• شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٤٠٠-١٥:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٠٤
محمد علیخانی در مراسم افتتاح ایستگاه های اقدسیه و مرزداران از خطوط 3و 6 مترو تهران:

تکمیل و توسعه 40 کیلومتر خطوط مترو در مدیریت شهری پنجم اتفاق افتاده است/ سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در تحقق 630 واگن متروی تهران تعجیل کند

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: با روند کنونی مترو تهران تا 20 سال آینده تکمیل خواهد شد و برای این امر نیز 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است لذا باید دولت در این زمینه کمک های لازم را بکند تا شبکه مترو تهران هر چه سریعتر تکمیل شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مراسم افتتاح ایستگاه های اقدسیه و مرزداران از خط 3 و 6 با حضور محسن هاشمی ریاست شورای شهر تهران، اسلامی وزیر راه و شهرسازی ،پیروز حناچی شهردار تهران، محمد علیخانی رییس  و افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، مهدی جمالی نژاد رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران و جمعی از مدیران و مسئولان شهرداری تهران در ایستگاه مرزداران برگزار شد.

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل  در این مراسم گفت: امروز ثمره تلاش مدیریت شهری در طول 4 سال گذشته را شاهد هستیم به طوریکه 40 کیلومتر تجهیز، تکمیل  و توسعه خطوط مترو در طول این 4 سال صورت گرفته  و حدود 30 ایستگاه مترو نیز به بهره برداری رسیده است. اگر بخواهیم معادل ریالی ساخت این خطوط و ایستگاه ها را برآورد کنیم باید گفت  به نرخ امروز 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش را شاهد بوده ایم.

وی ادامه داد: چند روز قبل آغاز عملیات اجرایی خط 10 مترو تهران به عنوان یکی از طولانی ترین خطوط مترو را در منطقه 22 که این مهم نیز یکی از اقدامات بسیار ارزنده این دوره مدیریت شهری بوده است.

علیخانی افزود: با این وجود  زحمات شهرداری به ویژه در مترو نادیده گرفته می شود و متاسفانه صدا و سیما در خبر رسانی بعد از مراسم مذکور به نام پیمانکار پروژه اشاره کرد و اسمی از شهرداری تهران نیاورد. لذا از این فرصت استفاده می کنم و پیمانکاران این پروژه را نیز معرفی می کنم ، در ساخت ایستگاه مرزداران شرکت سابیر بین الملل و در اقدسیه هم شرکت بلند پایه، لذا ضمن تقدیر از زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه در انعکاس واقعیات تقاضا داریم صدا و سیما واقعیت را آنگونه که هست جلوه دهد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل در ادامه اظهار داشت: برآورد ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا این بوده است که برای تکمیل کلیه خطوط مترو 200 هزار میلیارد تومان نیاز است که با همین  روند کنونی  تا بیست سال آینده هم خطوط مترو تکمیل نخواهد شد، لذا هم کمک های دولت در قالب تکایلف قانونی را می طلبد و هم اینکه از روش های درآمد زایی مانند روش تی او دی استفاده کرد.

علیخانی گفت:  در روش تی او دی در شعاع 300 متری این ایستگاه ها می شود تراکم را افزایش داد و درآمد آن را صرف تجهیز و تکمیل و توسعه خطوط کرد که با توجه به درآمد هنگفتی که می شود کسب کرد نسبت به توسعه خطوط می توان امیدوار بود.

وی افزود: لذا بازنگری در طرح تفصیلی و استفاده از این ظرفیت،  اقدامی است که جا دارد اینجا از حضور وزیر راه و شهرسازی محترم استفاده کنیم و این موضوع را در شورایعالی شهر سازی و معماری کشور مطرح کنیم ، موضوعی که در برنامه توسعه سوم شهر تهران نیز دیده شده و در شورا به تصویب رسیده است.

علیخانی در ادامه با تقدیر از مناسب سازی ایستگاه هایا مترو برای استفاده افراد معلول گفت : امروز هیچ ایستگاهی بدون آسانسور به بهره برداری نمی رسد و این یکی از کارهای خوبی بوده  که در این دوره صورت گرفته است. در خرید اتوبوس ها و می نی بوس های جدید نیز این موضوع دیده شده و تمامی این اتوبوس ها و می نی بوس های جدید مجهز هستند به تجهیزاتی که تسهیل کننده انتقال معلولین به داخل و خارج اتوبوس بوده است ضمن اینکه تمامی این اتوبوس ها مجهز به فیلتر دوده هم بودند.

علیخانی در ادامه افزود: 630 واگنی که سالها هاست منتظر تحقق آن هستیم اگر از ابتدا مسئولیت پیگیری این موضوع به عهده شهرداری گذاشته شده بود قطعا زودتر شاهد به نتیجه رسیدن به این زحمات بودیم. لذا انتظار داریم سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و وزارت راه و شهر سازی در این خصوص کمک های لازم را بکنند. اگر همین امروز هم پیش پرداخت های این 630 واگن داده شود  15 تا 24 ماه زمان خواهد برد تا واگن ها به بهره برداری برسد. لذا باید هر چه سریعتر در این خصوص اقدام شود.

علیخانی در پایان گفت: جا دارد از آقای هاشمی به خاطر حمایت های شان در خصوص توسعه و تکمیل خطوط مترو و ایستگاه های مترو تشکر کنیم.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی :مصوبه کمک ۵۰۰ میلیون یورویی دولت به حمل و نقل عمومی تمدید شد

در این مراسم همچنین محمد اسلامی وزیر راه خبر از امضای تفاهم با شهرداری برای متروی پرند داد و ابراز امیدواری کرد که با این تفاهمنامه مردم پرند به راحتی از متروی تهران بهره مند شوند.

اسلامی، گفت: مترو طی این سال‌ها مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده و در بعضی از سال‌ها در محرومیت به سر می برده و بعضی سال‌ها هم خوب و پرتلاش بوده است. اما به هرحال شهر تهران بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسیر مترو دارد که چهار خط دیگر هم باید احداث شود.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: در طی سنوات گذشته با همین فرآیند پر فراز و نشیب برای گسترش حمل و نقل عمومی، قوانین و ردیف هایی پیش بینی شده است. در بودجه ۱۴۰۰هم تنوعی از فرصت‌ها پیش بینی شده است که از آن فرصت ها می‌توان برای توسعه مترو استفاده کرد. آذر سال گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا ۵۰۰ میلیون یورو برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی مترو و اتوبوسرانی تصویب شد که هفته گذشته این مصوبه به مدت شش ماه تمدید شد.

اسلامی درباره این کمک دولت، گفت: امید است که با نگاه عمیقی که به ظرفیت‌های داخلی و کاهش ارزبری خرید واگن مترو، تجهیزات و متعلقات، می‌شود، بتوان از این ظرفیت ارزی دولتی بهره حداکثری گرفت.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی، گفت: برای دسترسی به حومه شهر تهران، قطارهای حومه‌ای فعال شده و شرکت‌های حومه‌ای در دستور کار قرار دارد که با مشارکت شهرداری‌ها اجرا خواهد شد. مترو هشتگرد تکمیل و آماده بهره برداری و افتتاح است. مترو پرند یک مطالبه مردمی است که با یک اقدام مشترک و فوری و تکمیل زیرساخت نیمه تمام، عملیاتی می‌شود و تحویل مردم داده خواهد شد.

شهردار تهران : مترو در زمان پول داری کشور باید توسعه پیدا می کرد/شهر نفروشی مگا پروژه این دوره

در این مراسم همچنین شهردار تهران گفت: مگاپروژه ما شهرنفروشی بود که ما به آن عمل کردیم و پروانه های ساختمانی را بر اساس طرح تفصیلی صادر کردیم.

پیروز حناچی شهردار تهران افزود: افتتاح ایستگاه باقرخان در جنب بیمارستان امام و ایستگاه شهرک آزمایش را در دستور کار داریم و به زودی آنها را بهره برداری می کنیم و با افتتاح این ایستگاه ها حوزه نفوذ مترو در شهر افزایش می یابد.  به هر حال راهی جز این توسعه برای حل مشکل ترافیک و آلودگی وجود ندارد و راه های مکمل هم در همین جهت است.

شهردار تهران ادامه داد: زمانی منابع زیادی داشتیم که فرصت ساخت و توسعه مترو را فراهم می کرد روزهایی که سالانه کشور صدها میلیارد دلار درآمد داشت گذشته است و این پروژه باید در همان زمان به عنوان اصلی ترین پروژه عمرانی تامین منابع می شد اما این فرصت از دست رفت و امیدواریم در افق پیش رو گشایش هایی ایجاد شود و از این شرایط سخت تحریم خارج شویم و گشایش های مالی شامل مگا پروژه مترو در تهران و سایر کلانشهرها هم شود.

او اضافه کرد: ما علی رغم شرایط سخت کرونایی و تحریم و کاهش شدید ارزش پول و منابع مالی مان به قول هایی که به مردم داده بودیم پایبند ماندیم. توسعه مترو و فضای سبز و جلوگیری از تخریب باغات و همین طور ایجاد انضباط کالبدی و مالی در شهرداری تهران از اقداماتی بود که در دستور کار قرار دادیم و در این شرایط سخت به خود سخت گرفتیم چون باید به قول های خود عمل می کردیم.

حناچی گفت: اصلی ترین پروژه ما در این دوره از مدیریت شهری به خصوص از نیمه ۹۷ به این سو جلوگیری از فروش شهر بود اتفاقی که به خاطر آن عارضه های سنگینی در کالبد شهر ایجاد شده بود اما در این دوره مدیریت شهری در اقداماتی که در شهر انجام دادیم از طرح تفصیلی و برنامه هایی که برای تهران مصوب شده بود تخطی نکردیم. در واقع مگا پروژه ما شهر نفروشی بود به این معنا که ما از شرایط و ضوابط طرح تفصیلی عبور نکردیم و برای ساخت یک پروژه عارضه سنگینی به جا نگذاشتیم و باید این روش ادامه یابد.

حناچی با بیان این که میگویند اگر شما شهر نفروشی کردید چرا خانه تهران را فروختید؟ گفت: شهرفروشی این نیست که شهرداری املاک خود را واگذار نکند. بلکه شهرفروشی یعنی عبور از طرح تفصیلی که ما از آن عبور نکردیم و به عهد خود با مردم پایبند ماندیم و برای اثبات این ادعا می توانید به لیست پروانه های ساختمانی که صادر شده است مراجعه کنید.

او درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل تهران حاکمیتی است و موضوعی که اصلی ترین نگرانی مردم تهران است و بعضا هم گفته می شود که نه شهرفروشی ادامه می یابد. توسعه حمل و نقل و مترو اصلی ترین موضوع شهر است.

او در پایان گفت: در خاتمه سخنانم از پیمانکاران تشکر می کنم که این کار سخت را با وجود مشکلات ما در تامین منابع انجام دادند و امیدوارم در پروژه های بعدی کمی متفاوت تر عمل کنیم. از همکاران می خواهم در ساخت مترو محیط های داخلی مترو را مثل سایر متروهای بزرگ دنیا تبدیل به گالری باشکوهی از هنر کنند و زیبایی های هنری را در مترو بیشتر ببینیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: