• چهارشنبه ٢٢ ارديبهشت ١٤٠٠-٠٩:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٩٣
گزارش همشهری از جلسه 293 شورای اسلامی شهر تهران:

تصویب درخواست فرمانداری درباره پسماند تهران

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که علاوه بر رسیدگی به 29پرونده باغات، بررسی اعتراض و درخواست فرمانداری به 2مصوبه اخیر مربوط به طرح «جامع مدیریت پسماند» و طرح «الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن‌سازی‌ حصار کارگاهی»، را در دستور کار داشتند که اعضا با درخواست‌های ارائه‌شده موافقت کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران همشهری، جلسه روز گذشته شورای شهر تهران چون روال همیشه با صحبت‌های رئیس پارلمان شهری شروع شد. محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای جلسه به حمله تروریستی اخیر کابل اشاره کرد و ضمن محکوم‌کردن چنین اقداماتی گفت که این حادثه یا فاجعه که در مدرسه دخترانه سیدالشهدا رخ داد بیش از 50شهید و 150زخمی داشت. او ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار گفت: «این حادثه را به برادران و خواهران افغان و مردم تهران و ایران تسلیت می‌گوییم و امیدواریم دیگر شاهد چنین عملیات تروریستی فاجعه‌آمیزی در بین مسلمانان نباشیم.»
پس از صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران، اعضا وارد دستور جلسه شدند و بررسی درخواست هیأت تطبیق درخصوص طرح جامع مدیریت پسماند را آغاز کردند. رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا در توضیح درخواست ارائه‌شده گفت که مصوبه طرح جامع مدیریت پسماند پس از تصویب در شورا به هیأت تطبیق رفت. به‌گفته او کلیت موضوع مورد تأیید قرار گرفت اما هیأت تطبیق از شورا درخواست کرده در راستای تعامل با سازمان‌های اجرایی بیرون از شهرداری، نمایندگان استانداری و فرمانداری تهران به اعضای ثابت کمیته راهبردی اضافه شوند. زهرا صدراعظم نوری در ادامه عنوان کرد: «ما از هر پیشنهادی که به اجرای بهتر مصوبات شورا کمک کند، استقبال می‌کنیم و با اضافه‌شدن نمایندگان استانداری و فرمانداری موافق هستیم؛ چراکه حضور آنها باعث سرعت در اجرای طرح می‌شود.» هر یک از اعضا درخصوص این درخواست پیشنهادهایی داشتند که درنهایت با کاهش تعداد شهرداران و اضافه‌شدن نماینده فرمانداری تهران و ری و نماینده استانداری در کمیته راهبردی درخواست هیأت تطبیق فرمانداری تصویب شد.

ارائه تخفیف در جرایم مربوط به سد معبر ساختمانی
اعتراض دیگر فرماندار به مصوبه الزام شهرداری تهران به رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن‌سازی‌ حصار کارگاهی بود که زهرا نژادبهرام در توضیح اعتراض و درخواست فرماندار گفت: «فرماندار درخواست ارائه تخفیف در جرایم مربوط به سد معبر ساختمانی دارد.» این عضو شورای شهر در جریان بررسی این درخواست عنوان کرد: «مصوبه‌ای با عنوان رفع سد معبر ساختمانی غیرمجاز و ایمن‌سازی‌ حصار کارگاهی در 15فروردین1400 مصوب و به هیأت تطبیق ارجاع داده شد. هدف این مصوبه ساماندهی و حمایت از حقوق شهروندان با رویکرد تشویقی و ترغیبی بود تا سازندگان در رعایت حقوق شهروندان پیشگام شوند. ساماندهی وضعیت شهر و تلاشی در جهت جلوگیری از آشفتگی‌های موجود در شهر از دیگر اهداف این مصوبه است. بخشی از این رویکرد نیز اتخاذ جرایم به‌منظور عدم ‌رعایت حدود و مقررات بوده است.» به‌گفته نژادبهرام خواسته هیأت تطبیق این است حالا که رویکرد شورا تشویقی و در جهت آموزش شهروندان است اگر قوانین رعایت نشد در 3ماه اول اجرای این مصوبه در دریافت جرایم تخفیف داده شود. اعضای شورای شهر تهران با درخواست منوط به اینکه ارائه تخفیف در جرایم مربوط به سد معبر ساختمانی در 3ماه اول اجرای مصوبه دستورالعمل حصار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی انجام شود، موافقت کردند.

بررسی 10پلاک ثبتی مبنی بر باغ‌بودن یا نبودن
اعضای شورای شهر تهران همچنین 10پلاک ثبتی مختلف در شهر تهران را مبنی بر باغ‌بودن یا نبودن مورد بررسی و تعیین تکلیف نهایی قرار دادند. در همین راستا، زهرا نژادبهرام و محمد سالاری پلاک ثبتی باغات را تشریح کردند و در نهایت 9پلاک ثبتی با رأی موافق اعضای شورا به باغ‌بودن آن منجر شد.

هاشمی: درخواست شود، دریغ نمی‌کنم
رئیس شورای شهر تهران دیروز در حاشیه جلسه در مورد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «جبهه اصلاحات ایران معروف به نهاد اجماع‌ساز هنوز به تصمیم نهایی نرسیده و منتظریم بر اساس برنامه‌های اعلام‌شده، تصمیم نهایی گرفته و به کاندیداها اعلام شود. هنوز تصمیمی گرفته نشده و ثبت‌نام از دیروز شروع شده است، بنابراین هنوز فرصت هست که بتوانیم بعد از هم‌اندیشی به تصمیم نهایی برسیم.» محسن هاشمی رفسنجانی بار دیگر بر صحبت‌های گذشته خود تأکید کرد و گفت: «بارها گفته‌ام و یک‌بار دیگر هم تکرار می‌کنم، تا فشاری نباشد در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام نمی‌کنم اما در صورت فراهم‌شدن شرایط و اگر درخواست شود حتما دریغ نمی‌کنم و در انتخابات ثبت‌نام خواهم کرد.»

شورای پنجم به‌دنبال حفظ باغات تهران است
ریاست نیمه دوم جلسه دیروز شورای شهر تهران را سیدابراهیم امینی به‌عهده داشت که در پایان، او در جمع خبرنگاران حاضر شد و به آیین‌نامه جدید در تشخیص املاک از حیث باغ یا غیرباغ بودن اشاره کرد و گفت: «تلاش جمعی شورای پنجم این است که باغات تهران را حفظ کند. قانون، تصمیم‌گیری راجع به املاک مبنی بر باغ‌بودن یا نبودن را به شورای شهر محول کرده و لذا بخش قابل‌توجهی از وقت صحن علنی به این پرونده‌ها اختصاص پیدا می‌کند. با توجه به معیارها و ملاک‌های پیش‌بینی‌شده و دیدگاه‌های دوستان بعضی‌وقت‌ها تصمیماتی که گرفته می‌شود در ظاهر باهم تعارض دارند ولی هدفی که دنبال می‌شود یکی است و آن‌هم حفظ درختان و باغات تهران است.» نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت که دوره‌های قبل قانون برج‌باغ را تصویب کردند و فکر می‌کردند از این طریق بهتر می‌شود از باغات حفاظت کرد ولی در شورای پنجم اعتقاد بر این بود که این مصوبه باعث نابودی درختان می‌شود، بنابراین مصوبه لغو شد و با یک دیدگاه خاص‌تری تلاش شد تا باغات در تهران حفظ شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: