• دوشنبه ١١ مرداد ١٤٠٠-١٢:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢١٠٢
محمد جواد حق‌شناس

گزارش به مردم

دوره پنجم شوراي اسلامي شهر تهران به پايان رسيده است اين شورا با فهرست اميد و شعارهاي شهر انسان محور، شهر پاك شهر زيست‌پذير، شهري براي همه و مبارزه گسترده با فساد و شهرفروشي كار خود را آغاز كرد.
 در طول چند دهه، رويكرد مديريت شهري تهران بر آن بود كه با صدور مجوز ساخت و ساز‌هاي نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضاي مسكن با كسب درآمدهاي كلان و البته استقراض از بانك‌ها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمين و آسمان شهر نسبت به توسعه كالبدي شهر اقدام كند. پل‌ها، تونل‌ها و اتوبان‌هايي ساخته شد و در حوزه مترو نيز پيشرفت‌هاي نسبتا خوبي صورت گرفت اما در برآيند كلي نتايج در حد مطلوب شكل نگرفت. ساخت تونل‌ها، پل‌ها و اتوبان‌ها، ترافيك و آلودگي هواي شهر را كاهش نداد و حال مردمان شهر را خوب نكرد. ساخت و سازهاي گسترده نه فقط منجر به كاهش قيمت مسكن نشد بلكه قيمت‌ها نجومي شده و سر به فلك كشيد . جمعيت شهر و عرض و طول و ارتفاع شهر به دليل همين سياست‌ها در حد انفجار افزايش يافت و باغ‌هاي قديمي شهر براي ساخت و سازها نابود شد. آب و هواي شهر روزبه‌روز آلوده‌تر و ترافيك نيز سنگين‌تر شد. بافت اجتماعي و آسايش و ايمني در بسياري از محلات شهر فداي توسعه كالبدي شهر و ساخت و سازها شد و اين رشد نامتوازن بستر مناسبي هم براي رشد فساد در مديريت شهري در فقدان هر نوع شفافيت را فراهم آورد و محيط زيست شهروندان و مديريت شهري را همزمان با چالش‌هاي بزرگي روبرو ساخت. اين شورا با هدف شهر انسان محور و شهر پاك، شهرفروشي را تقريبا متوقف و از تخريب باغ‌ها جلوگيري كرد، به زد و بندها و فساد‌هاي چند هزار ميلياردي پاسخ رد داد. آب و هوا را آلوده‌تر نكرد، بدهي‌هاي شهر را كاهش داد، آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي شهر را افزايش نداد.  در حوزه هوشمند‌سازي و شفافيت گام‌هاي بزرگ و ماندگاري برداشت. نگه‌داشت شهر در طول چهار سال با وجود همه كمبودها و مشكلات هيچگاه مختل نشد، مردم را صاحب اصلي شهر دانست و همه جلسات خود را علني و در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار گرد و هيچ تصميم محرمانه‌اي را اتخاذ نكرد. شوراي شهر پنجم با وجود همه كارشكني‌ها و فشارها و با وجود معضلات بدهي و هجوم چند هزار طلبكار چند ساله، تورم نيروي انساني، فساد و نابساماني به جامانده از گذشته با وجود كاهش شديد درآمد‌ها به دليل توقف شهرفروشي با وجود مشكلات كلان اقتصادي ناشي از تشديد تحريم‌ها و افزايش تورم و كاهش شديد ارزش پول ملي و با وجود آثار زيان‌بار ناشي از وقوع پاندمي كرونا، به‌رغم وعده‌هاي برخي، در باتلاق شهرداري غرق نشد و در جهات عديده‌اي موفق بود، هر چند كه اين توفيق با انتظارات مردم و بدنه اصلاح‌طلب و اعضاي اين شورا از خود فاصله بسياري داشت.

هر چند واقعيت‌هاي كناره‌گيري آقاي محمدعلي نجفي اولين شهردار، بازنشستگي ويژه آقاي سيدمحمدعلي افشاني دومين شهردار و بدعهدي‌ها و ناكارآمدي‌هاي سومين شهردار منتخب توسط اين شورا تاسف‌بار است كه در مجال مناسب به آن پرداخته خواهد شد.
 وقتي نمي‌گذارند شهرداران منتخب كار كنند دولت محترم هيچ كمكي حتي آنچه را كه قانون بر عهده‌اش گذاشته را به مديريت شهري روا نمي‌دارد هزينه‌هاي بار شده پايتخت بر مردم تهران را به شهرداري نمي‌دهد و در يك رفتار شگفتي‌ساز به دلايل واهي از دعوت شهردار براي حضور در جلسات دولت خودداري مي‌كند يا مقامات عالي نظام حتي از ديدارهاي تشريفاتي سالانه با منتخبان ميليوني مردم تهران خودداري مي‌ورزند، نمايندگان مجلس به ناروا به تحقيق و تفحص در حوزه تخلفات شهرداري راي مثبت نمي‌دهند يا شهرداري كه پس از انتخاب دچار توهم شگفتي‌آور و رقت‌بار خودبزرگ‌بيني مي‌شود، به مردم و كساني كه به او اعتماد كرده‌اند، پشت مي‌كند و پنجه بر صورت دموكراسي و شوراي شهر مي‌كشد و به تعهدات خود عمل نمي‌كند، بيشتر مديران خود را نه بر اساس شايستگي و نه همسو با سياست‌هاي شورا و راي مردم بلكه بر اساس رفاقت و مناسبات شخصي برمي‌گزيند، به جاي تعامل، تقابل با شورا را در دستور كار خود و مديرانش قرار مي‌دهد و بي‌توجهي به مصوبات و نظرات شوراي شهر منتخب مردم كه او را شهردار كرده است را پيشه خود مي‌سازد، انتقادات و پيشنهادهاي بحق اعضاي شوراي شهر را به ناروا سهم‌خواهي اعلام مي‌كند و شوراي شهر نيز به دليل پاره‌اي از مصلحت‌ها سكوت پيشه مي‌كند و دم بر نمي‌آورد، شوربختانه فرصت‌ها مي‌سوزد و حقوق مردم تضييع مي‌شود. با وجود همه اين مشكلات، اينجانب به عنوان منتخب مردم تهران و حوزه فرهنگي و اجتماعي اين شورا توانست با رويكرد توسعه پايدار، و حفظ ارزش‌ها و منابع فرهنگي و اجتماعي شهر را در دستور كار خود قرار بدهد. احكام و شاخص‌هاي سطوح اول تا سوم سند عملياتي برنامه سوم را در حوزه فرهنگي و اجتماعي براي اولين ‌بار دركشور بر اساس پايداري فرهنگي و اجتماعي تدوين و تصويب و جهت اجرا ابلاغ و بخشي از آن را در بودجه سالانه لحاظ كند. حمايت و بزرگداشت از اهالي فرهنگ و هنر و حفاظت از فضاها و بناهاي واجد ارزش فرهنگي و تاريخي شهر، حمايت از برگزاري برنامه‌هاي نشاط‌آفرين فرهنگي و هنري و ورزشي، ممانعت از افزايش بهاي خدمات فرهنگي و اجتماعي و ورزشي شهرداري به شهروندان و افزايش كمك‌هاي مالي به اهالي فرهنگ و هنر و ورزش در قالب رديف‌هاي بودجه براي اشخاص حقوقي و در قالب وام فرهيختگان براي اشخاص حقيقي، نامگذاري اماكن و معابر به نام مشاهير مردمي، توجه ويژه به سلامت اجتماعي و كيفيت زندگي شهروندان، تصويب الزام شهرداري به ايجاد سازمان گردشگري، تلاش براي ايجاد بستر مشاركت سازمان‌هاي مردم‌نهاد در مديريت امور شهر، ساماندهي املاك حوزه فرهنگي و اجتماعي، مبارزه با فساد و تاكيد بر شفافيت در حوزه فرهنگي و اجتماعي و پيگيري موضوعاتي همچون ممانعت از انبوه‌سازي غيرقانوني در اراضي پادگان 06 و پيگيري تخلفات موضوع معروف به ملك جماران از جمله اقداماتي بود كه در كميسيون فرهنگي و اجتماعي دنبال شد.

منبع:روزنامه اعتماد

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: