• سه شنبه ٢٣ شهريور ١٤٠٠-١٦:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٥١٩
در صحن شورا به تصویب رسید؛

کمک شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با لایحه " مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع)" موافقت کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شوری اسلامی شهر تهران در دوازدهمین جلسه شورا بررسی دوفوریت لایحه " مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع)" در دستور قرار گرفت که بر اساس ماده واحد ارسالی از شهرداری تهران به شهرداری اجازه داده می شود 60 میلیارد ریال از محل ردیف های اعتبارات پیش بینی نشده هزینه ای در اختیار شهرداری تهران برای  مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) هزینه نماید.

در ابتدای این امر حامد مظاهریان معاون شهردار تهران گفت:  چون این هزینه کرد خارج از تهران است و طبق قانون ما مجاز نیستیم برای خارج از تهران هزینه کنیم و نیازمند صدور مجوز از شورای محترم شهر هستیم.

در ادامه دو فوریت لایحه بدون مخالف به تصویب رسید.

چمران : مراسم اربعین از نمود های بزرگ شیعی است

در ادامه مهدی چمران  گفت: در چنین ایامی ما دچار خسران هستیم که نمی توانیم اربعین را با شکوهی که چند سال قبل برگزار می شد برگزار کنیم و امیدواریم از این شرایطی که بر حسب شیوع کرونا داریم گذر کنیم چرا که اربعین از نمود های بارز و بزرگ شیعی است را اجرا کنیم.

وی افزود: ما این برنامه را از دوران گذشته که شروع کردیم 7 سال یا 8 سال پیش  هر ساله اجرا می کردیم و اقداماتی که  شورا و  شهرداری تهران در کربلا انجام می داد و مقداری هم در کاظمین توانست در تحکیم دوستی و مودت بین مردم ما و شیعیان عراق بسیار تاثیر گذار باشد و در جامعه جهانی تاثیر فراوانی داشت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه شرایط به گونه ای است که مراسم اربعین سال جاری باید به صورت محدود اجرا شود  و امیدواریم کسانی که برای کمک می روند این توفیق را داشته باشند که همه زائرین از خدماتشان استفاده کنند.

ناصر امانی : هزینه کرد ها مشخص شود

ناصر امانی نیز گفت: این مبلغ 6 میلیارد تومان هر سال دارد تکرار می شود حتی زمانی که جمعیت میلیونی از ایران به عراق می رفتند همین 6 میلیارد تومان بود و امسال هم که قرار است تنها  60 هزار نفر فقط از طریق هوایی بروند همین 6 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در 4 سال گذشته ما پایانه های مرزی داشتیم و برپایی موکب ها را داشتیم و خدمات شهری ارائه می دادیم. اما امسال که تنها از طریق هوایی عزیمت صورت می گیرد دیگر این موارد نیست گرچه برخی می گویند این پیشنهاد متناسب با بالارفتن نرخ ارز است، به هر روی شهرداری هزینه کرد ها را مشخص کند.

در ادامه سخنان ناصر امانی مهدی چمران نیز گفت: دوره ما آخرین مبلغی که برای اربعین تصویب شد 10 میلیارد تومان بود، علاوه بر اینکه مقادیر زیادی از کمک ها و منابع دیگر را هم شهرداری استفاده می کرد هر چند که  با گستره آن سال ها  10 میلیارد تومان کفاف نمی داد.

چمران ادامه داد: البته در سال جاری میزان خدماتی که باید ارایه شود کاسته نشده درست است که تعداد زائرانی که از ایران می روند کم شده اما زائران دیگر که هستند و لذا از میزان خدمات کاسته نخواهد شد.

مهدی اقراریان : هزینه کرد ها شفاف بیان شود

مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بنده پیوست را که می خواندم کاملا محل هزینه کرد دقیق مشخص نیست و عبارت ها کلی بیان شده ، این در حالی است که  بخشی از این هزینه ها ناظر به کارهای فرهنگی است و باید در پیوست فرهنگی باشد، اگر اقدامات را بدون پیوست فرهنگی و بدون در نظر گرفتن شاخص های فرهنگی انجام دهیم دچار آفت می شویم و می دانید این اقدامات در قالب پیوست های فرهنگی بهتر انجام خواهد شد  و لذا بهتر بود در این جلسه  معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم حضور می داشتند و توضیح می دادند.

اقراریان در ادامه گفت: هزینه کردها و اطلاعات باید شفاف تر بشود . بر طبق اطلاعات واصله عزیزان قرار است به صورت هوایی بروند و با برگشت زمینی موافقت شده است، در رفت با پی سی ار ایرانی موافقت شده که البته این ها برطبق شنیده ها ست و لذا ما  در موج برگشت باید در توزیع مناسب برگشت زائرین به شهر ها اقدام کنیم.

وی افزود: این هزینه کرد  در کربلا برای نظافت و رفت و روب و اسکان که امسال مدل اسکان خاص است و باید با رعایت پورتکل ها و فاصله ها صورت گیرد نیاز به کارگروه های ویژه دارد که شفاف بگویند این هزینه را برای چه اقدام مشخصی می خواهند، انجام دهند.

حبیب کاشانی : لزوم ارایه گزارش به مردم در انتهای مراسم اربعین

حبیب کاشانی نیز با بیان اینکه به نظر من اربعین یک  رزمایش بزرگ دینی است گفت:  دولت عراق تمهیداتی را پیش بینی کرده که بر حسب شرایط امروز دنیا و لزوم انجام تست پی سی آر و زدن دو دز واکسن زدن ورود زائران را سخت تر کرده است.

وی افزود: دولت عراق مرز زمینی را بسته و  در این شرایط انتقال نذورات مردم که در همه سال هایی قبل اتفاق می افتاد را دیگر نخواهیم داشت و اگر به خاطر داشته باشید خیلی از رانندگان حمل این نذورات را بدون دریافت هزینه انجام می دادند و سهم خود در برپایی این رزمایش می دانستند. اکنون دولت عراق نمی پذیرد نذورات را وارد کنیم لذا همین کارگرانی که از شهرداری می روند باید با دلار 26 ، 27 هزار تومانی غذایشان تهیه شود. لذا با توجه به خدماتی که می خواهد ارایه شود از رفت و روب و جمع آوری زباله و در نظر گرفتن این مبلغ خیلی سخت می شود کارها را انجام داد اما به هر روی شهرداری و شورا به این نتیجه رسیده اند که برای برپایی شعایر مذهبی کمک کنند.

کاشانی در ادامه افزود: پیشنهاد من این است که کمیته ای تشکیل شود تا بتوانیم در انتهای کار گزارشی با جزییات تمام برای مردم ارائه دهیم.

مهدی بابایی نیز گفت : همانطور که عزیزان مستحضر هستید 4 سال پیش برای این مراسم  10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما بعد از 4 سال حداکثر 6 میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

وی افزود: یک قسمتی از این عدد بابت تجهیزات و مخازن  زباله ای است که می خواهیم هدیه بدهیم به شهرداری کربلا و بخش دیگر مربوط به عوامل کارگری وخدمات رفت و روب است.

بابای افزود: عزیزان می دانید که در سالهای گذشته به رغم تصویب هزینه کرد 10 میلیارد تومانی اغلب در اجرا مشخص می شد خیلی بیشتر از این مبلغ هزینه شده که البته بخشی از طریق نذوراتی بوده که مردم می دادند.  و لذا در جلسه ای که داشتیم مقرر شد حداکثر تا سقف 6 میلیارد تومان هزینه شود.

نایب رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: مقرر شده است از هر ناحیه دو نفر از کارگران نمونه به عنوان پاداش برای عزیمت به کربلا انتخاب شود.

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز تاکید کرد: حضور شهرداری و ارایه خدمات در اربعین می تواند پیام آور  دوستی و همکاری مشترک پیرامون مجموعه های مختلف در کشور ها باشد.

عباسی با بیان اینکه اربعین مسئله ای است جهانی که  کانون توجه افراد مختلف و مورد توجه  نخبگان و عامه مردم و به ویژه پیاده روی میلیونی اربعین که دارای اهمیت فراوان است اظهار داشت: همجواری و همسایگی عراق با ما و همچنین قرابت مذهبی و اعتقادی که بین دو ملت وجود دارد به ویژه در شهر نجف ، کربلا و  کاظمین سبب شده که حضور شهرداری به عنوان نماد خدمات در این مراسم تنها از باب ارائه خدمات نباشد بلکه باید به این مسئله این طور نگاه کنیم که حضور شهرداری تهران علاوه بر آن که خدمتی را بر اساس تکلیف انسان و شرعی برای زوار که بخشی از آنان همین هموطنان خود مان هستند و حضور آنها یک سری نیاز هایی را به وجود آورده، به ارمغان می آورد،  این حضور می تواند پیام دوستی و همکاری مشترک پیرامون مجموعه های مختلف در کشور ها باشد که در عراق بسیار ضروری و بدیهی است.

عباسی افزود: به هیچ وجه شهرداری و نهاد هایی که در اربعین فعالیت می کنند نباید کم کاری داشته باشند  و عدم حضور این نهاد ها می تواند به معنای نادیده گرفته شدن ماموریت مشترک دو ملت باشد که آفت های آن زیاد خواهد بود.

علیرضا نادعلی : اربعین مهمترین آزمایشگاه تمدن سازی نوین اسلامی است

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز گفت: کمک و حضور شهرداری تهران در مراسم پیاده روی اربعین در دوره شهرداری آقای قالیباف به درستی آغاز شد، اما  از مواردی که خیلی نرم نسبت به دوره گذشته مدیریت شهری نقد می کنیم این است که متاسفانه برخی از این اتفاقات که می رفت به روال تمدن ساز و مکمل در عرصه تمدن سازی تبدیل شود را دوستان از ریل خود خارج کردند.

نادعلی افزود: اکنون معتقدم حتما بحثی مانند اربعین را باید به عنوان یک موضوع توجه کرد نه فقط اینکه خدماتی به زوار می خواهیم ارائه کنیم.

چرا که ماجرای اربعین را اگر مهمترین لابراتوار و آزمایشگاه تمدن سازی نوین اسلامی بدانیم حرف دور از واقعیتی نگفتیم، از طرفی هم معتقدیم تهران ام القرای جهان اسلام است و آقای زاکانی نیز در برنامه شان هم تهران را الگوی پایتخت جهان اسلام معرفی کردند و لذا  اینها با هم همساز و متناسب است و اگر می خواهیم این تمدن اسلامی با تکیه به داشته های شهر تهران اتفاق بیافتد، موضوع اربعین باید با اهتمامی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نادعلی تاکید کرد: حال با شرایط کرونا و شرایط مالی که ناشی از تحریم ها بر شهرداری مستولی شده است حداقل ها حتما باید صورت بپذیرد.

در نهایت این لایحه با لحاظ کردنم پیشنهاد حبیب کاشانی مبنی بر ارائه گزارش در انتهای خدمات رسانی شهردایر تهران به شهروندان به تصویب رسید.

 8-12

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: