• سه شنبه ٢١ ارديبهشت ١٤٠٠-١٢:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٨٣
در صحن شورا تصویب شد؛

تصویب درخواست هیات تطبیق درباره طرح جامع مدیریت پسماند

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی اعتراض هیات تطبیق به مصوبه طرح جامع مدیریت پسماند شهر، با خواست این هیات مبنی بر حضور نماینده فرمانداری تهران و شهرری و نماینده استانداری تهران در اعضای ثابت کمیته راهبردی طرح پسماند موافقت کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین ‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، اعتراض هیات تطبیق به مصوبه طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران امروز در صحن علنی شورای شهر تهران بررسی شد. درابتدا زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری تهران گزارش مشترک کمیسیون سلامت و حقوقی را قرائت کرد.
 
او گفت: مصوبه طرح جامع مدیریت پسماند پس از تصویب در شورا به هیات تطبیق رفت. کلیت موضوع مورد تائید قرار گرفت اما هیات تطبیق از شورا درخواست کرده است در راستای تعامل با سازمان های اجرایی بیرون از شهرداری نمایندگان استانداری و فرمانداری تهران به اعضای ثابت کمیته راهبردی اضافه شوند. 
 
نوری ادامه داد: ما از هر پیشنهادی که به اجرای بهتر مصوبات شورا کمک کند، استقبال می کنیم و با اضافه شدن نمایندگان استانداری و فرمانداری موافق هستیم و حضور آنها باعث سرعت در اجرای طرح می شود. اما پیشنهادی هم از سوی آقای خلیل آبادی مطرح شد تا نماینده ای از فرمانداری شهر ری هم حضور داشته باشد اما از آنجا که با اضافه شدن نماینده شهر ری تعداد اعضا زوج می شود درخواست ما این است که از ردیف 4 که مربوط به شهرداران است یک نفر کم شود تا در ردیف 10 فرماندار شهر ری اضافه شود. 
 
در ادامه سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفت: هیات تطبیق دو اصلاحیه در این مصوبه داشته است. اصلاحیه اول حضور نمایندگان فرمانداری و استانداری است که آنچنان محل مناقشه نیست. به نظرم اگر نماینده استانداری در کمیته راهبردی اجرای این طرح  حضور داشته باشد به این معنی است که همه فرمانداری‌های تابعه هم هستند. اما صحیح نیست که فرمانداری تهران حضور داشته باشد اما فرمانداری شهر ری که فرمانداری مستقلی است در ترکیب حضور نداشته باشد. بنابراین اگر بناست فرمانداری تهران حضور داشته باشد، فرمانداری شهر ری هم  باید در ترکیب قرار گیرد. در غیر این صورت حضور نماینده استانداری به عنوان نماینده همه فرمانداری‌ها کافی است.
 
رسولی ادامه داد: اما بخش دوم درخواست هیات تطبیق این است که  اجرای طرح کاپ منوط به تائید و تصویب کارگروه های ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه شهرستان و استان باشد که کاملا خلاف قانون اساسی است. بر اساس اصل 103 قانون اساسی استاندران، فرمانداران، وزرا وهمه مقامات موظفند در صورت تقاضای شورا حضور پیدا کنند و همین قانون می گوید مصوبات شورا لازم الاجرا است. 
 
رسولی افزود: شورای شهر یک پارلمان است. این درخواست هیات تطبیق شبیه به این است که مجلس یک قانونی را تصویب کند و شورای نگهبان اجرای  آن را منوط به تصویب هیات وزیران کند. اگر قرار باشد اجرای این طرح منوط به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان باشد عملا زحمات شورا از بین خواهد رفت. تصویب این درخواست محدود کننده اختیارات شورا است و هم به لحاظ تصمیم گیری باعث تعلل در اجرای طرح کاپ می‌شود. 
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: فکر می کنم این درخواست از این منظر ارائه شده است که ما یک قانون پسماند کشوری داریم که تهران هم باید آن قانون را درنظر بگیرد. دوم اینکه هم اکنون زباله ها از شهر خارج می شوند، احتمالا به این دلیل خواستند که در شورای برنامه ریزی و توسعه استان هم به تصویب برسد. 
 
نوری در ادامه گفت: قانون مدیریت پسماند مصوبه مجلس است در این قانون ذیل ماده 2 تبصره ای وجود  دارد که می گوید کارگروه استانی جهت هماهنگی در سطح استان با ترکیب مدیران دستگاه های مذکور در استان به مسئولیت معاونت استانداری و دبیری، دبیر کل روستایی و شهر تشکیل می شود. کارگروه می تواند در صورت لزوم کارگروه های شهرستانی را با ترکیب های مشابه تشکیل دهد. فقط بحث تشکیل کارگروه است اما در قانون گفته نشده است که این کارگروه های استانی و شهرستانی، مصوبه شورای شهر را دوباره بررسی و تصویب کند. 
 
در ادامه زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر، گفت: ما در شهری زندگی می کنیم که سه فرمانداری دارد. موارد مربوط به انتخابات و رسیدگی به مصوبات شورا با فرمانداری تهران است. اگر پیشنهاد شده است که فرمانداری تهران حضور داشته باشد به این دلیل است. در ارتباط با پیشنهاد دوم چون تاکید شده مبتنی بر ذیل ماده 2 آیین نامه قانون اجرایی مدیریت پسماند باشد، قابلیت اجرایی دارد. ما می توانیم هم افرد را اضافه کنیم اما باید به این ماده اشاره کنیم. 
 
در ادامه حجت نظری عضو شورای شهر گفت: توجیهی ندارد که ما هم نماینده فرمانداری وهم نماینده استانداری را اضافه کنیم. در همین شورا شهرداری لایحه می دهد دو نماینده از شهرداری می آید، یکی موافق است دیگری مخالف. در این ترکیب اگر فرمانداری موافق بود دیگری مخالف تکلیف چه خواهد شد. اینها تعارض ایجاد می کند. لذا پیشنهاد من است است که به جای نماینده استانداری نماینده فرمانداری و نماینده فرمانداری ری بیاوریم . از طرفی بهتر است به جای نماینده فرماندار یا معاون او حضور یابد. 
 
در ادامه سید محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، اظهار کرد: در نامه ارسالی از واژه «لازم به تذکر است» استفاده شده و پیشنهاد صریح داده نشده است بنابراین به نظر این بخش مسکوت گذاشته شود و از ان بگذریم. 
 
در ادامه فراهانی دیگر عضو شورای شهر اضافه کرد: به نظرم من با نظر فرمانداری موافقت کنیم از این جهت که اضافه شدن ذی نفعان مختلف به انجام سریعتر کار کمک میکند و باعث تعامل موثر تر با نهادهای اجرایی بیرون از شهرداری می شود. اصل کار ارزشمند است و باید سریعا شروع شود با نظر فرمانداری موافقت کنیم تا کار معطل نشود. 
 
در ادامه نوری گفت: پیشنهاد مشخص ما این است اعضای ثابت با تغییر ردیف 6 و  اضافه شدن ردیف 10  به تصویب برسد و همچنین به تذکر فرمانداری درباره کارگروه استانی  ورود نکنیم.
 
در ادامه خلیل آبادی گفت: یکی از گله ها من در زمان تصویب این طرح این بود که در مطالعه به محدوده شهرری اشاره نشده است پیشنهاد من در همان راستا است. مقصد پسماند تهران شهر ری است و حضور فرمانداری تهران در اعضای ثابت کمیته راهبردی به بهتر شدن اجرای طرح کمک می کند. 
 
در ادامه پیشنهاد کمیسیون مشترک در تغیر ردیف 6 و کاهش تعداد شهرداران و اضافه شدن نماینده فرمانداری تهران و ری و نماینده استانداری به رای گذاشته شد و با 16 رای موافق به تصویب رسید.
293-7

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: