تهران می گوید که کار خرید واگن ها در مرحله پیش پرداخت متوقف شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از فارس،بیش از 4 سال است که وعده خرید 630 واگن برای تهران داده شده است. در سال 96 محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر کشور  که ماه ها بعد شهردار تهران هم شد خبر از تولید 630 واگن قطار شهری داد که اعلام کرد مناقصه برگزار و برنده مشخص شده است.

وعده خرید 630 واگن برای تهران در سال 96/مناقصه برگزار و برنده هم مشخص شد

در همان مقطع هم اعلام شد که کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی‌های تهران سازندگان نهایی این 630 واگن مترو تهران شده است.

به گفته افشانی در قرارداد 630 دستگاه واگن مترو، 56 دستگاه آن به صورت کامل وارد می‌شود و 70 واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین در بخش داخلی سازی نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول 84 واگن ساخته که در پایان آن 31 درصد داخلی سازی می‌شود و در بخش دوم نیز 210 واگن ساخته که در پایان ساخت این بخش به 39 درصد داخلی سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجدداً 210 واگن ساخته می‌شود که 56 درصد داخلی سازی را در پی خواهد داشت.

بیش از 4 سال است که وعده خرید 630 واگن داده شده و هنوز هم این موضوع به سرانجام نرسیده است.

خرید واگن با تضمین سازمان برنامه و بودجه 

محسن پورسید آقایی معاون سابق شهرداری تهران هم گفته بود که تعداد 630 دستگاه واگن برای تامین واگن‌های مورد نیاز مترو تهران و حومه با تضمین سازمان برنامه و بودجه خریداری می‌شود.

با توجه به این که سال‌ها از این موضوع می‌گذرد اما هنوز کار به نتیجه نرسیده است. حتی در مهر 98 هم اعلام شد که قرارداد خرید 630 واگن قطعی شده است و در جلسه مشترک رؤسای سازمان برنامه و بودجه رئیس شورای شهر و شهردار تهران مقرر شد که 630 دستگاه واگن برای تأمین بخشی از ناوگان مورد نیاز مترو تهران با تضمین سازمان برنامه و بودجه خریداری شود.

حناچی: خرید واگن در دستور کار است

البته پیروز حناچی شهردار تهران هم در بهمن 99 اعلام کرد که خرید 630 واگن مترو به صورت CKD از کشور چین در دستورکار شهرداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای خرید این تعداد واگن مترو بانک مرکزی جمهوری اسلامی مکاتبات لازم را با طرف چینی انجام داده است.

در 4 سال اخیر 177 دستگاه واگن مترو به ناوگان افزوده شده است/مترو تهران به کمتر از 2 هزار واگن نیاز مبرم دارد 

شهردار تهران بر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی تأکید کرد و این موضوع را ضروری دانست و گفت: در 4 سال اخیر 177 دستگاه واگن مترو به ناوگان افزوده شده است و در حال حاضر مترو تهران به کمتر از 2 هزار واگن نیاز مبرم دارد و هنوز هم نسل اول واگن‌های مترو تهران بازسازی نشده است.

وی همچنین به تقویت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم اشاره کرد و تأکید کرد تأمین حمل و نقل عمومی در تهران یک مولفه حاکمیتی است و بدون کمک مجلس و دولت نمی‌توانیم از عهده این کار برآییم، زیرا در این باره با کمبود منابع مالی روبرو هستیم و باید دولت سهم خود را پرداخت کند.

 بسیاری از واگن‌های موجود تهران 25 سال عمر دارند/ تعلل در خرید و تجهیز ناوگان  حمل و نقل عمومی روا نیست

البته اعضای شورای شهر هم بارها در این باره هشدار دادند و حتی سید محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری در صحن شورا گفت: خرید 630 واگن تهران پس از 4 سال طی مراحل تشریفات قانونی به واسطه مزاحمت‌های ترامپ و تحریم‌ها متوقف ماند و اخیراً هم با ارائه الحاقیه به نظر می‌رسد زمینه فعال شدن قرارداد فراهم شده است.

وی تأکید کرد که ما می‌دانیم 18 ماه از زمانی که این قرارداد امضا شود طول می‌کشد تا اولین واگن در اختیار مترو قرار گیرد اما در نظر داشته باشید که بسیاری از واگن‌های موجود تهران 25 سال عمر دارند و لذا تعلل بیش از این در خرید و تجهیز ناوگان  حمل و نقل عمومی روا نیست.

براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال 95 خرید این واگن ها بر عهده دولت بوده است

برای مشخص شدن آخرین وضعیت خرید 630 دستگاه واگن  به سراغ محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر رفتیم. وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال 95 خرید این واگن ها بر عهده دولت بوده است ولی متاسفانه به جای شهرداری، وزارت کشور متولی پیگیری امور مربوط به قرارداد و خرید آن تعیین می شود و در این فرایند دستگاه هایی مانند وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی دخیل بوده اند.

اگر متولی شهرداری بود  قطعا تا به الان خرید این واگن ها به نتیجه رسیده بود

وی ادامه داد: قبلا هم گفته بودم اگر از ابتدا متولی این کار شهرداری بود و مسؤولیت آن را به شهرداری واگذار می‌کردند قطعا تا به الان خرید این واگن ها به نتیجه رسیده بود.

 از سال 95 تاکنون به دلیل ناهماهنگی بین این دستگاه‌ها دولت موفق به خرید واگن نشد 

این عضو شورای شهر تهران گفت‌ که از سال 95 تاکنون به دلیل ناهماهنگی بین این دستگاه‌ها دولت موفق به خرید واگن های مترو نشده است.

ولی چند سال است که کار در مرحله پیش پرداخت متوقف شده است/ قیمت هر واگن یک میلیون و دویست هزار دلار است

به گفته علیخانی بعد از برگزاری مناقصه و برنده شده شدن یک شرکت چینی قرار بوده برای اجرای قرارداد و آغاز ساخت واگن ها به طرف چینی پیش پرداخت می دادند ولی چند سال است که کار در مرحله پیش پرداخت متوقف شده است.

وی در خصوص قیمت هر واگن گفت: قیمت هر واگن یک میلیون و دویست هزار دلار بوده است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: قرارداد بسته شده است اما هنوز ما در مرحله پیش پرداخت هستیم و تأکید می‌کنم انگیزه جدی در دستگاه‌های دولتی برای این کار وجود نداشته تا کار انجام شود. قطعا اگر از اول کار به عهده شهرداری گذاشته می شد این قرارداد این همه طولانی نمی شد.

قرار است سازمان مدیریت برنامه‌ریزی پیگیری خرید این واگن‌ها را به خود شهرداری واگذار کند

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: مدت‌هاست که این کار توسط دستگاه‌های دولتی در حال انجام است اما کاری از پیش نرفته است و البته گفتم که انگیزه‌ای برای خرید این واگن‌ها وجود ندارد. البته ظاهرا با پیگیری هایی که صورت گرفته قرار شده سازمان مدیریت برنامه‌ریزی پیگیری خرید این واگن‌ها را به خود شهرداری واگذار کند که اقدام درستی است و می تواند به انجام کار منجر شود و نتیجه ای حاصل شود.

علیخانی تأکید کرد: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیگیری موضوع است.

بر اساس این گزارش بیش از 4 سال است که خرید 630 دستگاه واگن به نتیجه نرسیده است. وضعیت حمل و نقل عمومی خوب نیست و با توجه به شیوع کرونا و نبود زیرساخت‌های لازم یکی از نقاطی که بارها کارشناسان اعلام کرده‌اند محل شیوع این ویروس است، سیستم حمل و نقل عمومی است. در صورتی که سیستم حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند و دولت هم به وظایف قانونی خود عمل کند مردم راحت‌تر می‌توانند از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: