• سه شنبه ٢٣ شهريور ١٤٠٠-١٧:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٥٢٠
در دوازدهمین جلسه شورا تصویب شد:

بازآفرینی حریم حضرت عبدالعظیم و نفرآباد با انتشار اوراق اسلامی

لايحه شهردار تهران در خصوص « مجوز انتشار اوراق مالي اسلامي (اوراق مشاركت) جهت بازآفريني محدوده پيراموني حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) محله تاريخي نفرآباد » در شورا مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

 
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین ‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لايحه شهردار تهران در خصوص « مجوز انتشار اوراق مالي اسلامي (اوراق مشاركت) جهت بازآفريني محدوده پيراموني حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) محله تاريخي نفرآباد » مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
کاوه حاج‎علی‎اکبری رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران در خصوص این لایحه گفت: این لایحه بصورت یک فوریت به شورا آمد و تا 31 شهریور فرصت داریم تا آن را به وزارت کشور اعلام کنیم.
وی ادامه داد: محله نفرآباد در ضلع جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم قرار دارد که قدمت تاریخی آن حداقل 400 سال است. در سنوات گذشته حدود 40 درصد از این محله توسط شهرداری تملک و پس از مدتی رها شده که سبب نارضایتی‎های اجتماعی شده است. پس از یک دوره 10 ساله طرحی را برای نفرآباد معرفی کردیم تا بتوانیم زندگی و حیات اجتماعی را به این محله باز گردانیم.
او افزود: طرح مبتنی بر اصول و ارزش‎های شهرسازی و معماری ایرانی-اسلامی تهیه شد و براساس قانون بودجه 1400، شهرداری‎ها می‎توانند در چهار نقطه از کشور دست به نوسازی بزنند که چهار حرم موجود در مشهد، تهران، قم و شیراز هستند که برای امسال 1000 ملیارد تومان انتشار اوراق پیشبینی شده و بازپرداخت 25 درصد از اصل و سود اوراق را هم دولت تقبل می‎کند.
علی اکبری تشریح کرد: بر اساس طرح مصوب 21 پروژه در حوزه‎های مختلف تجاری، اقامتی، مسکونی و... پیش بینی و بررسی شدند و بازدهی آن هم مشخص شده است و امروز آماده هستیم که اقدامات مربوط به انتشار اوراق را آغاز کنیم.
سپس جعفر بندی شربیانی با سپاسگزاری از اعضای شورا و شهرداری گفت: با یک تصویرسازی شاید حتی خود ما هم بابت وضعیت اسفناک محله نفرآباد یک ثانیه حاضر به سکونت در این محله نباشیم. این محله 30 سال در این وضعیت فاجعه بار به سر می‎برد.
نایب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا افزود: در این طرح حفظ آثار تاریخی و رفاه ساکنین و ارتفاع حریم جوار حرم در نظر گرفته شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه مردم نفرآباد 30 سال در این وضعیت هستند، گفت مردم با اینکه برای انجام طرح 14 سال زمان در نظر بگیریم موافق نخواهند بود. آنان تغییرات را باید سریع و در عرض یک دوره ببینند.
سپس مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی گزارش خود را ارائه کرد و گفت: به دلیل اتمام بلاتکلیفی محله نفرآباد که بیش از 40 درصد املاک آن در اختیار شهرداری است، می‎توان به سرعت طرح را وارد مرحله اجرا کرد. اما ابهاماتی وجود دارد که مشمول کیفیت اجرای طرح، ریزدانگی‎ای که در سایر پلاک‎های باقی مانده مشاهده می‎شود و نشان می‎دهد که بافت خوبی در آنجا شکل نخواهد گرفت.
در ادامه میثم مظفر اظهار داشت که نظر کمیسیون برنامه و بودجه موافقت با این کار است چون در قانون بودجه 1400 این اوراق مشارکت با مشارکت 25 درصدی دولت برای بازآفرینی حرم‎ها و مناطق مجاورشان استفاده خواهند شد.
اما ناصر امانی در مخالفت اظهار داشت: چند پیش‎فرض درخصوص این اوراق مشارکت وجود دارد از جمله اینکه سازمان انتشار دهنده اوراق مشارکت باید مشخص باشد و همچنین جلب اعتماد خریداران  بسیار اهمیت دارد. باید به میزان بدهی‎های شهرداری تهران توجه داشت، هرچند معتقدم حدود 30 درصد این بدهی حباب است. در بسیاری از این وام‎ها که بدهی به بار آورده‎اند، دولت‎ 50 درصد اصل و سود را تقبل کرده‎ است.
وی ادامه داد: از این محلات در تهران زیاد داریم که املاکشان تملک شده و بلاتکلیف مانده‎اند و به شما می‎گویم که ده سال دیگر باز هم نفرآباد همین وضع را خواهد داشت. 
سید جعفر تشکری هاشمی نیز گفت: منطقه‎ای را با یک طرحی تملک کردیم و منطقه ناامن ایجاد کردیم و اجازه ساخت و ساز ندادیم که این در فرسودگی منطقه نقش داشته است.  و حال تصمیم گرفتیم که کار دیگری را آنجا انجام دهیم. این یک رویه ناصواب است. 
وی با ذکر مثالی گفت: در اطراف حرم امام رضا نیز همین کار را کردند و بافت تاریخی اطراف حرم و محل زندگی مردم نابود شد و برج و فضا تجاری ساختند و این هرگز توسعه فرهنگی نیست. 
سپس احمد صادقی نایب رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا گفت: محله نفرآباد تبدیل به یک بافت فرسوده و ناایمن شده است و 30 سال است که مردمش بلاتکلیف هستند. امروز هم موضوع ما اجرای طرح نیست، بلکه بحث ما مجوز است تا بتوانند اوراق را بخرند. دست کم فردا نگویند که شما مجوز ندادی اگرنه ما مشکل را حل می‎کردیم.
محمد آخوندی هم گفت:در سخنان عزیزان کلیات درستی هست اما موضوع این لایحه نیست. موضوع لایحه مجوز انتشار اوراق است. روش انجام کار و طرح شهرداری بعدا می‎تواند مورد بحث  بررسی قرار بگیرد.
علیرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران با قید اینکه دو موضوع کلی باقی مانده، یکی بحث اوراق مشارکت است و دیگری طرح است، درخصوص طرح گفت: طرحی که برای 1404 در نظر گرفته شده است، منظور زمانی است که همه چیز زنده و احیا شده است. بازه زمانی اوراق مشارکت هم فقط سه ساله است. درمورد طرح معماری هم باید گفت هیچ جای تهران دارای معماری ایرانی-اسلامی نیست!!!
وی افزود: بخش مهم کار اینست که از بلاتکلیفی خارج شود و مردم بتوانند پروانه گرفته و خودشان ساخت و ساز کنند. معمولا سازمان نوسازی، با شرکتی وارد مذاکره می‎شود و با توجه به آورده سازنده و آورده شهرداری ساخت و ساز صورت می‎گیرد که معمولا 60 درصد برای سازمان است و 40 درصد برای سازنده. تازه 25 درصد این پول را هم دولت تامین می‎کند.
در ادامه مهدی عباسی به  پیشنهاداتی که در قالب چند تبصره به طرح اضافه شده است اشاره داشت و افزود: ابتدا اعلام کنیم که اختصاص این اوراق مشارکت صرفاب رای ملحه نفرآباد است و جای دیگر استفاده نمی‏شود. و شهرداری موظف است که حسابی را برای جمع‎اوری منابع افتتاح کند.
وی ادامه داد: همچنین  به دلیل ابهاماتی که در اصل طرح بود، شهرداری موظف است که شیوه هزینه کرد این طرح را ظرف یک ماه به شورا ارائه کند. و نیز اجازه ندارد این اوراق را صرف هزینه جاری خود کند.
مهدی عباسی با بیان اینکه در این پیشنهادات  زمان این طرح را هم 3 سال تعیین کرده و شهرداری الزام شود که ظرف سه سال طرح را به پایان برساند ادامه داد: همچنین  شهرداری گزارش عملکرد خود را سه ماه یکبار ارائه کند و  سازمان نوسازی باید پیگیر این امر باشد.
جعفر بندی شربیانی هم در تذکری گفت: باز هم تکرار می‎کنم مردم در آنجا 30 سال بلاتکلیف مانده‎اند و زمان این طرح باید کمتر شود تا مردم امیدوار شوند.  
وی ادامه داد: بلاتکلیفی با طول زمان به ۱۴۱۴ ادامه خواهد داشت و زمان این طرح باید کمتر شود تا مردم امیدوار شوند. این طرح بعد از مطرح شدن امیدواری را به محله آورده است و نباید مردم مأیوس شوند. و شهرداری باید حتماً این اراده را داشته باشد در مدت کوتاهی در مدت ۲ تا ۳ ساله انجام شود.
در پایان پیشنهاد کمیسیون مشترک که توسط عباسی مطرح شد به رای گذاشته و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
9-12

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: