• دوشنبه ٢٧ ارديبهشت ١٤٠٠-١٣:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٣٦
سید ابراهیم امینی بیان کرد؛

پژوهش‌های حوزه شهر باید انسان‌محور باشد

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی - پژوهشی میان شورای اسلامی شهر تهران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی که در محل شورای شهر برگزار شد، گفت: کشور ما به‌دلیل وسعت و جمعیت قابل توجهی که دارد، رنگین‌کمانی از اقوام، افکار، اندیشه‌ها، ادیان و مذاهب مختلف است. زندگی مسالمت آمیز اعضای این رنگین‌کمان در کنار یکدیگر، در گرو رعايت حقوق شهروندی است که به‌عنوان نقطه مشترک همه این اقشار و گروه‌ها است.

سید ابراهیم امینی با اشاره به ریشه‌های مذهبی حقوق شهروندی افزود: برخلاف برخی دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه که در صدد القای این شبهه هستند که حقوق شهروندی در تعارض با تعالیم دین اسلام است، در تعالیم دینی ما به سعه صدر و اینکه دین اسلام دین سهله و سمحه است، توصیه شده است و بر اساس این تعلیمات همه افراد باید بتوانند با وسعت نظر در کنار یکدیگر زندگی کنند. در نامه معروف حضرت علی (ع) به مالک اشتر نیز تأکید شده افراد و شهروندانی که بر آنها حکومت می‌کنید، یا برادر دینی شما هستند یا در خلقت با شما برابر هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بر طبق مبانی دینی ما، صرف انسان بودن برای دارا بودن امکان یک زندگی مسالمت آمیز درکنار یکدیگر کفایت می‌کند.
 
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقي شورای شهر با اشاره به ویژگی‌های بارز اخلاقی و شخصیت علمی رئیس کرسی و توان علمی تیم‌های تخصصی این کرسی بیان کرد: شورای شهر کلانشهر تهران با میلیون‌ها نفر جمعیت، باتوجه به رسالتی که در زمینه وضع مصوبه و برنامه‌ریزی برای اداره شهر دارد، نیازمند پشتوانه قوی علمی است تا مصوبات آن به‌نحوی تنظیم گردند که موجب تضییع حقوق بخشی از شهروندان نگردد. کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی به‌دلیل قدمت این کرسی و نمایندگی این کرسی از سوی یونسکو در کنار بهره‌مندی از جایگاه دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان دانشگاهی که در حوزه علوم انسانی و به‌ویژه دانش حقوق از برترین مراکز علمی کشور است، می‌تواند به‌عنوان پشتوانه‌ای علمی و پژوهشی برای کمک به شورای شهر در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های شورا باشد.
 
رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای شهر تهران افزود: اگرچه در دموکراسی نظر اکثریت حاکم است، اما حکومت اکثریت باید همواره همراه با حفظ حقوق اقلیت باشد و اگر جریان و سلیقه خاصی اکثریت را به‌دست آورد به این معنا نیست که این گروه بدون توجه به حقوق اقلیت بتوانند جامعه را اداره کند. در همین راستا در شورای پنجم شهر تهران برای نخستین بار کمیته حقوق شهروندی به‌عنوان یکی از کمیته‌های تخصصی کمیسیون نظارت و حقوقی شورا تشکیل گردید که در زمینه حقوق شهروندی اقدامات خوبی با همکاری حوزه‌های مختلف مجموعه مدیریت شهری صورت داده است.
 
سید ابراهیم امینی در پایان با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری تفاهم‌نامه میان شورای شهر تهران و کرسی حقوق بشر یونسکو گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه زمینه استفاده از نظرات اساتید و دانشمندان برجسته و بدنه کارشناسی متخصص کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو مستقر در دانشگاه شهید بهشتی را برای بهتر اداره کردن شهرفراهم آورد. پژوهش‌های حاصل از این تفاهم نامه‌ها باید تلاش در مسیر ساختن شهری گام بردارد که انسان‌محور باشد و آنچه در آن مورد توجه اصلی قرار می‌گیرد، روح شهر  باشد، به‌گونه‌ای که حتی ساخت و سازهای فیزیکی در سطح شهر نیز در خدمت انسان و آرامش شهروندان باشد.
 
گفتنی است در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه که در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حسین میرمحمدصادقی رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی و زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: