• دوشنبه ٤ بهمن ١٤٠٠-١٠:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٦٦٥
گزارش همشهری از چهل و دومین جلسه شورا:

شهر،گرفتار بی‌انضباطی موتورها

اعضای پارلمان شهری با حضور رئیس پلیس راهور تهران، دیروز مسائل ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات را بررسی کردند


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از چهل و دومین جلسه شورا نوشت: رئیس پلیس راهور تهران در صحن پارلمان شهری حاضر شد تا گزارشی از آمار تصادفات و اقدامات انجام شده ارائه دهد و همین حضور سبب شد تا رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل موضوع بی‌انضباطی موتورسیکلت‌ها را مطرح کند. سیدجعفر تشکری‌هاشمی گفت که سال‌هاست برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها تلاش می‌شود، اما نتیجه‌ای نداشته و هیچ‌گاه شاهد توقف یا کاهش بی‌انضباطی ترافیکی موتورسیکلت‌ها در پایتخت نبوده‌ایم. او به آمار تصادفات راکبان موتورسیکلت‌ها هم اشاره و عنوان کرد: «بیش از ٣٠درصد حوادث رانندگی متعلق به موتورسیکلت‌هاست و ٥٠درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی، راکبان موتورسیکلت‌ها هستند. درواقع همواره شاهد بدترین ناهنجاری‌های رفتاری و ترافیکی، مانند حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، حمل بارهای غیرمجاز و انواع بزهکاری و سرقت از سوی موتورسیکلت‌سواران هستیم و آنها هیچ‌گاه پذیرای نظم و قانون نبوده و نیستند.» سردار محمدحسین حمیدی هم با تأیید صحبت‌های رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل پارلمان شهری گفت که نیروهای راهور برابر قانون با راکبان متخلف برخورد می‌کنند، اما حل اساسی این معضل نیاز به زیرساخت‌ها و همراهی سایر دستگاه‌ها دارد. او تأکید کرد: «انجام اصلاحات هندسی، ایجاد خطوط ویژه، آموزش موتورسواران و تشدید عوامل بازدارنده، تکه‌های پازلی هستند که وقتی کنار هم قرار بگیرند، حتماً شاهد ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها در پایتخت خواهیم بود.»
به‌گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران از روز شنبه به‌دلیل کسالت در بیمارستان بستری شده بود؛ ازاین‌رو جلسه به ریاست نایب‌رئیس شورای شهر تهران برگزار شد. پرویز سروری در ابتدای جلسه میلاد حضرت زهرا(س) را تبریک گفت و به بانوان حاضر در جلسه شاخه گل اهدا کرد. او در ادامه با اشاره به وضعیت جسمانی مهدی چمران گفت: «خوشبختانه سیر مراحل درمانی رئیس شورای شهر در حال انجام است و به‌زودی شاهد حضور او در صحن شورا خواهیم بود.»

 ثبت روزانه 1700تصادف در تهران
رئیس پلیس راهور تهران دیروز پشت تریبون پارلمان شهری از وقوع روزانه 1700تصادف در پایتخت خبر داد و گفت که 21درصد تصادفات کل کشور سهم تهران است و سالانه حدود 600نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند. او به بررسی راهکارهای کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران هم اشاره و عنوان کرد: «سالانه حدود 18درصد خودروی جدید به تهران اضافه می‌شود، اما به‌ازای این حجم خودرو، خودروهای فرسوده از رده‌خارج نمی‌شوند و اگر این روند ادامه داشته باشد خیلی از معابر تبدیل به پارکینگ خواهد شد و همچنان شاهد ترافیک و آلودگی هوا خواهیم بود.» تبدیل ‌شدن تهران به شهر خودرومحور، افزایش ترافیک همزمان با بازگشایی کامل مراکز آموزشی، ایجاد جاذبه‌های اقتصادی در مراکز شهر، فعالیت نمایشگاه‌های پرمخاطب در داخل شهر و... مواردی بودند که به‌گفته سردار حمیدی سبب افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شوند.

گلایه اعضای پارلمان شهری
اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش پلیس راهور تهران گلایه‌های خود را در قالب سؤال و پیشنهاد و نظر مطرح کردند. حبیب کاشانی به تردد خودروها در خطوط ویژه انتقاد کرد و گفت: «گناه مردمی که می‌خواهند با اتوبوس بروند و گرفتار ترافیک خط ویژه می‌شوند، چیست؟ چه کسانی مجوز عبور از خطوط ویژه را دارند؟ و آیا به تمام خودروهایی که ال‌ای‌دی دارند مجوز تردد در خطوط ویژه داده شده است؟» حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری هم عنوان کرد: «جرایم رانندگی هرسال افزایش می‌یابد و ضرورت دارد مسئولان راهنمایی‌ورانندگی اعلام کنند جرایم چه مقدار بر کاهش تخلفات تأثیرگذار بوده است؟» مهدی عباسی به مسدود شدن معابر توسط صنوف انتقاد کرد و گفت: «مشتریان برخی از صنوف با پارک غیرقانونی در معابر سبب ترافیک می‌شوند و ضرورت دارد پلیس راهور به این موضوع دقت بیشتری داشته باشد.» انتقاد مهدی اقراریان هم به برنامه راهور برای شماره‌گذاری خودروها بود. او گفت: «سالانه 18درصد خودرو به تهران افزوده می‌شود و پلیس راهور اعلام کند تهران چقدر ظرفیت دارد که روزانه حجم زیادی از خودروها پلاک می‌شود؟» جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی هم موضوعی بود که سیدجعفر تشکری‌هاشمی به آن اشاره و عنوان کرد: «قرار بود از دوربین‌های پردازش تصویری برای کنترل معاینه فنی استفاده شود و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شوند، اما اکنون شاهد تردد خودروهای آلاینده و فرسوده هستیم؛ بنابراین پلیس باید به این موضوع رسیدگی کند.» محسن پیرهادی هم به دغدغه مردم درخصوص پارک حاشیه‌ای اشاره و عنوان کرد که پلیس برای رفع این مشکل چه تمهیداتی دارد؟ احمد صادقی هم درباره کاهش کیفیت زندگی گفت: «جزیره‌ای عمل‌کردن دستگاه‌ها و سازمان‌ها و عدم‌تبعیت از یک مدیریت واحد سبب شده از یک‌سو کیفیت زندگی شهروندان در تهران کاهش یابد و از سوی دیگر زندگی در شهر برای مردم گران شود.» علیرضا نادعلی هم به استفاده از ظرفیت ایجاد تولید محتوا در سازمان صداوسیما در زمینه ترافیک و راهنمایی‌ورانندگی اشاره کرد و گفت: «نیاز است کارهای ترویجی و آموزشی از آنتن رسانه ملی پخش شود و استمرار یابد.»

تذکرات:

سوده نجفی ،عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران

امروز نقش زنان در جامعه نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده و یکی از شاخص‌های اساسی توسعه پایدار، مشارکت زنان در فرایند تصمیم‌گیری‌های ملی است؛ ازاین‌رو جامعه باید تلاش داشته باشد که موانع مشارکت زنان را مرتفع کند. بانوان از مدیریت شهری توقع دارند از ظرفیت آنها برای مدیریت شهر استفاده شود.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران

رعایت مفاد اساسنامه سازمان‌های شهرداری به‌ویژه در انتصاب مدیران ضرورت دارد؛ چراکه اگر مدیرعامل یا مسئولی غیرقانونی انتخاب شود، الزامی به رعایت اساسنامه داخلی سازمان نخواهد داشت. باتوجه ‌به اینکه نظارت بر حسن اجرای مصوبات و طرح‌های مصوب وظیفه شوراست، انتصابات در مدیریت شهری با حساسیت پیگیری می‌شود.در انتصابات ما هم در شورا باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشیم و خودمان باید موارد  موردنظر را رعایت کنیم.

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: