• شنبه ١٦ مرداد ١٤٠٠-١٣:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢١٣٢
مهدی چمران‌

خبرهای غیرمنصفانه در انتخاب شهردار

شوراهای اسلامی شهر براساس قانون یعنی براساس ماده۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، نسبت به انتخاب شهردار به‌مدت ۴سال اقدام می‌کنند. این قانون، مصوب خرداد‌ماه۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی است و چندین تبصره دارد. پس از این ماده قانونی، موادی دیگر نیز به تبیین وظایف و اختیارات شورای شهر در ارتباط با شهردار منتخب، می‌پردازند.

با چنین مقدمه‌ای می‌توان گفت که انتخاب شهردار شهرها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف اعضای شوراها به‌عنوان نمایندگان شهروندان در مردمی‌ترین نهاد کشور به‌حساب می‌آید. از این نظر، اعضای شورا هر دوره پس از انتخاب از سوی مردم و رسمیت یافتن بعد از مراسم تحلیف و به دعوت مسئولان واحدهای تقسیمات کشوری، به بررسی برنامه نامزدهای تعیین شده برای برگزیدن فرد نهایی به‌عنوان سکاندار شهر می‌پردازند. حال اگر بررسی‌ها برای انتخاب شهردار به‌طول انجامد، یک‌سرپرست تعیین می‌شود.

با این توضیحات باید گفت که شوراها در انتخاب شهردار استقلال رأی دارند و طبیعی است که برای برگزیدن نفر اصلح، رایزنی و استعلام‌‌‌هایی خواهند داشت. اعضای منتخب مردم در شوراها می‌توانند پیش از جلسه رسمی انتخاب شهردار به‌صورت غیررسمی، رای‌گیری کنند و از میان نامزدها یک‌نفر را انتخاب کنند. تأکید می‌شود که این انتخاب پیش از جلسه رسمی اعضای شورا، غیررسمی است و هرگونه اقدام به‌عنوان اینکه کار انتخاب شهردار نهایی شده است و رسانه‌ای کردن چنین موضوعی، اشتباهی محض به شمار می‌آید؛ موضوعی که متأسفانه پنجشنبه هفته گذشته (۱۴مرداد۱۴۰۰) شاهد آن بودیم. این درصورتی است که ما به‌عنوان اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، در زمان انتخاب شهردار در جلسه غیررسمی خود، شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که هر کس رأی خود را آزادانه و بدون اینکه هیچ اجبار و اکراهی باشد، در صندوق بیندازد. با این حال، اخبار و اسامی افرادی که به نامزد مورد نظر خود رأی داده بودند نیز به نادرستی منتشر شد؛ درحالی‌که هیچ‌کس از رأی دیگری خبر نداشت.

در این خبرها، اعضای شورای شهر تهران را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کرده بودند. مشخص است که این نوع خبرها، جهت‌دار تنظیم شده است و من از آن موضوع ناراحت بودم. این نوع خبررسانی در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی روی نمی‌دهد بلکه در جایی تنظیم و منتشر می‌شود که به‌دنبال کاری غیرمنصفانه و غیرارزشمند هستند.

به هرترتیب کار دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران به‌طور رسمی از ۱۴مرداد آغاز شده است. رئیس و نایب‌رئیس شورای شهر را پیش‌تر توافق کرده بودیم و تعیین کردیم و در ادامه، اعضای هیأت رئیسه شورا و شهردار تهران را انتخاب می‌کنیم. ناگفته نماند که تا زمان انتخاب شهردار جدید یا سرپرست از سوی شورای جدید، شهردار مستقر و منتخب شورای پیشین می‌تواند به ‌کار خود ادامه دهد.

منبع:روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: