• يکشنبه ١٩ ارديبهشت ١٤٠٠-١٤:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٥٨
تذكر مسجدجامعي درباره بازسازي يكي از مهم‌ترين ميدان‌هاي ايران:

زمانه ما در بازپيرايي ميدان امام خميني نمود ندارد

احمد مسجد جامعی درباره بازسازي و بازپيرايي ميدان امام خميني گفت: تمام بناهای پیرامون این میدان به جز بناي بانك كه قاجاري‌ست، به دوره پهلوی مربوط می‌شود؛ چهل سال است که حاکمیت شهری در اختیار ما است اما هیچ بنای متفاوتی از ما در میدان امام خميني نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی عضو شوراي اسلامي شهر تهران در تذكري درباره بازسازي و بازپيرايي ميدان امام خميني گفت: تمام بناهای پیرامون این میدان به جز بناي بانك كه قاجاري‌ست، به دوره پهلوی مربوط می‌شود؛ چهل سال است که حاکمیت شهری در اختیار ما است اما هیچ بنای متفاوتی از ما در میدان امام خميني نیست و تنها ساختمان بلدیه كه طراحي مارکوف بود را بی‌هیچ تغییر متناسبی به مناسبت سال 1400 احیاء كرده‌ايم.
احمد مسجدجامعي با بيان اين مطلب افزود: البته بازپيرايي اين ميدان اقدام مبارکی است و امروز هم ديدم كه تیتر و عكس اول روزنامه همشهری قرار داده شده است؛ من هم در بازدیدی که سال گذشته در همین ایام از آنجا داشتم چند نکته را مطرح کردم که مورد توجه معماران و شهرسازان و دوستداران میراث فرهنگي قرار گرفت، چند نکته‌ای که الان هم می‌توان به آن پرداخت.
وي با بيان اينكه معماري میدان امام خميني، یک میدان قاجاری است،  تصريح كرد: قبل از اين ميدان، سبزه میدان و توپخانه اول را داشتیم، اما میدان به معنای کامل این است كه به نوعی پیش‌بینی فضای آینده را هم دارد.
مسجدجامعي افزود: تفاوت اين ميدان با میدان‌های دوره صفویه این است که بانک جانشین بازار شده است؛ اصولاً یک ضلع میدان‌های صفوی به بازار متصل بود اما اطراف این میدان به بانک و تلگراف‌خانه متصل و حوزه ارتباطات جانشین عالی قاپو شده است؛ بنابراين به نوعی چشم اندازی به آینده شهر و شهرنشینی دارد و از این جهت میدان مهمی است.
وي با بيان اينكه این میدان دو دوره دارد، تصريح كرد: دوره نخست، دوره قاجار است که نکات مهمی در آن است و دوره پهلوی؛ الگویی که ما روی فضای آن کار می‌کنیم مربوط به دوره پهلوی اول است، در صورتیکه با رویکردی که ما به عنوان فضای عمومی شهری داریم الگوی قاجاری برای این میدان مناسب‌تر است.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران افزود: این میدان در صورتبندی قاجاری فضای سبز، گلکاری، درخت‌های نارون، جوی آب و سنگ‌فرش خط‌کشی شده با الگوی خاص خود را داشته است؛ اكنون هم اگر بخواهد فضای عمومی شود به خصوص با توجه به گرماي هواي تهران به این الگو بیش‌تر نیاز داریم.
مسجدجامعي افزود: در حال حاضر اصلا چنین رويكردي دیده نشده و ما بازگشت کرده‌ایم به الگو ، شیوه و تفکر نظامی که سنگفرش است و گل و بوستانی ندارد كه جبران این نقص کار دشواری نیست.
وي با اشاره به تيتر روزنامه همشهري درباره تبديل شدن اين ميدان به فضاي عمومي گفت: فضای عمومی با الگوی خشک و خشن که در آن اثری از طبیعت نیست سازگاري ندارد یا حتی اينكه با الگوی تاریخی خود که در آن درخت نارون، سبزه و جوی آب بود فاصله دارد.
 اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تا دیر نشده بايد دو مسئله را جبران کنیم؛ اول اینکه میدان امام خمینی بايد نشانگر زمان و زمانه خود هم باشد و نمادهای آن متناسب با فضا و معماری میدان شكل بگيرد.
وي افزود: نبايد طرح‌های تکراری که بیشتر هیجانی و تبلیغی است تا تاثیرگذار و فرهنگی اجرا کنیم و اينگونه از خود سلب مسئولیت کنیم؛ به هر حال اثر زمانۀ ما باید بیانگر متناسب با هویت شهرسازی و معماری شهری این میدان و این دوره باشد.
مسجدجامعي در پايان گفت: مسئله دوم هم اینکه فضای عمومی را بازگشت دهیم به فضای مفرح و سبز و فضایی که با طبیعت شهر ما هم‌خوانی داشته و به ذائقه عمومی نزدیک‌تر باشد.
9-292

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: