• سه شنبه ٢٥ خرداد ١٤٠٠-١٤:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٨٢٢
در صحن شورا صورت گرفت:

مخالفت شورا با اجرای توافقنامه شهرداری با آستان قدس درباره املاک موقوفه

اعضای شورای شهر با یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اجرای توافقنامه منعقده با آستان قدس رضوی در خصوص املاک موقوفه واقع در طرح های مصوب شهری موافقت نکردند.

 
 
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اجرای توافقنامه منعقده با آستان قدس رضوی در خصوص املاک موقوفه واقع در طرح های مصوب شهری محمدزاده رئیس سازمان املاک در توضیح یک فوریت این لایحه گفت: ما در دو الی سه سال اخیر چندین حکم محکومیت از سوی آستان قدس داشتیم که با این نهاد وارد مذاکره شدیم و قرار بر این شد که آستان به مدت یکسال نسبت به شهرداری اقدام حقوقی نکند. آستان هم دیگر اقدام حقوقی جدیدی انجام نداد. اما حال باید این موضوع را تعیین تکلیف کنیم. به موازی این امر آستان پروژه‌های زیادی در سطح شهر دارد و در صورت به نتیجه رسیدن این توافق پروژه‌ها نیز به مرحله اجرا می‌رسد. آستان قدس اعلام کرده در صورت انجام این توافق دیگر مسیر قضایی را پیگیری نمی کند و یک فوریت این لایحه به این دلیل است. 
محمدزاده درباره محتوای لایحه نیز گفت: اوایل دهه ۷۰ پلاک ثبتی حدود ۷۰۰ هکتار پس از روال حقوقی در سال ۷۷ به آستان قدس بازگردانده شد و در زمان آقای کرباسچی توافقی با آستان انجام شد و در دوره‌های بعدی پروژه‌های جدیدی به آستان اضافه شد. به طور کلی ما توافق کردیم که آستان در املاکی که قبل از تاریخ وقف بوده دخالتی نداشته باشد اما درباره ۳۰ مورد پس از سند دار شدن آستان، ارزیابی مجموعه شهرداری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و براساس توافق با آستان این رقم به ۲,۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و همچنین ما تا ۵۰ سال آینده اجاره پرداخت نخواهیم کرد. این رقم زمانی که از مسیر قضایی به مراتب بیشتر است. البته این موضوع بار مالی آنی هم برای ما ندارد. 
در ادامه سید محمود میرلوحی در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: باید از شهرداری تهران تشکر کرد که تلاش می کنند گره های ما با سازمان ها مختلف حل شود ولی لازم می دانم به این نکته را توجه کنیم اگر شهرداری تهران رویکرد خود اصلاح نکند و با طرف ها جدی گفت وگو نکند، منافع شهر تامین نمی شود. شهرداری میگوید 160 هکتار در اختیار ماست همه اینها خیابان است. اگر ارزش دارد به دلیل همین هزینه هایی است که  شهرداری انجام داده است. ذهنیت باید عوض شود.  کمیسیون باید بیاستد و رقم 2500 میلیارد را به 250 میلیارد کاهش دهد.  این سازمان ها باید عرضه عمومی را ایجاد کنند حس طلبکاری را بدهکتری به شهر تبدیل کنند. این املاک باید به پارک، بیمارستان و غیره تبدیل شود.
در ادامه احمد مسجد جامعی نیز در مخالفت با یک فوریت گفت: این موضوع در این شرایط چه ضرورتی دارد .اگر یک فوریت نباشد بعدها می توانند درباره آن تصمیم بگیرند.ما محدودیت رد مورد وقف ها رداریم. این موضوع پیچیده است و به دقت باید بررسی شود.
گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: ما دو سال است که بر روی درخواست آستان قدس کار کارشناسی کردیم و حتی کار به جایی رسید که اعلام کردیم موضوع را با رهبری مکاتبه می‌کنیم تا آستان طبق طرح‌های شهری ۴۳ درصد ملک را به شهرداری بدهد. در گذشته با عدم توجه به قانون، شهرداری برای چیزی که در حال ارائه خدمات در آن است، به آستان قدس پول داده است. در ادامه یک فوریت این لایحه  به رای گذاشته شد و با 6 رای موافق یک فوریت تصویب نشد و قرار بر این شد تا به صورت عادی بررسی شود.
6-302

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: