• سه شنبه ١٥ تير ١٤٠٠-٠٨:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٥٠
احمد مسجدجامعی‌

همه‌چیز از محله‌ها شروع می‌شود

-عضو شورای اسلامی شهر تهران
 
نزدیک‌ترین وجه از شهر برای هر شهروندی محله است. هر جای شهر که برای کار و کسب روزی برویم و هر دشواری‌ای را که تحمل کنیم، امید به خانه‌ای که مایه آرامش است به دل انسان قرار می‌دهد و این خانه در دل یک محله قرار دارد. محله در عین‌حال بسیاری از روابط اجتماعی شهروندان را سامان می‌دهد. اگر محله‌ها بی‌دردسر و با مشکلات کمتر باشند، اگر محله‌ها مهربان و صمیمی باشند بخش بزرگی از زندگی مردم شاد ،گرم و صمیمی می‌شود. در مورد عملکرد شورای پنجم، در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که توجه به محله‌ها و شهروندان و پروژه‌های کوچک‌مقیاس یک ضرورت بیرونی ناشی از انبوه بدهی‌های برجای مانده و تغییر رویکرد شهرداری به نفروختن شهر و به تبع آن کاهش درآمدهای شهرداری بوده است. اما واقعیت این نیست. حتی اگر جیب شهرداری پربود و نابسامانی‌های مالی هم در کار نبود، کار درست، تغییر رویه شهرداری و شورای شهر به سمت توجه به محله‌ها و در واقع توجه به انسان‌ها و شهروندان به‌جای توجه به ساخت‌وساز و بنا‌های عظیم بود. آنچه شهر را دلپذیر می‌کند و موجب تعلق‌خاطر شهروندان به آن می‌شود نه برج‌های بلند و بناها و پل‌های گران‌قیمت که زندگی آسوده و بدون مشکل است.
به‌عنوان یک علاقه‌مند به تهران و تاریخ و فرهنگ آن، همواره معتقد بوده‌ام که مدیریت شهری باید ارتباط نزدیک با شهر داشته باشد. ارتباط نزدیک با شهر یعنی ارتباط با محله‌ها و تمامی داشته‌ها و کم‌وکاستی‌های آن. محل دریافت و فهم مشکلات شهر ازجمله کوچه و خیابان محل زندگی مردم و شیوه آن گفت‌وگو با مردم است. پروژه‌ای که در سال‌های اخیر و در دوران خدمتم در شورای شهر تهران در پیش گرفتم، باعنوان تهران‌گردی، به جز جنبه‌های فرهنگی و تاریخی، مهم‌ترین رکنش، شناخت داشته‌ها و ظرفیت‌های هر محله به عنوان دلایل احساس تعلق از یک سو و فهم نزدیک از مشکلات و مصائب هر کوچه و خیابان از نگاه ساکنان آن بود. تصور اینکه مردم تهران مشکلات یکسانی دارند که با اتخاذ تصمیم‌هایی کلان توسط مدیران شهرداری قابل‌حل است، قطعاً تصور نادرستی است. اجازه ساخت‌وساز برای یک محله نعمت است و برای محله دیگر نقمت. جدول‌های سیمانی محله‌ای را آباد می‌کند و زندگی در چند کوچه بالاتر را ممکن است مختل کند. فضای سبز برای محله‌ای آسایش به همراه می‌آورد و در محله دیگر یافتن جایی برای پارک موتورسیکلت برای ساکنان واجب‌تر است.
مجموعه خلاصه‌شده‌ای از یادداشت‌هایم در مورد 22منطقه شهرداری که حاصل تهران‌گردی به همراه علاقه‌مندان و برخی مدیران شهری است از امروز در همشهری محله – به‌تناسب منطقه‌ای که توزیع می‌شود – منتشر می‌شود. در انتهای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران و در آستانه شروع به‌کار دوره ششم، امیدوارم این یادداشت‌ها دوستان شورای ششم را هم به کار آید. درعین‌حال امیدوارم که امور مرتبط به تهران و تصمیم‌گیری در مورد آن همواره در اختیار کسانی باشد که تهران و کوچه و خیابان و محله‌هایش را و تاریخ و بناهای تاریخی زیبایش را عمیقاً دوست داشته باشند.
منبع: روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: