• سه شنبه ٦ مهر ١٤٠٠-٠٨:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٦٠٩
نرگس معدنی پور

اربعین تجلی گاه وحدت و قدرت جامعه اسلامی است

«حب الحسین، یجمعنا»؛ محبت امام‌حسین‌(ع) همچون آهن‌ربایی دل‌های عاشق را به‌سوی خود جذب کرده و همه ما را در کنار هم جمع می‌کند. این یک واقعیت عینی است از جاذبه اباعبدالله‌الحسین(ع) که در حرکت فرهنگی اربعین و اجماع عمومی و بزرگ مسلمین رخ می‌نماید و باعث می‌شود تا مرزها دیگر معنایی نداشته باشند و عاشقان مسیر عشق را به مقصد کربلا بپیمایند. در این حرکت جمع کثیری از پیروان مذاهب اسلامی دوشادوش یکدیگر قرار می‌گیرند تا این واقعیت بیش از پیش نمایان شود که امام‌حسین(ع) مکتب است و اربعین جریانی خروشان و برگرفته از واقعه عاشورا که توانسته به بزرگ‌ترین رویداد سالانه در جهان مبدل شود.
اربعین تجلی‌گاه پیوند برادری میان مسلمانان است که در آن غیرمسلمانان نیز حضور می‌یابند و این یک واقعیت غیرقابل انکار به‌شمار می‌آید که اربعین با تجلی نام امام‌حسین(ع) محبت و وحدت را تحقق می‌بخشد. در این بین، پیاده‌روی اربعین فصل گفتمان مشترک مسلمانان است که منجر به یافتن راهکارهای اجرایی برای مقابله با دشمنان اسلام
 می‌شود.
اجتماع بزرگ اربعین در بطن خود یک پیام مهم و اساسی برای جهانیان دارد و آن اینکه اگر سلایق در دنیای اسلام به کنار گذاشته شوند و همه با یکدیگر و در کنار هم زیر بیرق امام‌حسین(ع) قرار بگیرند، شوکت و قدرت جامعه اسلامی یک‌بار دیگر نمایان خواهد شد. همان چیزی که دنیای استکبار از آن هراسان بوده و از تمام ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از تحقق آن استفاده می‌کند.
اربعین را باید به‌عنوان یک فرصت استثنایی به‌منظور تقویت وحدت اسلامی دانست که زمینه‌ساز تعمیق روابط بین کشورهای اسلامی و دولت‌هاست. ادامه‌دارشدن این قدرت جهان اسلام و آشنایی بیش از پیش مردم جهان با این آیین معنوی نیازمند این است که هر فرد و سازمانی در جایگاه خود به نقش عاشورایی تعریف شده برای خود به درستی عمل کند. برای تحقق این مهم می‌بایست از تمام ظرفیت‌ها بهره‌برد و البته مدیریت شهری نیز می‌تواند به ایفای نقش خود بپردازد.
هم‌اکنون سازوکارهای فرهنگی گسترده‌ای در اختیار مدیریت شهری قرار دارد که با استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها می‌توان شهر را به پیام‌رسان فرهنگ عاشورایی مبدل ساخت. راهپیمایی جاماندگان اربعین نمونه بارزی از بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی شهر است تا به جهانیان نشان دهیم که فرهنگ حسینی به همه زمان‌ها و مکان‌ها تعلق دارد و هرکجا که نامی از اباعبدالله‌الحسین(ع) بر زبان آورده شود، کربلایی برپاست. ورود مدیریت شهری به ترویج فرهنگ عاشورایی یک وظیفه است و باید فرهنگ والای عاشورایی در جای‌جای شهر به‌تصویر کشیده شود.

منبع: روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: